Inlägg från: Frankofilen |Visa alla inlägg
  • Frankofilen

Blodförlust under förlossning

WHO betraktar en normal blodförlust under en förlossning till <500 ml. I U-länder kan denna mängd vara livshotande för somliga kvinnor.

I Sverige betraktas <1000ml, vara helt utan klinisk betydelse. Förlorar man mer än 1 liter så anses vård vara nödvändig. Allt från tillskott av vätska, järn, blodplasma/blod eller vila.

• Frankofilen
    Puchahontas skrev 2011-07-19 15:23:46 följande:
    Min moderkaka ville inte komma ut så jag blev sövd efter en helt normal förlossning (som gick perfekt i övrigt). Totalt förlorade jag nästan 2 l blod, så jag var lite vimmelkantig Efter att jag fått 2 påsar blod var jag som vanligt igen. 

Jag hade inte varit orolig, de har bra koll och nu när nästa förlossning är runt hörnet för min del så är det inget som jag är orolig för - tvärtom är min förhoppning att denna förlossning ska gå hälften så bra, då blir jag mer än nöjd!

Tyvärr kan jag inte bli blodgivare, men jag är oerhört tacksam för alla som är det!!  
    Jag får inte heller bli blodgivare, eftersom jag själv har en kronisk sjukdom. Men jag skulle gärna lämna om jag fick och tycker det är fantastiskt att det är så många människor som är generösa nog att dela med sig av sitt blod. 

Jag fick inte heller dela med mig av min bröstmjölk, trots att det stod sju fulla flaskor i kylen på neonatalavdelningen som jag skulle kasta bort eftersom jag hade MYCKET MER än tillräckligt. Läkarna där ringde socialstyrelsen eftersom de insåg att mjölken skulle kunna göra så mycket för de barn som är födda alldeles för tidigt. Men nej, det gick inte. Läkarna ifrågasatte detta starkt.

Min sjukdom smittar inte och jag äter inga mediciner. Jag reglerar mitt blodsocker med insulin, som INTE går över i modersmjölken. Knasigt, eller hur?

• Frankofilen
    Tjohalia skrev 2011-07-19 15:26:51 följande:
    Jag förlorade 1,7 l blod och mitt HB var på 109 som lägst! Ganska högt alltså med tanke på hur mycket blod jag tappat. Men så hade jag ju också haft bra HB genom hela grav och sluppit järn. Men jag var nog blek och snurrig ändå tyckte jag...
    Förvånad Jag har ett Hb på 75. Det är ganska lågt antar jag och jag ska ha barn om drygt 2 månader?
Svar på tråden Blodförlust under förlossning