• Im Fabulous

Köksbord i massiv ek. Olja, lacka?

Vi har precis köpt ett köksbord i massiv ek. Försäljaren nämnde något om att olja bordet..

Vad är det för olja som behövs och vart får man tag i den? Är det inte bättre att lacka bordet så att det blir lättare att rengöra?

Hjälp!

• Svar på tråden Köksbord i massiv ek. Olja, lacka?
  • Magglo

Oljar du bordet blir det en lite mörkare och mjukare nyans. Lite mer skötsel krävs i början inna träet har mättats. Lackad uta tycker många är smidigare i kök, men jag tycker det blir för gult och inte lika vackert. Vill du olja och göra det lite enklare för dig i långa loppet rekommenderar jag en vaxolja. Lite jobbigt att lägga på, men är relativt underhållsfritt sen. Annars finns det möblerolja att köpa, både ofärgade och färgade. Slipa med fint sandpapper efter första inoljningen för att få bort de små träfibrer som reser sig och olja en gång till. Det får man upprepa ca varannan månad tills ytan inte suger mer. Sen räcker det med inoljning när det börjar kännas torrt.

• Im Fabulous
    Magglo skrev 2008-08-26 20:21:41 följande:
    Oljar du bordet blir det en lite mörkare och mjukare nyans. Lite mer skötsel krävs i början inna träet har mättats. Lackad uta tycker många är smidigare i kök, men jag tycker det blir för gult och inte lika vackert. Vill du olja och göra det lite enklare för dig i långa loppet rekommenderar jag en vaxolja. Lite jobbigt att lägga på, men är relativt underhållsfritt sen. Annars finns det möblerolja att köpa, både ofärgade och färgade. Slipa med fint sandpapper efter första inoljningen för att få bort de små träfibrer som reser sig och olja en gång till. Det får man upprepa ca varannan månad tills ytan inte suger mer. Sen räcker det med inoljning när det börjar kännas torrt.
    Hm, det verkar ju inte så svårt. Var köper man sånt då?
  • Beatrissan

PÅ ikea finns det en olja till ekbord.. vi köpte en sån där till vårt fd barbord...
    tycker inte du sja lacka, blir lätt synligare repor i bordet då...
    slipade hela mitt massiva v-rumsbord i ek i somras o oljade det ist. Blev sååå mycket finare...

Så här gjorde vi med vårt bord,
    slipa försiktigt med sandpapper på, oljade in det ordentligt, torkade sedan av med både torr o fuktig trasa.. Står på denna burk att det är så man ska gör<a! Lycka till!!

• Susidus

Tycker definitivt att du ska olja!! Jag har mycket oljat trä hemma (köksbänkar, köksbord, soffbord...) och bara du oljar det mycket i början är det klart mest lättskött. Efter ett tag torkar trät och då kan det bli fläckar av våta glas etc men då är det bara att slipa lätt på fläcken ohc sedan olja in igen.

EFtersom jag oljar så mycket tar jag det billiga allternativet och köper Ikeas olja. Funkar bra tycker jag men har inte undersökt marknaden så noga....

• Grismamman

Använd vaxolja, finns i färghandeln blir en jättefin yta som även kan poleras om man vill ha den riktigt blank. Vårat bord krävde fyra oljningar innan träet blev mättat, men det blev jättefint!

• Grismamman

Nackdelen med vaxoljan är att den är dyr, men du slipper olja så ofta!

• Limefrukt

Röstar också för vaxolja! Tycker inte att den är dyr, med tanke på hur länge den räcker. Vi köpte ett ekbord till vardagsrummet i december förra året, som vi hade vaxolja på. Vi oljade kanske in det 2 gånger då. Sen oljade jag in det på nytt denna vecka. Har inte behövts förrän nu. Ytan är hård och tålig och mycket vattenavvisande.
    Vaxolja finns i alla färgaffärer och kostar under 100-lappen för en liten burk. Jag brukar bara doppa handen i burken och gnida in den med fingrarna. Sen låter jag träet dra in oljan i ung en halvtimme. Sen torka av med ett hushållspapper. Dagen efter polerar jag upp det med fin stålull.
    Jag tycker att det lätt blir ringar av fukt och värme om man lackar bordet, och så blir det ju gulare.
    Så vaxolja är klart bäst!

Svar på tråden Köksbord i massiv ek. Olja, lacka?