Koppla ur bältesvarnare?
Jag har en Kia Rio 1,6 Sport -06 och undrar hur man kopplar ut bältesvarnaren, någon som vet?
Jag har en Kia Rio 1,6 Sport -06 och undrar hur man kopplar ut bältesvarnaren, någon som vet?
Jösses vilken diskution här blev, bara för att en ville veta hur man tar bort bältespåminnaren.. men så kanske det är här.. minns inte är inte här ofta och detta kanske är anledningen??
Det finns bilar utan bältesvarnare.
Även av dagens modeller.
Om man ska se det realistiskt. En bil tillverkad på 2000-talet? Datorer, servicelampor, egendiagnossystem osv. Manipulerar man elsystemet på egen hand börjar instrumentbrädan att blinka som ett flipperspel. På äldre bilar kunde man tex montera dragkrok med en universalkabelsats, på nya måste man köpa en svindyr modellanpassad.
Det enda vettiga är att åka till en auktoriserad märkesverkstad som antingen drar ur rätt kablar och sedan talar om för datorn att den inte ska fellarma. Eller också går de in i bilens dator och stänger av bältesvarnaren i mjukvaran.
Förmodligen sitter stolsvärmen i samma kabelhärva som säteskontakten, rycker man sladden förlorar man samtidigt värmen, och den är nog trevlig i vinter?
Airbag och bältessträckare löser bara ut på de platser som det sitter någon på, de löser alltså inte ut vid tomma säten. Förmodligen får de sin information från samma kontakt som bältesvarningslampan får information om att någon sitter i sätet. Med andra ord, kopplar man ur den kanske man samtidigt kopplar ur airbag. Så om man inte är helt säker på vad man gör, pilla inte på elsystemet i en nyare bil.
Ett litet klassiskt bilmekbus
Ta kontakterna från ett bilsäte och rigga i kompisens säng på dennes bröllopsdag. Justera känsligheten så att kontakterna reagerar först när två personer ligger på samma sänghalva, koppla dem sedan till ringklockan vid ytterdörren.
Líllafamiljen skrev 2008-09-14 19:45:52 följande:
Nä, enligt vissa ja...
Men förstår henne.. ställer man en fråga vill man ha svar på frågan och inte få läxa på köpet, vi går inte i skolan här väl?
Det är upp till och var och en och du har aldrig gjort ngt olagligt eller olämpligt???
Ex kört för fort, kört mot rött ljus???
"Det är upp till och var och en och du har aldrig gjort ngt olagligt eller olämpligt???
Ex kört för fort, kört mot rött ljus???"
Jag har kört för fort. Det är korkat. Och dyrt. Och så kan man bli utan körkort ett tag. I bästa fall. I sämsta fall orsakar man ett av dom 150 dödsfallen som beror på för hög fart. Bara här i landet.
Hur många liv/svårt skadade skulle sparas om alla hade bälte?
Hur mycket pengar kostar det sammhället att folk kör fort/utan bälte?
Upp till var och en? Neej, skulle inte tro det va?
Så ställer man en fråga om hur man gör för att bete sig dumt, då får man räkna med att bli uppläxad. Fast vi inte är i skolan...
Jo visst har jag det men jag har inte pillat med grejorna för att slippa höra ett plingande bara för att man inte orkar sätta på sig bältet. Då får man stå ut med att få elaka svar. Fast har man kört på första bästa motorväg så vet jag inte hur många yngre kvinnor man blivit omkörd av för dom har så jäkla bråttom till allt.