När plocka vinteräpplen?
Vi har i trädgården vad jag tror är vinteräpplen. De är inte jättestora, men börjar redan bli röda. När plockar man dem? Ska de verkligen hänga kvar till vintern?
Vi har i trädgården vad jag tror är vinteräpplen. De är inte jättestora, men börjar redan bli röda. När plockar man dem? Ska de verkligen hänga kvar till vintern?
plocka dem när de går att äta... eller vad du nu ska ha dem till... men du kan vänta ett bra tag till om du vill.. men du ser ju när de är mogna...
mimmi 1 skrev 2008-08-25 16:59:43 följande:
nja... det beror väl på äppelsorten.. en del smakar ju surt hela tiden, medan andra blir söta och goda... men är fruktköttet väldigt hårt kan de nog få mogna lite till...
mimmi 1 skrev 2008-08-25 17:04:04 följande:
Vissa vinteräpplen mognar inte förrän till jul, då får man plocka dom i slutet av september eller när det börjar bli kallt och förvara dom någon månad i källare tex. Ett äpple är moget när kärnorna är bruna har jag hört.
Jo, man skall vira in dom ett och ett i papper, annars blir dom skrumpna, men ruttnar gör dom bara om dom är skadade innan. Vitsen med vinteräpplen är just att dom skall hålla länge så att man har äpplen under en längre säsong.
Sommaräpplen är bäst att äta direkt ur trädet och de mognar som det låter under sommaren. Höstäpplen mognar under hösten och de flesta sorter mognar i träden och går att lagras några veckor. Vinteräpplen plockar man så sent det går(före frost) och låter dem mogna i kylskåp, källare, på vinden eller i nåt annat lämpligt lager.
Äpplen som ska lagras ska alltid plockas direkt från träden och hanteras varsamt. Fallfrukt eller skadade äpplen lönar det sej inte att lagra.
Det beror lite på var i landet du bor hur mogna vinteräpplen hinner bli i träden. Vissa sorter går att lagra ända till våren. Lycka till.