• Yohannan

Göra brödet nyttigare?

Jag har ett favoritrecept på ett mörkt bröd med nötter och frukt. Jag brukar utesluta frukten för att göra det mindre sött, men jag undrar om det finns nån bak-kunnig som kan ge mig alternativ till den mörka sirapen jag blandar i degen. Jag vill ha ett så nyttigt bröd som möjligt...

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=542673&receptname=R%C3%A5gbr%C3%B6d%20med%20frukt%20och%20n%C3%B6tter

• Svar på tråden Göra brödet nyttigare?
  • Abrakadabra

Jag har bakat liknande bröd matbrod.blogspot.com/2008/05/systrarna-voltaires-fillimpa-jsfri.html
    och har då ersatt en dl av sirapen med mer filmjölk. Du kan antagligen ersätta lite mer än så också.

Kan även tipsa om det här brödet: www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=400238
    Det går utmärkt att baka med färskjäst också, ta bara lite svalare degvätska (ca 37 grader "fingervarmt") och rör ut jästen i.

• Yohannan

Tack för tipset! Jag funderade på om honung kan vara ett nyttigare alternativ om jag dessutom gör som du skriver och byter ut en dl mot filmjölk..?

• Yohannan

... baljväxtbrödet ser jättespännade ut! det ska jag prova nästa gång.

• petsod

Jag bakar numera alltid med dinkelsikt som är mycket nyttigare än vanligt vetemjöl. Dinkel är en vit mjölsort men innehåller inte lika mycket kolhydrater.

• Yohannan

Petsod:
    Jo det är sant förstås. Men vad tror du om sirapen?

• petsod

Byt ut det mot honung som är mer naturligt än sirap. För övrigt är ju inte bröd specielt nyttigt över huvudtaget så det gäller ju att begränsa mängden.

• Yohannan

Petsod:
    Nä, jag vet.
    Men tack för tipsen!

Svar på tråden Göra brödet nyttigare?