Biologisk pappa söker kontakt - hur göra?
Hej
Jag har ett stort problem som jag inte vet hur jag skall hantera. Jag får ingen hjälp från min fru direkt. Jag är styvpappa till en 5-årig dotter som är min frus barn och vi har oxå en 1-årig son tillsammans.
Jag har funnits med i bilden sen hon va 2,5 år ungefär och vi har bra relation och hon ser mig som sin pappa (säger pappa till mig). Hennes biologiska pappa har aldrig brytt sig om henne och så fort han fick reda på att min fru var gravid med henne så sket han i henne.
Innan jag och min fru träffades så gjorde han nåt försök till att träffa henne, men de sket sig för min fru accepterade inte omständigheterna under vilka de skulle ses.
Min fru + dotter kommer från ett annat land och nyligen förra året så åkte hon tillbaka dit med barnen för att hälsa på sina vänner. Jag stannade hemma för jag ville inte följa med.
Det jag inte visste då var att hon hade bestämt då med biologiska pappan om att han skulle få se dottern. Han fick träffa henne i sällskap med en nära vän till min fru.
Detta fick jag reda på rätt nyligen. Hon berättade att hon försökt få reda på hur jag tyckte om ett sådant möte innan hon åkte och att jag hade varit för negativ för att hon skulle kunna säga att bio-pappan ville ha kontakt.
Jag förstår att min dotter en dag kommer undra vart hon egentligen kommer ifrån. Det kommer ske...så är de bara, men inte nu vid 5 års ålder.
Det som stör mig är min frus handhavande av det hela. Hon berättade oxå för mig att hon hade lämnat vår dotter ensam hemma hos honom för hon behövde packa lådor som skulle skicka hem hit till Sverige. Jag blev helt paff liksom.
Hur kan man göra så? Vem vet vad han kan ha sagt/gjort?
Hursomhelst så kom allt detta skit upp till ytan då jag ifrågasatte vem var som hon börjat nämna och varför hon säger "bigboy" i samband med det namnet. Hon sa då att det handlade om hennes biologiska pappa och hon säger "bigboy" för han är över 2m lång....och sen kom resten.
Nån som varit med om nåt liknande? Hur hanterar man sånt här? Min fru säger att han kommer komma till Sverige nästa år om det är ok med mig. Hur kan ja lita på henne när hon redan gått bakom ryggen på mig? OM jag säger nej så kanske hon fixar till ett möte ändå.
Jag tycker att vår dotter är för liten för att förstå såna här komplicerade saker och att det räcker med bilder om han nu är så intresserade av att se henne. Är jag egoistisk att tänka så?
Nog är det bra störande av att höra om en "crying bigboy" vissa dagar (han grät då han såg henne enl. min fru), men jag tycker det låter realistiskt att neka honom just nu att träffa henne. Behovet finns inte hos henne, bara hos honom som jag ser det.
Jag har försökt ta detta med min fru, men hon blir bara förbannad och säger att han är helt ok med att jag är pappan för henne och att han inte tänker slåss för henne eller så.
Jag är lost alltså. Det känns som en freeloader kommmer och vill ha minnen/upplevelser av nåt som man lagt mycket energi i att få att fungera. Han behöver inte ta de dagliga fighterna eller ta hand om henne när hon är ledsen. Han kan bara åka hem med fina lekminnen av vår dotter.
Hjälp!