• mogu

Blodförlust under förlossning

Hej,

här är en till som förlorade 5 liter blod vid första förlossningen. Det var naturligtvis ganska traumatiskt både för mig och pappan men det finns som sagt var mycket bra hjälp att få. Jag vet inte var du bor men vi bor i Göteborg och så här i efterhand är jag glad över att vi valde att åka till Östra sjukhuset. Läkaren som hade bakjour visade sig nämligen vara expert på blödningar...

Vi vågade oss även på ett barn till (efter samtal med läkaren som fick stopp på blödningen) och den förlossningen blev helt normal.

Det går säkert jättebra ska du se, stora blödningar är som sagt var ovanliga och det finns god hjälp att få i den svenska sjukvården.

Kram!

• mogu
    Svar på #20
    Det var 2004.

Vill bara tillägga:

Även om jag var registrerad som blodgivare innan första barnet som blev jag en dedikerad blodgivare efter den förlossningen. Det är bara såå viktigt att de som kan verkligen ställer upp och lämnar blod! Vid varje blodgivning lämnar en person 4,5 dl blod så då kan man ju ganska lätt räkna ut hur många personer jag har att tacka för det jag fick för fyra år sedan.

Ursäkta om jag "kidnappade tråden" lite, men jag ville bara ta tillfället i akt att göra ett litet upprop. Tack!
  • mogu
    Svar på #25
    Ja, så länge man inte får stopp på blodflödet så fortsätter ju kroppen att förlora blod. Blodtransfusion ges men en del av den mängd som ges rinner alltså ut igen.
Svar på tråden Blodförlust under förlossning