• SweetRex05

14-åring i fel sällskap

Hej!
    Måste få lite råd från andra som har erfarenhet av tonåringar vilket jag inte har. Min dotter är 14 år, har en kille som är 16 år. Han är jättebra på alla vis och enligt dottern varken dricker han eller röker. Tryggt har jag tyckt ända tills nu i helgen då de var ett gäng hemma hos en annan kille och där fanns naturligtvis alkohol. Några var ganska så berusade och jag frågar min dotter vilka som drack ifall hon hade tagit något, hon svarar då att hon "smakade" på cola som var blandat förmodligen med starksprit. Jag blir naturligtvis inte glad, tycker dels att det är oansvarigt av föräldrar till den här killen att servera alkohol, dels att det är alldeles för tidigt att smaka alkohol. Nästa gång kanske det blir mer än bara smaka. Jag vet som sagt inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den här situationen, förbjuda henne att umgås med det här gänget som dricker kanske leder till att hon börjar ljuga för oss hemma om vart hon är. Hon berättar i alla fall när hon har gjort något och det vill jag ju att hon fortsätter göra. Finns någon med samma erfarenhet?

• Svar på tråden 14-åring i fel sällskap
  • JeanneDArc

Förbjuda umgänge tror jag är kört och dumt, speciellt när de verkar va rätt normala liksom. Har inga tonåringar själv men är inte så gammal och minns väl Men att diskutera det ordentligt, berätta hur du tycker och tänker kring det är ju bra. Du kan väl kanske sätta lite mer gränser kring tider, att ringa hem och meddela var man är osv. Jag tycker inte en 14-åring bör vara ute halva nätterna faktiskt. Ska man vara hemma hos mamma sopm väntar kl 22-23 så lär man förmodligen heller inte supa sig redlös. Förhoppningsvis. Men att hon smakar och experimenterar tror jag är omöjligt att komma ifrån. Det handlar nog mer om att hindra det från att flippa ur och bli för mycket.

• Bevabus

Hon är inte den åldern där ungdomar börjar dricka. Det allra värsta du kan göra är att förbjuda henne från att dricka alkohol och att träffa dessa människor.
    Det du ska göra är att ge hennes information om hur alkohol fngerar och att man ska dricka med hjärnan-
    Sen så får du visa dig själv som ett gott exempel hemma..ta ett litet glas vin någon gång en kväll och smutta lite på det då och då. Det är jag uppväxt med att mina föräldrar gör och det har fått mig att ha kontroll över hur jag dricker.
    Aldrig att jag tar mer än två glas vodka blandat med något, på en fest! Det är så man blir lite lullig bara.

Kom ihåg att ge henne INFORMATION...missbehandla inte det ordet och börja smyga in meningar om vad DU TYCKER att hon ska göra. För då blir det fel. Då kan du lika gärna säga "jag förbjuder alkohol".

Nu när hon går gymnasiet så kommer det att vara jätteroliga klassfester som hon säkert vill gå på o där kommer det att finnas alkohol. Flera i klassen kommer att bli stupfulla, medan andra bara tar nåt glas och sådär. Det handlar om att ansvara för sig själv! Och det är det du måste ha lärt henne att göra.
    Sen måste du visa för henne att hon ALLTID kan ringa till dig eller pappan om något händer. Hota henne inte och skäll inte ut henne om saker händer, utan visa henne att det ordnar sig och att hon aldrig ska vara rädd för att komma hem om hon har druckit lite för mycket eller så...
    För då blir det som för vissa av mina klasskompisar. Dom super sig så fulla och sover sen över hos kompisar för dom vågar inte gå hem för dom blir utskällda! Och om något händer så kommer det alltid att finnas ett par stycken som säger att dom inte kan ringa polisen eller någon vuxen för då kommer deras föräldrar få reda på det...
    Jag litar så mycket på mina föräldrar, så första gången jag drack så satte jag mig i bilen när pappa hämtade mig och sa på direkten "Okej, okej jag HAR druckit"...han hade inte sagt ett ord

Kom ihåg att, det är inte schysst att förbjuda din dotter att umgås med dessa människor. För bara för att dom har alkohol så betyder det inte att dom är dåliga personer!!!
    Alla som dricker är inte elaka och dumma, dom är ju bara vanliga ungdomar som gillar att ha kul och som säkert är jättesnälla emot din dotter

• Bevabus

Oj, min första mening vart lite knasig där...
    Skulle skriva: Hon är inte i den åldern riktigt där man börjar dricka, men en del människor gör det redan då. Dock så tycker jag hon är liiite för ung för att börja redan så du borde ha bra tider då hon ska vara hemma och hon får bara gå på fester på lov och så.
    Att festa oftare tycker jag man inte ska få göra förrän man är 16-17 år!

• SweetRex05

Jag tycker att vi har rätt så bra tider när hon ska vara hemma, på helgerna ska hon vara hemma vid tolv och vardagar är inga problem alls för då är hon ofta hemma redan vid halv nio, ibland är hon hemma tidigare. Jag tycker inte heller att man ska förbjuda umgänge, det viktigaste är nog att man kan prata med varandra och det gör vi. Försöker förklara alkoholens konsekvenser och så och jag tror nog att hon förstår detta när hon ser hur andra blir om de dricker för mycket. Hon har även andra kompisar både killar och tjejer som är lika gamla som hon själv och där finns ingen alkohol med i bilden, känner även föräldrarna till dessa ungdomar sedan länge. Det som jag är orolig för är dessa nya bekantskaper som hon fått genom sin äldre pojkvän. Både jag och hennes pappa har pratat med henne om detta som hände och vi låter det nu vara för denna gången och hoppas att hon förstår varför vi reagerar, att vi bryr oss om henne och är rädda om henne.

• Bevabus

Låter som ni har uppfostrat ett vettigt barn

Varför är ni oroliga över hennes nya umgänge? Nåt speciellt som har hänt?

• SweetRex05

Jag tror att vi är oroliga för att detta är nytt för oss som föräldrar. Umgänget som hon är med är väl av den lite stökigare sorten som hänger ute i samhället på kvällarna, förstör en del bl a. Jag känner mig annars ganska trygg när hon är med sin kille för de brukar antingen vara hemma hos honom eller hos oss och även på tonårsverksamhet som vi har där vi bor. Det kan ju bli så att hon märker själv att det kanske inte är så roligt att vara med detta äldre gäng.

• Bevabus

Hon låter som en tjej med huvudet på skaft så hon kommer nog att inse när det här gänget gör något som hon inte vill vara med på
    Hon kanske kommer jättebra överens med dom som kompisar och har jättekul med dom, men sen när dom blir stökiga så drar hon sig undan. Ni får se hur det utvecklar sig helt enkelt

• LadyB

Jag hade inte varit orolig,så länge hon inte ljuger...det är naturligt att vara nyfiken o vilja ga kul...tänk på hur ni var när ni vart 14 och sätt dig in i hur _hon_ vill att du ska vara som hennes mamma...berätta hur du var när du var ung,vilja mistag du gjorde och säg att du vill inte att hon ska vara med om samma sak,och om det är någon hon vill berätta eller undrar över så kan hon komma till dig.

• SweetRex05

Jag hoppas det är som ni säger och det är nog så att det är spännande att prova på. Jag tillhörde nog själv den gruppen som var väldigt lugn när jag var i den åldern, var mest hemma hos tjejkompisar och som sagt, jag är glad att hon säger som det är. Det är ju bara så att även denna "trotsålder" måste komma. Fast jag måste nog säga att trotsåldrarna när barnen var små var på något sätt lättare att hantera, man hade mer koll på barnen då.

Svar på tråden 14-åring i fel sällskap