• LindaB78

Blodförlust under förlossning

jag förlorade 1,6 l vid ett akutsnitt. jag valde att inte göra en blodtransfusion efteråt. Fick därmeot intravinöst järn (finns det någon dropp-vätska som har läskigare färg?). En utav BM skällde typ ut mig för att jag inte ville ta emot blod. Personalen var för övrig impad av mig när jag var uppe och gick med ett Hb på 71.

• LindaB78
    Tjohalia skrev 2011-07-19 15:26:51 följande:
    Jag förlorade 1,7 l blod och mitt HB var på 109 som lägst! Ganska högt alltså med tanke på hur mycket blod jag tappat. Men så hade jag ju också haft bra HB genom hela grav och sluppit järn. Men jag var nog blek och snurrig ändå tyckte jag...
    Efter en vaginal förlossning med 2:an så förlorade jag oxå väldigt mycket blod. (jag sprack väldigt mycket, och dottern kom ut med sugklocka).  Så var jag nere och dippade på HB 61.  Men då blev det en påse blod och en påse järn via IV.  Järnet (annan sort än vid första förlossningen)  fick jag sjuk gasbildning av och har sedan dess väldigt stor förståelse för bebisar som skriker när de är gasiga i magen...

Och till min stora sorg fick jag inte donera mjölk som jag hade planerat att göra. jag har haft hur mycket mjölk som helst under båda amningsperioderna.
  • LindaB78
    Frankofilen skrev 2011-07-20 13:58:30 följande:
    Förvånad Jag har ett Hb på 75. Det är ganska lågt antar jag och jag ska ha barn om drygt 2 månader?
    Vad du har fär HB är inte helsa sanningen. Hur mycket järn du har i dina "depåer" spelar oxå roll. När jag gick under HB 100 med första barnet kollade de mina depåer och de var skyhöga så istället så slapp jag äta järntabletter i slutet av grav. Om depåerna är fulla så gör tydligen inte järntabletterna så mycket.

Men eftersom jag har så låga järnvärden så är jag ingen lämplig blodgivare, tyvärr.
Svar på tråden Blodförlust under förlossning