• Litetdahl

Hjälp! Min känsliga hy tål inga rengöringsprodukter!!

Hjälp mig med min hopplösa hy!

Jag har verkligen jättekänslig hy! Den reagerar egentligen på alla ansiktsrengöringar jag testat genom att bli rödflammig, torr och full med utslag (ej finnar utan röda svidande prickar främst på hakan och mellan ögonbrynen). Nu är det väldigt "snälla" rengöringar jag testat, t.ex. oparfymerad rengöringsmjölk. Har provat sånt från både vanliga affärer och hälsokost. Ingenting fungerar bra.

Har nog egentligen väldigt fin hy. Ljus, lite fräknar, inga finnar och små porer, men den är tyvärr riktigt svår att "göra ren", för jag vill ju faktiskt tvätta ansiktet ibland..

Undrar därför om någon känner igen sig i mitt problem? Vad kan ni rekommendera för produkter?

• Svar på tråden Hjälp! Min känsliga hy tål inga rengöringsprodukter!!
  • jenni112

har oxå problem med hyn på det viset att den e jätte känslig mot rengöring medel...men gick över till ett på apoteket som e mjuk å fin...annars tvättar jag mest med bara vatten för använder jag vissa medel så svider det i huden å det gör jätte ont

• Howdahkan

Kolla in www.dermoshop.se dom har många fina produkter som är snälla mot huden..finns flera olika...

• teja

kolla på www.pureskin.se
    Helt naturliga produkter som funkar för mig.

(hade förut torr hy som sved ibland om jag använde annat än vatten.)

• sommarochsol

Jag har också jättekänslig hy och blir röd och torr av det mesta. Testade för snart ett år sedan att bara använda kallpressade oljor (tvättar oftast med olivolja, annars en blandning av oliv- och ricinolja) och har aldrig problem numera! Tvättar bara på kvällen, så här: massera (ordentligt) in olja i ansiktet, blöta en frottétvättlapp i varmt vatten och torka av. Torka två-tre gånger. Smörj eventuellt efteråt med några droppar olja. Mandelolja är bra för torr hy, liksom jojoba och kokosolja. På morgonen gör jag inget, smörjer eventuellt med några droppar olja.

Annars är honung också en bra rengörare. Kan använda det som ansiktsmask också.

Hänger i no ´pootråden (=naturlig hår- och hudvård) här på fl (finns under skönhet och mode), där finns supermycket tips och många kunniga människor!

• Fluskan

Har oxå käsnlig hy, röd o flammig men har sedan 2 månader börjat med Rosen serien o jag e super nöjd :) Lycka till!!

• olpansfamilj

Det låter nästan som att ni har början eller mild rosacea. Jag har så som ni beskriver och har fått "  domen" rosacea. Jag har inga bölder och sånt, men blossar till rött vid rengöring mm.....jag tycker att cliniques nya serie mot rosacea, känslig och röd hud är bra!!

• kutterduvan

Det kan också hända att du har perioral dermatitis, som är en hudinflammation som blossar upp just runt munnen o ibland även runt ögonen. Antibiotika är så vitt jag vet det enda som hjälper. Har själv haft det i omgångar och har en otroligt lättirriterad hud även annars. Har kommit underfund med att feta krämer och tandkräm (!) kan utlösa perioral dermatitis för mig. Nu använder jag Ole Henrikssens rengöringsprodukter o de passar bra för mig. Har inte haft pd nu på ett antal år efter en längre ab-kur.
    Sök vårdande o lugnande produkter, men inte feta.
    Lycka till!

• Butterscotch
    sommarochsol skrev 2008-08-26 16:28:47 följande:
    Testade för snart ett år sedan att bara använda kallpressade oljor (tvättar oftast med olivolja, annars en blandning av oliv- och ricinolja) och har aldrig problem numera!
    TS hy låter ungefär som min, så jag hänger med i tråden.

Jag använder vanlig olja som ögonmakeup-remover just nu, det är det enda som funkar riktigt bra tycker jag. Om man använder olja i hela ansiktet, blir det mer finnar etc då? Tänkte ifall det täpper igen porerna?
  • sommarochsol
    Butterscotch skrev 2008-08-27 19:03:17 följande:
    TS hy låter ungefär som min, så jag hänger med i tråden.Jag använder vanlig olja som ögonmakeup-remover just nu, det är det enda som funkar riktigt bra tycker jag. Om man använder olja i hela ansiktet, blir det mer finnar etc då? Tänkte ifall det täpper igen porerna?
    Jag har inte fått fler finnar sedan jag började köra med oljor, snarare färre. Får väldigt sällan stora finnar nu (bara vid mens och de är ju hormonella, så det kan man ju inte göra så mycket åt. Är gravid nu, så mensfinnar är dessutom ett minne blott ). Oljorna täpper inte till porerna (har dock för mig att mineraloljor gör det?).

Finns mycket info om oljor och deras olika egenskaper på shenet.se (klicka på sök och skriv sedan den oljan du undrar över) och läs även här: www.theoilcleansingmethod.com.

(Ren) Aloe vera är ocksså bra för känslig hy.

Här är no ´poo-tråden: /www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html
  • sommarochsol

Eh... eller som sagt, leta under mode och skönhet... Vet inte vad som hände med länken.

• Jambosana

Dermalogicas produkter har funkat jättebra på mig. Likaså använder jag bara mineralsmink, det har blivit en rejäl skillnad.

• Pormoicheia

Slår även jag ett slag för naturliga produkter (kallpressade oljor m.m.).

Har t.o.m. sluppit "hormonprickarna" nu under graviditeten tack vare ricinscruben (ricinolja + bikarbonat) och jag har varit mucho HORMONELL den här gången!!!!!!!

Slänger in länken bara för att den verkar ha krånglat i inlägg 9.
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

• Pormoicheia
    Butterscotch skrev 2008-08-27 19:03:17 följande:
    TS hy låter ungefär som min, så jag hänger med i tråden.Jag använder vanlig olja som ögonmakeup-remover just nu, det är det enda som funkar riktigt bra tycker jag. Om man använder olja i hela ansiktet, blir det mer finnar etc då? Tänkte ifall det täpper igen porerna?
    Om det "täpper till" porerna beror på om man väljer rätt olja för sin hy.

Feta oljor är uppbyggda av mättade fetter vilket inte är bra för en hy som redan är fet i sig.
    Utan feta oljor passar bäst till torr hy eftersom de ger mer återfuktning samt ger mycket skydd (då de tar tid på sig att tas upp av huden.

Torra oljor är då motsatsen.
    De är uppbyggda av fleromättat fett som tas upp lätt av huden.
    Därmed passar torra oljor bra till fet hy som alltså inte är i samma behov av skyddet och återfuktningen.

Sen har ju dessutom varje olja sin egna egenskap.

Det finns en hel vetenskap bakom om man är intresserad.
  • Litetdahl

Tack för alla svar jag fått! Har idag börjat med att rengöra ansiktet med kallpressad mandelolja (finns "bakom disk" på Apoteket) på en vattenfuktad bomullspad. Kändes lite konstigt, har aldrig haft olja i ansiktet, men den sjönk faktiskt in fort och än så länge känns allt jättebra. Vi får väl se....

Svar på tråden Hjälp! Min känsliga hy tål inga rengöringsprodukter!!