Gran Canaria i januari?
Hej hej!
Planerar en resa till Gran Canaria men är osäker på om det är värt det i januari...
Någon som varit där runt denna tid - kan man ligga en dag runt poolen med barnen utan att bli genomfrusen?
Tjingeling!
Hej hej!
Planerar en resa till Gran Canaria men är osäker på om det är värt det i januari...
Någon som varit där runt denna tid - kan man ligga en dag runt poolen med barnen utan att bli genomfrusen?
Tjingeling!
det beror ju på vädret he he, du kan ligga två-tre veckor runt poolen å svettas, eller så har du mest regn å blåst..
det vanligaste är väll ändå att du får några timmar per dag rätt ok sol å bad väder...
tänk på svensk sommar... kräver du mer-säkrare sol så välj nått annat resemål än canaris...
(vi brukar vara några veckor-månad där varje år - å då har vi en riktig solsemster nån annanstans varje år)
Vi var på Teneriffa i januari och halva veckan var jättefin, halva veckan regnade det någon dag och var småkallt, så det är en chansning.
Vi var på Gran Canaria (San augustin) i två veckor i januari-08. Vädret var bra, mellan ca 20 och 30 grader. Vi kunde ligga vid poolen de flesta dagarna och någon dag när det var kanonväder vågade vi oss tom ner till stranden för att bada! Och det var faktiskt inte kallt!
Nu i januari -09 har vi bokat resa till Amadores på Gran Canaria.
jag har vart där två omgångar och en gång var det gaaanska så soligt och för två år sedan var det 15 grader och jag låg med tjock tröja på mig varje dag. Inte en människa vid poolen på hela veckan..så det beror nog på. Hade åkt i april. Då är det varmt o skönt
Kermit skrev 2008-08-25 19:45:14 följande:
Tack för svaren!
Vi hade tänkt vara där i 2 veckor. Jag vet att det är bättre att åka längre fram på våren men nu funkar januari bäst av praktiska skäl (jobb och föräldraledighet).
Det känns bara trist om man är där och så är det för kallt för barnen att bada eller leka vid poolen.
Vi får se... kan inte riktigt bestämma mig.
Förresten - ni som varit på GC. Vilka ställen rekommenderar ni, har kollat lite på Fritidsresors ställe Bahia Feliz. Någon som känner igen det?
Kermit: bahia har öns sämsta väder typ.. pgav att de ligger i en annan klimatzoon..
MEn dit finns riktigt billiga resor (just pgav att det ligger helt öde förutom typ just detta område med 5-6 hotell),
området är verkligen barnvänligt/barnvagnsvänligt å man har allt man behöver där runt om (några affärer, några restauranger, läkarmottagning, pizza, frisör, spa, spelhallar, internett)
Dock riktigt tråkigt ställe å en bit till allt, ingen strand att tala om, blåsigt osv.. Kallt vatten i poolerna (dock skall de ha renoverat orqides poolområde nu i våras så jag vet inte om de kanske fixar varmare vatten nu)
fast jag är väldigt negativ till stället så är det tryggt ställe med barn å vår tjej vill så gärna prova på å vara med i starkids
så trots allt har vi bokat 3 veckor över jul å nyår dit, vi resonerar som så att.. är barnet nöjt så är vi nöjda, å då det är så billigt så kan vi ta taxi till andra sidan ön fast varje dag (med mellanskillnaden i vårt fall 17 000.- för 2vuxna+9åring ) mot vad de kostar att bo på likvärdigt barnhotell tex i argunegin... å bada i varma pooler i andra hotell
Hotten, tack för svar!
Jag har velat mellan just Vings Arguineguin och Fritidsresors Bahia...
Det diffar kanske 3-4 tusen mellan dessa två. Menar du att vädret är bättre på Arguineguin? I så fall är det ju värt de extra tusen, tycker jag...
Men 17 000 för 3 veckor verkar ju väldans billigt över jul och nyår??
När jag kollat Bahia i januari så ligger det på 20 000 för 2 veckor... (2 vuxna+4-åring och en 1-åring).
Men visst är det så annars att Gran Canaria har bäst väder, vintertid, av Kanarieöarna? Eller har jag helt fel nu?
Jag vill åka dit det är bäst väder samt schysst för kidsen! Begär jag för mycket nu
he he, jag menar att argunegin (billigaste lägenhets typ)skulle kosta oss 17 000,- MER än vad vi betalar nu för resan till Bahia..
(då vi reser under jul å nyår å stannar 3 veckor så blir det så mycket skillnad, men hade skillnaden vart tex 3000.- så hade jag naturligtvis hellre betalat de extra tusenlappar)
bästa vädret har du runt poerto rico, å argunegin ligger ju nära puerto rico, å sunwings hotell har varm vatten i poolen dock gillar vår tjej inte saltvatten som det är där i poolerna..
vi brukar oftast vara i poerto rico, men fast det har öns bästa väder å mest soltimmar osv, så kan det ju bli dåligt väder oxå.. har vart där tom när de snöat...
Ju längre söder ut på ön (syd-sydväst) desto bättre väder! Puerto Rico eller Amadores är att rekommendera, inte Playa Ingles osv...
Vi var i Puerto Rico i januair i år och vi hade bara fint och underbart varmt väder inte så roligt ställa kanske inte mkt att se där mer än amadores osv men vill man äta gott och sola och bada och bara slappa är det super! Vi åkte med min sambos familj så vi hade barn på 1 år och en på 4 månader och en på 4 år och en på 6 år