• MalinMatsdottir

det heter förskola!

Det är över 30år sedan man började kalla dagis(barnkrubba) för FÖRSKOLA. Jag fattar inte att det ska vara så svårt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-25 21:42
    Sjukt många svar med tanke på att så många tycker att detta är en bagatell man inte behöver bry sig om.

Att säga förskola istället för dagis handlar för mig om respekt. Som någon skrev, om det är viktigt för många som arbetar på förskolan att man benämner den så, då tycker jag att man kan bemöda sig med att göra det.

Om barnen (& föräldrarna) sedan väljer att säga fröken istället för personens namn, pedagogen eller förskolläraren har iaf jag inte upplevt att någon av de som arbetar innom förskolan verkar ha något emot.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-26 00:36
    Ser att tråden drar hitåt...
    Läs och lägg på minnet så vet alla bättre vad som gäller:

www.sundsvall.se/download/18.4fb2cbfb10bb71891be80006803/pdf1067.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-05 20:16
    SNÄLLA, sluta diskutera titlar det är inte det mitt inlägg handlar om!
    Förskola är en pedagogisk verksamhet som inte fanns på den tid då man kallade det dagis.
    Stor skillnad alltså då det handlar om förändrade arbetsuppgifter och inte bara ett namnbyte på den som arbetar där (ex. rörmokare/vvs-montör).

• Svar på tråden det heter förskola!
  • Micke
    MalinMatsdottir skrev 2008-08-24 22:33:33 följande:
    Spicy woman skrev 2008-08-24 22:31:37 följande:I slutet av 70-talet byttes det från dagis till förskola. Det är bara det att folk fortfarande inte vet det.
    Inte alls. 1998 bytte man namn, i samband med nya läroplanen för förskola som kom då.
  • MalinMatsdottir

Raka Pungen skrev 2008-08-24 22:39:23 följande:

Vafan snackar du om.. Jag skiter blankt i att nån politiker har bestämt att det ska kallas förskola bara för att det ska låta lite finare. Jag har alltid kallat det dagis och kommer alltid fortsätta göra det. Dagis - daghem. STället där barnen är om dagarna när mamma och pappa jobbar. Nån skola är det då inte, man leker ju nästan bara.Och förskolepedagoger är det löjligaste påhittet. Min 18åriga nyblivne student lillasyster är ingen jävla pedagog bara för att hon jobbar på ett dagis.HAHHAHAHHAHAÄr du själv en dagistant som vill ha ett finare namn för ditt yrke och arbetsplats?
    Nej, jag e ingen dagistant.
    Jobbar snarare med maskiner. Tycker bara att det är intressant att folk har ett så stort motstånd till att säga FÖRSKOLA.
  • Micke
    fajga skrev 2008-08-24 22:42:43 följande:
    Är inte skillnaden mellan förskola och dagis att daghem var utan läroplan, medan man nu har universitetsutbildade förskollärare som alltså är lärare på samma sätt som t ex en lärare i årskurs 7 eller 3 eller på gymnasiet; dvs följer en fastställd läroplan? Det har alltså inget med att göra vad någon politiker beslutat om, utan är en beteckning på en kvalitetshöjning och ny inriktning på verksamheten. Så har jag fattat det i a f. Och ja, här hemma säger vi förskola. Det är inte ett dugg jobbigare att säga än dagis, det handlar bara om att bestämma sig .
    Jo du har rätt.
  • jassikan

Dagis är ett bra namn, ser inget fel på det. Lite gulligt och syftar på verksamhet för små barn.

Lekis hette det som man gick på året innan man började första klass, åtminstone i mitten på sjuttiotalet.

• norgesessan

Min sambos mamma använder alla dom gamla namnen på affärerna, jag flyttade hit när dom redan var bytta till coop forum med mer...i början var det lite krångligt, men nu vet jag var wessels är fast det inte finns...Så det går att vänja sig....men hon kunde aldrig sagt att jag skulle träffa henne på wessels utan att berätta vad det var...

Men jag har aldrig stött på någon som helt seriöst inte vet vad man pratar om när man säger dagis...

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Papito

Jag är helt på det klara med vad det heter men säger ändå dagis. Jag tycker att vi redan har ett alldeles för prestationsinriktat samhälle och ser ingen anledning till att 1,2 och 3-åringar ska kalla sin dagliga tillvaro för FÖR-skola. Det innebär i ngn mån att de bara är där och väntar in skolan, jag anser att leken och den sociala utvecklingen är viktigare. Dagis är egentligen inte heller ett bra namn men låter åtminstone mysigare (jag vet, ingen riktig logik ) De hinner nog glädjas, tröttna & glädjas igen över sin skola under nio långa år i grundskolan, eventuellt tre på gymnasiet och kanske ytterligare ett antal på högskolan.

Man kanske skulle kalla det för lekis istället, inte lekskola, bara lekis. Fler förslag?

• Raka Pungen

LÅNGT ifrån alla dagistanter är utbildade. Som sagt, min lillsyrra är allt annat än pedagog eller lärare bara för att hon jobbar på dagis. Allt de gör där är att leka med barnen och byta blöja på dem och mata dem. Sånty som vilken dum jävel som helst kan göra.

• missteddy

jag säger dagis för vilken 1 åring kan säga förskola

• natta84
    MalinMatsdottir skrev 2008-08-24 22:44:05 följande:
    Raka Pungen skrev 2008-08-24 22:39:23 följande:Nej, jag e ingen dagistant. Jobbar snarare med maskiner. Tycker bara att det är intressant att folk har ett så stort motstånd till att säga FÖRSKOLA.
    Man har väll inte nå motstånd till förskola bara för att man säger dagis. Man säger väll så som man är van och tycker bara.
  • Matilda86

HATAR ordet förskola. DAGIS låter mysit och barnvänligt=)

Svar på tråden det heter förskola!