• Anonym (frågar)

Stressad inombords, nybliven mamma.

Jag är nybliven förälder till en underbar flicka men jag känner mig så stressad hela tiden.

Jag har få vänner och hur mycket ledig tid som helst om dagarna med min lugna bebis. Hon sover mycket på nätterna så allt är frid och friöjd men jag känner jämt att jag stressar igenom saker och ting.

Märker att andra mammor pratar så lugnt till andra människor och till sin bebis och promenerar lugnt och stilla med barnvagnen och verkar så superharmoniska.

Jag däremot känner att jag går powerwalks genom parker och var jag än ska och pratar fort med min bebis och andra människor.

Jag kan jämt undra om min bebis får i sig tillräckligt med bröstmjölk, nervös över att glömma smörja in idominsalva på min dotter, säga fel saker till folk och vad folk tycker och tänker om mig som person och mitt mammaansvar.

Jag kan känna mig helt disträ i huvudet också.

Undrar om fler är så här?

• Svar på tråden Stressad inombords, nybliven mamma.
  • 3busungar

jag förstår hur du menar..
    försök att lita på dig själv att du gör allt som behövs för ditt barn..
    Det är  en stor omställning att bli förälder o det är mycket nytt o alla säger olika saker ,så ska man göra o så ska man inte göra.
    Men försök att njuta av lugnet o njuta av tiden som är nu.
    Man behöver inte göra allt om dagarna bara för att man nu är förälder..
    Utan vill du ta en lugn hemmadag eller bara strosa runt så gör det.
    Ha inte för mycket press på dig själv att hemmet ska vara så,att man ska ha de rätta kläderna. vara så intressant som möjligt  så alla vill vara äns vän..
    Utan var dig själv  o gör det du vill..

hoppas det här hjälpte dig något.

• Vintersjäl

Jag tror alla nyblivna mödrar stressar, mer eller mindre, åtminstone förstagångsmammor. Det är ju så det blir, man vet inte hur bebisen "ska" bete sig eller hur man själv ska vara. Man har inte koll på mattider, sovtider eller annat.
    Det går över, ska du se!

• Anonym

Jag vet precis vad du menar. Men i mitt fall har det inget med barnet att göra, där är jag självsäker med allt "då e det jag som bestämmer" haha..
    Jag försöker ibland att bara stanna upp en stund, ute kan man sätta sig o lyssna på vinden.. hmm duschen är min totala fristad, dit måste jag varje kväll.
    Och vad andra tycker ska man inte bry sig om, det tar så mycket energi till ingen nytta. I slutänden är det ju bara du som lever ditt liv o ingen annan. Så länge du är nöjd så ska ingen annan lägga sig i.
    Hoppas det blir bättre.

Svar på tråden Stressad inombords, nybliven mamma.