• litenann

Ensam hemma 1 vecka...

Kan man lämna en 16 åring ensam hemma i en vecka?

Han vägrar följa med på semester, vill vara själv hemma.

Kan man lämna tonåringen själv hemma, med tillsyn varje dag & telekontakt av farbror & faster som bor i samma stad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-25 14:59
    Det jag är RÄDD för är ju: fester, alkohol, olycka osv osv...

Har ju bra kontakt med grannarna så jag kan ju prata med dom också att dom håller koll, men man VET ju aldrig:(

• Svar på tråden Ensam hemma 1 vecka...
  • Hannah76

Det tror jag absolut.
    Sen beror det iof på 16-åringen. Ni honom bäst, och tror ni att han klara det så gör han garanterat det.

• Miss Maya

Det beror kanske mest på hur mycket man litar på sitt barn? Vi var nog ensamma i några dagar ibland, syrran o jag i den åldern, när vi vägrade följa med till vårt sommarställe (vi kunde ju missa något viktigt hemma, haha). Vi överlevde och jag kan inte säga att vi utnyttjade tillfället till något som inte annars var tillåtet.

Känner du förtroende för din 16-åring och han dessutom har tillsyn borde det går bra i mina ögon?

• xenaa

det beror på hur  han är.Det är ni som känner honom.
    svårt för oss att säga om du ska lämna honom själv.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • MiaP
    Pikku Enkeli skrev 2008-08-25 14:52:32 följande:
    En hel del i den åldern flyttar hemifrån för studier på annan ort.
    Japp, jag flyttade hemifrån när jag var 16. Då måste man väl ändå anses som mogen att kunna klara sig själv. Se till att han har pengar och mat hemma så han klarar sig. Säg åt honom att ni ringer varandra varje dag.

Klart att du är orolig men det är du säkert om tio år också. Han klarar sig!

Lycka till!
  • kaji

tonåringar är ju olika men är han normalt ansvarsfull och inte har några särskilda problem borde det väl inte vara några problem. min äldsta hade flyttat hemifrån när hon var 16. visst är man orolig ibland men så kommer det nog att vara hur gamla de än blir:)

• abnocto

Det beror på hur 16-åringen är och det kan nog bara ni svara på. Jag skulle inte lämnat min dotter själv för jag vet att det hade blivit fest och då vet man inte hur många som kommer när ryktet om att det är ff startar. Även om jag litar på henne så liter jag inte på alla andra som dyker upp, tyvärr.

• N1an

Det beror ju helt på vilken tonåring det är. Grannen här bredvid åkte iväg i en vecka. Gissa om deras två tonårsbarn festade? Hela natten och extremt hög musik dygnet runt. Riktigt jobbigt.

• litenann
    Svar på #8
    Nej man vet ju aldrig vad som kan hända..
    Att han ska ha fest hemma är inte det värsta jag föreställer mig, utan mer då att han går ut på ngn fest, blir full, hamnar i bråk, tagen av polis ja sådana otäcka saker osv!!

Han har flickvän som är väldigt duktig & skötsam, hon festar aldrig, han har festat några gånger vad jag vet. Annars är det mest datorn & Guitar hero som hägrar här hemmaa...
  • N1an

Kanske kan låta släktingarna komma förbi oanmälda en gång per dag och kolla läget. Gärna olika tider olika dagar. Tala om det för honom också. Då blir han nog lite orolig om han planerat en fest.

• Stockrosor

Lämnade min 15-åring "ensam" hemma en vecka i våras. Hans morfar hade kontakt med honom dagligen, körde honom till skolan på morgonen o så. Gick hur fint som helst
    Nu är sonen en "data-nörd" och håller sig med likasinnande.
    Alltså inte som sin syster i den åldern, party-tjej som testade gränser, HENNE hade jag inte lämnat själv m. morfar ens
    Beror som sagt på killen, de mognar ju så olika.

• Bevabus

Är han ansvarig så du känner att du kan lita på honom?
    Och OM det nu skulle bli någon fest så lär han se till så att den sköt på ett ansvarigt sätt, om du vet att han är en ansvarig person.
    Jag har en tjej i min klass vars föräldrar reser bort väldigt mycket. Hon får ofta vara hemma ensam flera månader i sträck! Och hon är så himla duktig i skolan, jättehöga betyg, är med i många viktiga politiska föreningar, är jättetrevlig som person, och hon älskar att festa! Så när hennes föräldrar är borta så brukar vi ibland ha fest hemma hos henne och det är såklart att det blir "röj" men vi har regler att; om nåt går sönder så betalar den ansvariga..om den ansvariga inte träder fram så delar alla på kostnaderna. Hon ser till att ingen beter sig dumt.

Så om du känner att du kan lita på ditt barn på det sättet, så äre såklart att du kan lämna honom ensam hemma! Det kanske inte ens blir någon fest. Han kanske inte ens har lust att ha någon!

Svar på tråden Ensam hemma 1 vecka...