• susst6

Barnförsäkring. Varför?

Undrar om någon kan ge mig ett bra svar på varför man bör ha en barnförsäkring.

Jag har en 2-åring som inte är försäkrad och jag står i valet och kvalet om jag ska teckna en barnförsäkring på honom eller inte. Jag hade vänta-barn-försäkringen som gällde tills han var 6 månader och av någon anledning glömde vi bort att förlänga denna. Vid 3-4 månaders ålder upptäcktes dock att han hade ett hjärtfel som ska opereras nu i höst. Han har vårdats inneliggande på sjukhus ett flertal gånger, bland annat för hjärtkateterisering, operation av ljumskbråck och dubbelsidig lunginflammation. Med anledning av detta har jag svårt att tänka mig att något försäkringsbolag vill försäkra honom, förutom möjligtvis olycksfallsförsäkring.

Varför försäkrar man sina barn? Man har väl olycksfallsförsäkring via dagis/fritids/skola? Eller? Försäkrar man för att få några extra hundralappar vid VAB/sjukhusvistelse? Vid invalidisering, får man inte vårdbidrag då som täcker en del kostnader?

Jag har nu fått barn nummer 2 och funderar mycket på detta. Ska jag försäkra henne och vad får jag ut av det i så fall? Hjälp mig att komma på vettiga argument för att försäkra mina barn!

• Svar på tråden Barnförsäkring. Varför?
  • wickan82

Hej.. jag har barnförsäkring p mitt barn utifall något skulle hända å det skulle kosta massor pengar. dom pengarna som man inte har så kan bolaget gå in å hjälpa till

• susst6
    wickan82 skrev 2008-08-27 10:33:19 följande:
    Hej.. jag har barnförsäkring p mitt barn utifall något skulle hända å det skulle kosta massor pengar. dom pengarna som man inte har så kan bolaget gå in å hjälpa till
    Du menar om barnet skulle råka ut för en sjukdom och du skulle behöva vara hemma en längre tid från arbetet? Skulle du inte klara dig på vanlig VAB-ersättning och därför behöva lite extra pengar? Förklara gärna hur du tänker!
  • Carisma95

Alla sjuk- och olycksfallförsäkringar täcker olika mycket och har olika ersättningsnivåer.
    Jag har kompletterat kommunens olycksfallförsäkring med en sjuk-och Olycksfall från Folksam på 30 bbp för att försäkra mig om att det täcker in allt och alla tider på dygnet.

Är osäker men kommunens/skolans försäkring gäller väl bara till, på och från dagis/skola? Så är barnet hemma eller nån annanstans så gäller ju inte den.

A stumble may prevent a fall....
  • ennie

Olycksfall täcker ju bara olyckfall. Blir ditt barn sjukt tex får diabetes, blodförgiftning, stroke eller liknande får barnet ingen ersättning vilket kan behövas inför framtiden. Skulle barnet få en stroke och bli halvsidesförlamad så kommer barnet troligtvis inte att kunna arbeta heltid (och kanske inte med det jobb den vill) och då behövs pengarna. Vår äldsta dotter blev sjuk som bebis och vi hann aldrig teckna försäkring på henne (har diabetes själv så jag får ej teckna vänta barn). Nu står hon här med rörelseinskränkning och ingen ekonomisk ersättning. Vi har dessutom inte fått något vårdbidrag. Mitt råd är att försöka teckna en försäkring så fort som möjligt!

• guldplutt

som sagt - olycksfall täcker bara olyckor. och försäkring från skola/dagis gäller bara om man går i skola/dagis, och bara när man är där. inte på fritiden, alltså. vid långvarig sjukdom är det nog väldigt välkommet med extrapengar som kan täcka upp det man förlorar i inkomst! och inte minst som ennie skriver, om man barnet drabbas av invaliditet så kommer det ju att hämma honom/henne för resten av livet, vilket påverkar förmågan till arbete, eget boende etc. då vågar iaf inte jag förlita mig på att ngn annan (kommun/stat) ska ta hand om oss fullt ut, utan då behövs alla extrapengar man kan få!

• susst6
    ennie skrev 2008-08-27 10:40:14 följande:
    Olycksfall täcker ju bara olyckfall. Blir ditt barn sjukt tex får diabetes, blodförgiftning, stroke eller liknande får barnet ingen ersättning vilket kan behövas inför framtiden. Skulle barnet få en stroke och bli halvsidesförlamad så kommer barnet troligtvis inte att kunna arbeta heltid (och kanske inte med det jobb den vill) och då behövs pengarna. Vår äldsta dotter blev sjuk som bebis och vi hann aldrig teckna försäkring på henne (har diabetes själv så jag får ej teckna vänta barn). Nu står hon här med rörelseinskränkning och ingen ekonomisk ersättning. Vi har dessutom inte fått något vårdbidrag. Mitt råd är att försöka teckna en försäkring så fort som möjligt!
    Hur gammalt är ditt barn? Varför fick ni inget vårdbidrag? Får man även ersättningen som vuxen? Är det hon eller du/ni som egentligen skulle vara i behov av ersättningen? Om hon inte är arbetsför så får hon väl någon form av pension när hon uppnår vuxen ålder? Är fortfarande inte riktigt övertygad! Ge mig mer!
  • susst6

Ni som kunnat utnyttja er försäkring - hur mycket har ni fått? Varför? Engångsbelopp eller månadsbelopp?

• ennie

I dag är hon 4 år och kan inte använda ena kroppshalvan normalt. Vi skulle aldrig använda ersättning som hon fått utan vi skulle ha sparat denna/satt in på banken för hennes framtid. Vilken form av pension menar du att hon får som vuxen? Du har väl sett regeringens sjukpensioner och sjukskrivningsregler. .....

• susst6
    ennie skrev 2008-08-27 10:58:30 följande:
    I dag är hon 4 år och kan inte använda ena kroppshalvan normalt. Vi skulle aldrig använda ersättning som hon fått utan vi skulle ha sparat denna/satt in på banken för hennes framtid. Vilken form av pension menar du att hon får som vuxen? Du har väl sett regeringens sjukpensioner och sjukskrivningsregler. .....
    Får man inte pension som funktionshindrad (även om den inte är så hög)? Har jag missat något? Mmmmm, ett litet snäpp av övertygelse har infunnit sig. Behöver dock lite mer. Någon mer med erfarenhet?
  • nea00

Hej!

Jag förstår att du kan känna dig tveksam till försäkringar och kanske är det så att det vid mindre olyckor/sjukdom ej är så mycket ersättning det handlar om. Men om det händer något - på riktigt. Herregud... vi hade aldrig klarat oss utan vårt försäkringsbolag när vår dotter blev sjuk.

Vi får en månadsersättning på ca 6 000 kronor i månaden, som att fylla ut den ersättning som FK erbjuder med ca 12 000 kronor i månaden för föräldrapenning vid vård av svårt sjukt barn. Dessutom ersättning för varje dygn på sjukhus med ca 400 kronor och för vård i hemmet med 400 kronor/dygn i en månad. Dessutom ersättning för eventuell funktionsnedsättning, framtida inkomstförlust för barnet på grund av sjukdomen, ärr på grund av sjukdomen. Dessutom betalas 10 % av det valda försäkringsbeloppet ut som en engånssumma vid vissa allvarliga diagnoser ut. Det är kanske något att fundra över?

• Wilmis07

Jag har skaffat en bra försäkring till min dotter om det skulle hända henne något sjukdom, olycka om hon tex får nedsatt arbetsförmåga mm. Man kan tyvärr inte förlita sig på att statens skydd i sådana lägen...

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Wilmis07

Måste också säga att du ska skaffa försäkringen så fort som möjligt,så hon/han inte hinner bli sjuk av något slag.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
Svar på tråden Barnförsäkring. Varför?