• ekarny

Västervik X

Hej på er Västerviksbor!
    Hittade en aktiv tråd efter mkt sökande
    Jag och min sambo går i funderingar på att ev flytta till Västervik. Min sambo är väldigt förtjust i staden. Tänkte höra lite med er om ni ville berätta om staden? Jag vill gärna veta lite om omsorgs jobb. Vad finns det i stan för arbetsplatser el i omnejd. jobbar nu som boendeass. Förskolor, finns det privata också? Är det någon förskola som har inriktning på något? Affärer, är det typ bara matbutiker el finns affärscentrum? Hur är staden på årets månader? Festivaler el liknande? Ja allt möjligt. Inboxa mig gärna om ni tycker inläggen blir för långa
    Hoppas det är ok att jag tränger mig på.

¸.?°´¯) Älskade underbara Familj (¯`°?.¸
  • ekarny

Tack alla för era svar!
    Tittade på hemnet och det finns inte jätte mkt hus el lgh i västervik men utanför. Hur är det med bussar och sånt? Går det mkt bussar ut till de små orterna utanför? Finns det gym och simhall? Hur är det med utelivet? Förstår att staden blommar upp på sommaren och framför allt under visfestivalen, men i övrigt hur är det med restauranger (både finare och klassiska kedjor som Mc Donalds, BK och Max tex) och utelivet? Finns det pubar el dansställen för oss som närmar oss 30?   Fik där man kan sitta och lära känna nya

Kan ni tipsa om nått bra ställe som man kan bo på med en ettåring över en helg? Inte för dyrt för vi tänkte åka upp och lära känna staden lite. Ingen som har en husvagn på camping som vill hyra ut en helg?
    Finns det "områden" som är mer populära för barnfamiljer?

• ekarny

tack för ditt svar TvåM!

Nu har jag o gubben fyllt i en blankett från V-viks inflyttnings service. Ahhh! Helt galet!
    Det pirrar lite i magen när man tänker på det. Hoppas det är ok att jag terroriserar tråden lite med alla mina frågor Cool. Kanske den knäppaste frågan av alla och igentligen inte så viktig men har ni snö innan nyår? Är Julafton i V-vik vit? Här nere är julafton alltid = grön/grå. Dock så kommer ju våren tidigt och det är ju härligt.

• ekarny

Hur är det i Västervik med invandrare? Finns det bostads områden där många bor?
    Vi har nämligen flera bostads områden i stan vi bor som har många invandrare och det är så mkt bråk och tom barn som hotat varann med vapen. Jätte obehagligt. 

• ekarny

Klart kan man ha otur som vi hade innan vi flyttade till huset. Jag blev lite rädd när man läste i tidningen att två 13 åringar anhållna för vapen innehav varav den ena kille bodde på samma gård som vi... Där var någon tonåring som skjutit en annan men han överlevde men ändå. Det är så man får kalla kårar. Helt plötsligt så har de man sett på amerikanska program kommit till lilla sverige. Jag har inget emot människor med annan etnisk bakrud. Det är bara det att jag vill aldrig känna mig så otrygg i mitt eget hem någonsin igen.
    Västervik verkar betydligt lugnare överlag och en stad man gärna bor i med familj.
    Ringde igår till Malin på inflyttningsservice, hon sa det fanns en lgh ledig nu och frågade när vi ville flytta. Då kände jag pirr i magen. Hade det inte varit för att vi behöver jobb först så hade jag inte tvekat. Sålt huset som det står (renoverar just nu) och bara kört på. Haha helt galet men sån är jag

• ekarny

Det är en känslig fråga jag ställde och hoppas ingen ska missförstå mig men det är lätt hänt. Jag har som sagt inget emot personer med annan etnisk bakrud och vill åter påpeka det.
    Andledningen jag frågar är inte för att jag tror "svenskar" bråkar mindre utan för mina erfarenheter där vi bodde tidigare. En ambulans kan inte åka dit nu utan polis eskort för att folk som bor där kastar stenar och hotar vårdarna. De är ju där för att hjälpa?! Det handlar mkt om kulturkrockar och olika värderingar om livet som missförstås.
    Detta problem finns kanske mer i större städer än mindre vad vet jag.

Jag ber om ursäkt om jag upprört någon med min fråga.

• ekarny
    Linakinn skrev 2008-09-25 22:14:27 följande:
    Måste lägga ut videon jag laddat upp här... Axel dansar hip hop med katten, ser ganska roligt ut!! Lägg gärna en röst på filmen också om ni vill! Kram Linawww.familjeliv.se/hem/linakinn/video.php...
    Stört skön kille ni har!!
  • ekarny

Hej på er! Hoppas vädret är bra mkt bättre hos er än här nere. Vi blåser bort!
    Jag undrar lite om hur affärerna i stan har öppet på helgerna? Vi ska snart upp en sväng nämligen.
    He en skön söndag!

• ekarny
    Endag skrev 2008-10-31 10:10:16 följande:
    Lufsan;Jag trivs. Bor iofs utanför V-vik. Men bodde inne i stan innan vi flyttade ut på landet.Skriver som Majalaja att det kan vara lite svårt att knyta nya kontakter, men det ordnade sig ändå ganska lätt tyckte jag. Har några toppenfina vänner här nu Var det du/ni som tänkte flytta hit?
    Lufsan kanske också tänker flytta dit annars är vi på väg, men nu ser det inte så ljus ut på sälja hus frånten så vi får snällt sitta kvar tills allt lugnat sig

Frågade tidigare då vi ska upp innan jul till Vv hur är affärerna öppna i stan vardagar och helg? Är det någon Julmarknad i Vv snart?
Svar på tråden Västervik X