kläder fram o tillbaka? Hur gör ni?
Biomamman har hela barnbidraget "för hon är den som har intresse av att köpa kläder" (för 2000kr/månad åt en treåring???) och grabben har en väska med kläder med sig som skickas fram och tillbaka. Stövlar och sånt köper mamman dubbelt så han har hos oss med...
Men det funkar ju aldrig att skicka med allt fram och tillbaka. Ett tag la jag ner ALL smutstvätt tillbaks till mamman, men eftersom pojken ändå har en del kläder här med orkar jag inte med att sortera vad som hör vart, utan låter honom lägga allt i tvättkorgen numera och sen hoppas jag att vi kommer ihåg att skicka tillbaks kläderna när de är tvättade. En del kläder får bli kvar här, speciellt som det varierar väldigt vad han får med sig från mamman.
Officiellt har vi INGA kläder som hör hit, eftersom det är mamman som ska köpa allt... men det finns en del arvegods från kusiner och presenter från släktingar.
Jag tycker att hela systemet är skibökigt och ohållbart i längden, ju äldre pojken blir men har inget att säga till om i egenskap av bonusvuxen. Jag kan bara vänta på att mamman lessnar på att tjata om kvarglömda kläder och BORDE sluta ta ansvar för det eftersom pappan glömmer långt mer utan min hjälp. Det visste ju biomamman om redan när hon valde att skaffa barn med honom liksom...
Jag skulle hellre dela barnbidraget, inte minst för att vi ju faktiskt har fler extra utgifter än kläder för bonusbarnet. Vi skulle ju knappast bott i en fyra om det inte vore för honom, t.ex...