• theprodigy

Koppla ur bältesvarnare?

Jag har en Kia Rio 1,6 Sport -06 och undrar hur man kopplar ut bältesvarnaren, någon som vet?

• Svar på tråden Koppla ur bältesvarnare?
  • Líllafamiljen

Jösses vilken diskution här blev, bara för att en ville veta hur man tar bort bältespåminnaren.. men så kanske det är här.. minns inte är inte här ofta och detta kanske är anledningen??

• jojja
    Líllafamiljen skrev 2008-09-14 13:07:45 följande:
    Jösses vilken diskution här blev, bara för att en ville veta hur man tar bort bältespåminnaren.. men så kanske det är här.. minns inte är inte här ofta och detta kanske är anledningen??
    Ja... Alltså.... Det ÄR ju ett diskussionsforum det här. Så att det blir diskussion är ju liksom ganska naturligt.

Funderade på en till sak. Är det verkligen ok att koppla ur bältesvarnaren? För det ingår väl i bilens säkerhetssystem, och vad säger biltillverkarna/verkstäderna om att man tar bort en del av systemet? (För de brukar ju inte bli så jätteglada om man kopplar bort airbagen tex)
  • Líllafamiljen

Det finns bilar utan bältesvarnare.
    Även av dagens modeller.

• Líllafamiljen
    theprodigy skrev 2008-08-26 08:16:46 följande:
    Jag har en Kia Rio 1,6 Sport -06 och undrar hur man kopplar ut bältesvarnaren, någon som vet?
    Har du fått svar på din fråga??
    Giter inte leta bland alla komentarer och dumma svar.
  • Isfjord

Om man ska se det realistiskt. En bil tillverkad på 2000-talet? Datorer, servicelampor, egendiagnossystem osv. Manipulerar man elsystemet på egen hand börjar instrumentbrädan att blinka som ett flipperspel. På äldre bilar kunde man tex montera dragkrok med en universalkabelsats, på nya måste man köpa en svindyr modellanpassad.
    Det enda vettiga är att åka till en auktoriserad märkesverkstad som antingen drar ur rätt kablar och sedan talar om för datorn att den inte ska fellarma. Eller också går de in i bilens dator och stänger av bältesvarnaren i mjukvaran.
    Förmodligen sitter stolsvärmen i samma kabelhärva som säteskontakten, rycker man sladden förlorar man samtidigt värmen, och den är nog trevlig i vinter?
    Airbag och bältessträckare löser bara ut på de platser som det sitter någon på, de löser alltså inte ut vid tomma säten. Förmodligen får de sin information från samma kontakt som bältesvarningslampan får information om att någon sitter i sätet. Med andra ord, kopplar man ur den kanske man samtidigt kopplar ur airbag. Så om man inte är helt säker på vad man gör, pilla inte på elsystemet i en nyare bil.

Ett litet klassiskt bilmekbus
    Ta kontakterna från ett bilsäte och rigga i kompisens säng på dennes bröllopsdag. Justera känsligheten så att kontakterna reagerar först när två personer ligger på samma sänghalva, koppla dem sedan till ringklockan vid ytterdörren.

• racer x

Líllafamiljen skrev 2008-09-14 19:45:52 följande:

Har du fått svar på din fråga??Giter inte leta bland alla komentarer och dumma svar.
    Ja, hon kopplade bort skiten under stolen. Men det finns inga dumma svar till det hon håller på med.
  • Líllafamiljen

Nä, enligt vissa ja...
    Men förstår henne.. ställer man en fråga vill man ha svar på frågan och inte få läxa på köpet, vi går inte i skolan här väl?
    Det är upp till och var och en och du har aldrig gjort ngt olagligt eller olämpligt???
    Ex kört för fort, kört mot rött ljus???

• Som snö

"Det är upp till och var och en och du har aldrig gjort ngt olagligt eller olämpligt???
    Ex kört för fort, kört mot rött ljus???"

Jag har kört för fort. Det är korkat. Och dyrt. Och så kan man bli utan körkort ett tag. I bästa fall. I sämsta fall orsakar man ett av dom 150 dödsfallen som beror på för hög fart. Bara här i landet.
    Hur många liv/svårt skadade skulle sparas om alla hade bälte?
    Hur mycket pengar kostar det sammhället att folk kör fort/utan bälte?
    Upp till var och en? Neej, skulle inte tro det va?
    Så ställer man en fråga om hur man gör för att bete sig dumt, då får man räkna med att bli uppläxad. Fast vi inte är i skolan...

• racer x

Jo visst har jag det men jag har inte pillat med grejorna för att slippa höra ett plingande bara för att man inte orkar sätta på sig bältet. Då får man stå ut med att få elaka svar. Fast har man kört på första bästa motorväg så vet jag inte hur många yngre kvinnor man blivit omkörd av för dom har så jäkla bråttom till allt.

• jojja
    Líllafamiljen skrev 2008-09-17 10:46:18 följande:
    Nä, enligt vissa ja...Men förstår henne.. ställer man en fråga vill man ha svar på frågan och inte få läxa på köpet, vi går inte i skolan här väl?Det är upp till och var och en och du har aldrig gjort ngt olagligt eller olämpligt???Ex kört för fort, kört mot rött ljus???
    Hej Lillafamiljen. Läste på din presentation att du gillade att diskutera - så varför detta motstånd mot det nu helt plötsligt? Det ÄR ett diskussionsforum och oftast blir det diskussion även av en till synes enkel fråga.
    Förresten - vilka sorts bilar säljs utan bältesvarnare? Skulle gärna vilja veta

Dessuom har jag inte fått svar på min fråga än: Hur motiverar ni för barnen att ni inte har bälte på er? Låter ni dem åka utan också?

Och ska det börjas prata olagligheter så kanske FB är ett bättre forum? (Där pratas det ju så otroligt mycket "trevliga" saker också...)
Svar på tråden Koppla ur bältesvarnare?