Hon är inte den åldern där ungdomar börjar dricka. Det allra värsta du kan göra är att förbjuda henne från att dricka alkohol och att träffa dessa människor.
Det du ska göra är att ge hennes information om hur alkohol fngerar och att man ska dricka med hjärnan-
Sen så får du visa dig själv som ett gott exempel hemma..ta ett litet glas vin någon gång en kväll och smutta lite på det då och då. Det är jag uppväxt med att mina föräldrar gör och det har fått mig att ha kontroll över hur jag dricker.
Aldrig att jag tar mer än två glas vodka blandat med något, på en fest! Det är så man blir lite lullig bara.
Kom ihåg att ge henne INFORMATION...missbehandla inte det ordet och börja smyga in meningar om vad DU TYCKER att hon ska göra. För då blir det fel. Då kan du lika gärna säga "jag förbjuder alkohol".
Nu när hon går gymnasiet så kommer det att vara jätteroliga klassfester som hon säkert vill gå på o där kommer det att finnas alkohol. Flera i klassen kommer att bli stupfulla, medan andra bara tar nåt glas och sådär. Det handlar om att ansvara för sig själv! Och det är det du måste ha lärt henne att göra.
Sen måste du visa för henne att hon ALLTID kan ringa till dig eller pappan om något händer. Hota henne inte och skäll inte ut henne om saker händer, utan visa henne att det ordnar sig och att hon aldrig ska vara rädd för att komma hem om hon har druckit lite för mycket eller så...
För då blir det som för vissa av mina klasskompisar. Dom super sig så fulla och sover sen över hos kompisar för dom vågar inte gå hem för dom blir utskällda! Och om något händer så kommer det alltid att finnas ett par stycken som säger att dom inte kan ringa polisen eller någon vuxen för då kommer deras föräldrar få reda på det...
Jag litar så mycket på mina föräldrar, så första gången jag drack så satte jag mig i bilen när pappa hämtade mig och sa på direkten "Okej, okej jag HAR druckit"...han hade inte sagt ett ord
Kom ihåg att, det är inte schysst att förbjuda din dotter att umgås med dessa människor. För bara för att dom har alkohol så betyder det inte att dom är dåliga personer!!!
Alla som dricker är inte elaka och dumma, dom är ju bara vanliga ungdomar som gillar att ha kul och som säkert är jättesnälla emot din dotter