• Bibbel

Citattecken för bövelen! INTE situationstecken!!!!!

Ska det vara så svårt??

Till och med blivande, (på sista året!) lärare använder ordet "situationstecken". Tecken på vilken situation skulle det vara då? Och så undrar man varför ungarna inte kan stava när de är färdiga i skolan.

" " används för att CITERA någon, alltså är de CITATTECKEN! (eller citationstecken om man föredrar)

• Svar på tråden Citattecken för bövelen! INTE situationstecken!!!!!
  • La Lola

O jösses.....ja, det finns mycket konstigheter när det gäller stavning....

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Majblomma12

Ja du, det här är ju en intressant diskution måste jag säga. Man kan jue/juh undra om folk aldrig var på lektionerna i skolan. Troligen var dem där men lyssnade inte. Hur som helst är det jätte irriterande. Tack för ordet!

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • La Lola

Jag har förövrigt sett flera som stavat det sitvation.....

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Jamieolivia

Jag tror att det är ett missförstånd, som du skriver kan man ju också säga citationstecken, och det kan låta som situationstecken om inte hör ordentligt....

Jag retar mig mer på de som särskriver för att vara ärlig!

• aprilsill

Ja varför kan dom inte stava? Ja för att dom inte läser tillräckligt med böcker på fritiden!

• Jamieolivia

Faktiskt!

aprilsill skrev 2008-08-25 07:25:39 följande:
    Ja varför kan dom inte stava? Ja för att dom inte läser tillräckligt med böcker på fritiden!
  • Litetdahl

Hoppsan! Som svensklärare och språkpolis reder jag gärna ut detta.

Den vanligaste benämningen för så kallade citattecken är faktiskt citationstecken. Därav föds det felstavade men inte helt uttalsmässigt felaktiga begreppet situationstecken. Tecknet kan även kallas citattecken som TS skriver samt anföringstecken.

• mimsan01

Som gammal programmerare så brukar jag benämna dem "fnuttar". Funkar det med!

• Bibbel
    mimsan01 skrev 2008-08-25 07:53:06 följande:
    Som gammal programmerare så brukar jag benämna dem "fnuttar". Funkar det med!
    haha :D
Svar på tråden Citattecken för bövelen! INTE situationstecken!!!!!