Min dottter går i tvån och har svårt att läsa!
Jag har en dotter som går i tvån som ite har knäckt läskoden ännu! Är det fler som har det så?
Jag har en dotter som går i tvån som ite har knäckt läskoden ännu! Är det fler som har det så?
Det verkar inte vara dyslexi då? Eller det kanske är svårt att kolla det i så tidig ålder? För i så fall har hon väl rätt till en massa extra hjälp, extra tid vid prov, muntliga grejer istället för skriftliga osv. OM det nu skulle vara så menar jag.
Hejsan. Min son var likadan förra året. Då skulle han ha börjat tvåan ,men vi valde då tillsammans med lärarn att han skulle gå om ettan. Då de andra i klassen var långt före honom. Och han fick gå hos en extralärare 4 dagar i veckan. Och det hjälpte honom mycket. Han har fortfarande lite svårt med läsningen,men det kommer och han kommer att få gå hos extralärare nu i tvåan med lite.
Så jag tycker att du ska ta kontakt med din dotters lärare,så kanske ni kan komma överens om nåt. Finns ju olika övningar man kan göra med sina barn. Vi fick låna hem nåt till datorn. Så han kunde höra hur orden låter och sen försöka stava och skriva själv.
Gillar hon att läsa?
Det flesta barn gillar att höra berättelser. Låna bok och band. Även om hon självklart behöver träna på att knäcka läskoden vid eget läsande, så bygger hon upp ordförrådet liksom läsförståelsen lika bra genom att lyssna. Ibland kan hon ju följa med i bok samtidigt. Det är inte så kul att läsa när det går hackigt och är svårt.
Och prata med läraren så klart.
tack för era tips! Jag vill inte att hon skall om ettan! Hon är bra på att skriva och matten går ok! Men det kryper i hela kroppen på mig när hon kan läsa känner mig helt stressad!
ELLA 10 skrev 2008-08-26 13:51:11 följande:
Perfekt, det skall jag ta till mig! Hon älskar när jag läser för henne, och jag har varit slarvig med det på senare år måste jag tyvör erkänna.. Kanske att man kan locka henne med att om hon läser sin läxa högt för mig så läser jag en bok för henne högt.. Hon tycker inte att det är kul att läsa och det förstår jag när det är så jobbigt för henne!!! Tycker att hon har tankarna på annat håll!!! Och somjag sa det kryper i hela kroppen när hon hakar sig fram hemsk att säga men så är sanningen tyvär!!
Kanske kan ni läsa tillsammans ibland - t.ex varannan mening, varannat ord, då måste hon vara mer koncentrerad för att hänga med, roligare också, sedan byta så att hon får läsa de meningar/ord hon inte läst också.
Bara en spontan tanke....
Det skall jag prova det tror jag att hon gillar!
Att jag inte tänkte på det själv:)
Min styvson fick helt plötsligt problem med att läsa nu i tvåan, i ettan gick det sådär, men vi satte oss ner under utvecklingsamtalet och kom överens om att han skulle börja läsa högt tre gånger i veckan och det gav effekt.
Hej!
Nu är min kille yngre så jag är inte stressad över läsningen, men konfunderad över att han inte "bara läser". Han har kunnat läsa i 1-2 år men det är inte på något sätt flytande än.
Jag brukar låta min kille läsa vänstra sidan och jag högra i enklare böcker.
Han har läst "Max"böckerna för lillebror också. Det som är bra där är att lillebror förtjust tolkar stakningen när han själv inte förstår vad han ljudat sig igenom. Och har han läst för knackigt säger lillebror "jag hängde inte med"...
Inga konflikter och de har en mysig stund.
Jag tror man måste vara konsekvent och läsa väldigt enkla böcker, korta stunder men VARJE dag. Typ Max-böcker. Det ska vara så enkelt att det är roligt.
kämpa på