• Mammatilltretroll

Uppblåst mage efter måltid- vad kan det bero på?

Jag är 168 cm lång och väger 59 kg, ganska normalviktig skulle jag säga... Liten graviditetsslapp mage efter 2 barn men inte fet.
    På morgonen när jag går upp är jag helt platt på magen men under dagen ändras det tyvärr och på kvällen kan jag se ut som att jag är gravid i 4:de-6:e månaden!!

Ofta när jag ätit så svullnar min mage upp och jag behöver inte äta mängder alls, det kan räcka med en smörgås och yogurt till mellanmål eller en liten lunchportion..

Jag tycker detta är jättejobbigt eftersom de byxor som på morgonen sitter kalas på eftermiddagen trycker hårt på magen och är obekväma.

Jag har inga problem med toalettbesök eller så utan det är bara magen som svullnar sådär.
    Är det någon som känner igen sig eller vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden Uppblåst mage efter måltid- vad kan det bero på?
  • lowi75

Jag har slutat, eller dragit ner på brödet, alltså vetemjölet och då minskade min magomfång en del.
    Men ibland när jag varit sugen på bröd så har jag ätit "massor" och blivit "gravid", ser ut som det i alla fall.
    Jag har inte gluten eller allergisk mot något annat. Min mage mår bäst utan bröd. Jag äter mest knäckebröd.

• Chrizzie

Jag får oxå uppblåst mage men för mig blir det mycket bättre när jag utesluter kolhydrater. Man brukar väl kalla det för sockermage...ngn slags svamp som frodas av allt socker man petar i sig....det gör en oxå sjukt sugen på just kolhydrater...

• lisa86

magkatarr är ju ett alternativ också. då känner man sig mätt efter bara några tuggor och man kan bli svullen. har du till exempel halsbränna också så kan det vara så.

• musiknallen

Min mage blir också så där svullen/uppblåst o mycket instängda gaser framåt kvällen. Och gaserna har jag stora problem med att få ut. Är laktosintolerant men äter bara laktosfria produkter.
    äter rätt mycket laktos fri youghurt och bröd. Men är det brödet eller yogurten som ger den svullna magen?

• Häxaväxa

Köp lite magenzymer på hälsokosten,ta tillsammans med måltid tre ggr dag...
    Oftast vid dina besvär lider man av för lite enzymer,eftersom man inte kan smälta maten ultimat så bildas det massor av gaser..
    prova unde rnågra veckor så får du se!
    Lycka till!

• Em00

googla på mjölkmage..
    Jag slutade med mjölkprodukter för två veckor sen,
    och POFF så vart jag mycket bättre i magen! Hur skönt som helst =)
    Valio har jättemycket som är laktosfritt, så det är inga
    problem =)

Svar på tråden Uppblåst mage efter måltid- vad kan det bero på?