Bristningar
Ni som fått bristningar, när under graviditeten fick ni dom?
Ni som fått bristningar, när under graviditeten fick ni dom?
Dom började komma lite smått i v 31-32 (då bara på magen) i v 37 såg jag ut som en zebra, då hade jag hela magen, brösten, låren..
jag började få mina i vecka 24-25 tror jag.
Jag är i v32 nu utan bristningasr men då kan dom ploppa upp så småningom då. Jag smörjer magen men det är nog inte till någon större nytta.
jag fick på brösten i v 19 tror ja de va,, e i v 25 nu o har ingen annanstans,, än.....
med första barnet fick jag de första i vecka 28-29 och sen bara blev det mer och mer för varje dag som gick.
nu är jag gravid med andra barnet i vecka 35 och har ännu inte fått en enda ny bristning och det känns underbart med tanke på att det räcker med dom jag har!
Jag såh aldrig när jag fick bristningar, hade dom lång under magen så jag såg den aldrig förrän jag stod framför lång spegel så jag såg den... det var ett par veckor före förlossningen då jag var runt vecka 36...
Första grav. inga bristningar.
Andra grav. just nu inga bristningar. Är i v 35.
Runt v.33 fick jag 3 "prickar" på höften/framsidan av magen (fortsättningar på gamla bristningar efter för snabb viktuppgång innan graviditeten).
Nu i v.37 har dom blivit 4 st och så tror jag att jag håller på o få en på magen mitt emellan naveln o höften typ.. Alla är på högersidan..
i v.32 fick jag det men ytterst lite smörjer med havandeskapsolja.. och den hjälper måste jag säga.. Det börjar försvinna.. Jag smörjer ofta...
Tillägg:
SÅ jag trodde helt enkelt det berodde på att huden sträcks och att den liksom inte riktigt räcker till i alla lägen och helt enkelt brister...
Jag har bristningar sedan innan, på rumpan, och jag har (innan graviditeten) aldrig vägt över 55 kg, så att det skulle vara huden som sträcks ut tror jag inte. Min superspinkiga man har också bristningar, på höfterna, och han är ännu klenare än jag. :)
Jag har fått bristningar som gravid i vecka 34, under magen, en mini på ett lår (heeeeelt omotiverat!) och, taadaaaa på ena skinkan!! Nästan precis vid "skåran". :) Helt tokigt!
har fått som tre "prickar" på vänster höft och 2 små på undersidan magen och även en på ena bröstet!! =( uscha.. ändå har jag smörjt mig sedan början av graviditeten minst en gång om dan iaf.. =/ känns meningslöst men fortsätter smörja ändå bara för att de kanske går bort bättre efteråt då eller nått =P
Då till ytterligare en fråga...
Bristningarna beror på Hormoner, varför ska man smörja in sig extra noga då? Det borde väl kvitta då egentligen?
Visst beror mycket av bristningarna på hormoner men eftersom huden töjs så mycket så borde man ju kunna få samma sorts bristningar som vid snabb viktuppgång??