• AngelicaF

Ni som har fött för tidigt, hur tidigt kom era barn?

Ni som har fött för tidigt, hur tidigt kom era barn?
    Vad vägde dem och hur långa var dem?
    Hur gick det sen?

Jennifer föddes i v 36, hon vägde 2686 gram och var 45 cm lång. Hon fick ligga i värmesäng och sen hade hon gulsot, men behövde ej sola. Vi stannade på BB i fem dagar.

Idag ä hon en pigg 2-åring som dock ligger under normalkurvan med nåt kg och på längden.

• Svar på tråden Ni som har fött för tidigt, hur tidigt kom era barn?
  • Nyfiken gul

min 10-åring är född i vecka 36 nånting pga att jag var svårt sjuk i havandeskapsförgiftning.  Han vägde 2255 g o var 47 lång. Fick stanna på bb i 5 dagar, blev lite gul men behövde aldrig sola.

Idag är han en normal 10-åring. Han växte ikapp ungefär vid 8-9 månaders ålder.

victor är född i vecka 35+6 helt naturligt o vägde 3380 o var 49 lång. Fick gulsot o fick sola i två dygn så vi stannade på bb i 5 dagar.

idag väger han 6490 g och är 60 lång...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Ida och Razmus Mamma

min dotter är född i v 28++6 vägde 1370 gr och var 37 cm
    vi låg på neo i 5 veckor. hon fick sola ,hade cpap vid några tillfällen. hade syrgas fram till alldeles innan vi åkte hem. sedan har hon varit ett oerhört infektionskänsligt barn.
    idag är hon 4 år och är för det mesta en av de friskaste på sin avd på förksolan vid infektioner.
    är 110cm lång och väger 20 kg så ligger lite över kurvan på längden.
    kom i kapp sina kamrater tidigt.

våran son är född 36+6 vägde 3755gr och var 51 cm
    idag väger han 13kg och är 87 cm. han ligger 2 över medellängden.
    låg 2 dagar på bb.
    ej sett något som gör att skulle ligga efter.

• Livsglädjen

Sonen föddes i v 28+5 (snitt p.g.a. dåligt flöde i navelsträngen, tillväxthämmad).
    Han vägde då 935 gram och var cirka 37 cm "lång".
    Vi tillbringade 14 veckor på sjukhus med honom, respirator, CPAP, leverproblem, sepsis (blodförgiftning), diverse infektioner, blodtransfusioner...

Numera är han en pigg 2½-åring som är ganska frisk, lite lätt, men normallång. Fortfarande lite infektionskänslig p.g.a. att lungorna inte riktigt har kommit ikapp ännu.

• mamma på vift

Max föddes i vecka 30+6 pga att jag fick svår havandeskapsförgiftning. Han var lite tillväxthämmad och vägde 1270 gram och var 39 cm lång.

Vi låg på neo i 4 veckor. han fick sola varje dag, hade CPAP i 5 dagar sedan extra syrgas, flyttades till värmesäng efter 2 veckor i kuvös. Vi hade tur och Max klarade sig utan komplikationer.

Han blev 1 år den 16:e augusti...och är pigg o busig som alla andra barn. Han är lite liten för sin ålder, men utvecklas bra i sin takt. Han går ut med möbler och väggar och det dröjer nog inte länge förens han släpper o knallar iväg själv

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • Majamjau

Vår dotter föddes i vecka 31 + 5. Hon vägde 1478 och var 43 lång. Vi stannade på Barn 4 i fem veckor. Hon hade hjärnblödningar grad 1. Nu fyller hon ett år (okorr) om två veckor. Är precis påväg att börja gå, kan säga mamma, pappa, storasysters namn, farmor, nej, aj aj, klocka, vovve, kisse, hej och hejdå. Hon vinkar, pekar och klappar händerna så jag tycker att det verkar som om att hon klarar sig bra trots allt.

• MsBeauty

Min son föddes v. 24+2. Han vägde 700 gram och var 32 cm lång. Fick stanna på NEO i 3 månader och 10 dagar. Han låg i respirator några dagar, sedan CPAP och till sist hade han syrgas grimma. Han blev fri från den extra syrgasen när han var 38 grav. veckor. Han har varit frisk hela tiden.

Nu är han 7 ½ månad okorrigerat och snart 4 månader korrigerat. Han följer sig korrigerade ålder i utvecklingen, ligger lite före med vissa saker. Han är liten för sin ålder, väger ca 5,8 kg och är väl 63 cm lång.

• Jennjen

Min första son föddes i v34+5, han låg på värmebädd ett dygn och solade ett dygn...hade sond i en månads tid.(2815g 48cm)

Min andre son föddes i v33+1, låg i kuvös i några timmar, hade cpap i två dygn, låg på värmebädd med övervak i 1½vecka, solade för gulsot nu och då i en månads tid och hade sond i 1 månad, kanske någon vecka till.(2410g 46cm)

Båda barnen är kom ifatt de andra fullgångna barnen snabbt och vid halvåret var de både längre och tyngre än "normalt", de har utvecklats precis som andra fullgångna barn.

Lillkillen har dock lite problem med magmunnen samt att han hade navel/ljumskbråck som krånglade i början.

• Rolla

Mina tvillingar kom i v34+3
    Lina 1835g, 42cm, fick sola i ett par dar.
    Maya 2180g, 44cm

• HH75

Min dotter föddes i v 30+2 i år. Hon var extremt tillväxthämmad och vägde endast 850 gram vid födseln. Längd 35 cm. Fick vara kvar på neo i 7 v. = kuvös, solning, en infektion med antibiotikakur, värmesäng. Andades själv från början.

Vi åkte hem på ''tidig hemgång'' med sond vid midsommar. Sonden togs bort ca 4 v. senare och vi skrevs ut från sjukhuset en vecka senare. Nu helammas hon och mår bra. Hon är nu nästan 4 mån gammal (ca 7 v korrigerat). Igår vägde hon nästintill 3.5 kg och var 50 cm lång.

• Linamaria

Min lilla tjej kom 16 jul i v. 33+0. Vägde 1940 och va 44 cm lång.

Vi låg på Neo till 1 aug då vi fick åka hem på helgpermision och sedan blev vi utskrivna 4 aug.

Svar på tråden Ni som har fött för tidigt, hur tidigt kom era barn?