Inlägg från: susst6 |Visa alla inlägg
  • susst6

Barnförsäkring. Varför?

Undrar om någon kan ge mig ett bra svar på varför man bör ha en barnförsäkring.

Jag har en 2-åring som inte är försäkrad och jag står i valet och kvalet om jag ska teckna en barnförsäkring på honom eller inte. Jag hade vänta-barn-försäkringen som gällde tills han var 6 månader och av någon anledning glömde vi bort att förlänga denna. Vid 3-4 månaders ålder upptäcktes dock att han hade ett hjärtfel som ska opereras nu i höst. Han har vårdats inneliggande på sjukhus ett flertal gånger, bland annat för hjärtkateterisering, operation av ljumskbråck och dubbelsidig lunginflammation. Med anledning av detta har jag svårt att tänka mig att något försäkringsbolag vill försäkra honom, förutom möjligtvis olycksfallsförsäkring.

Varför försäkrar man sina barn? Man har väl olycksfallsförsäkring via dagis/fritids/skola? Eller? Försäkrar man för att få några extra hundralappar vid VAB/sjukhusvistelse? Vid invalidisering, får man inte vårdbidrag då som täcker en del kostnader?

Jag har nu fått barn nummer 2 och funderar mycket på detta. Ska jag försäkra henne och vad får jag ut av det i så fall? Hjälp mig att komma på vettiga argument för att försäkra mina barn!

• Svar på tråden Barnförsäkring. Varför?
  • susst6
    wickan82 skrev 2008-08-27 10:33:19 följande:
    Hej.. jag har barnförsäkring p mitt barn utifall något skulle hända å det skulle kosta massor pengar. dom pengarna som man inte har så kan bolaget gå in å hjälpa till
    Du menar om barnet skulle råka ut för en sjukdom och du skulle behöva vara hemma en längre tid från arbetet? Skulle du inte klara dig på vanlig VAB-ersättning och därför behöva lite extra pengar? Förklara gärna hur du tänker!
  • susst6
    ennie skrev 2008-08-27 10:40:14 följande:
    Olycksfall täcker ju bara olyckfall. Blir ditt barn sjukt tex får diabetes, blodförgiftning, stroke eller liknande får barnet ingen ersättning vilket kan behövas inför framtiden. Skulle barnet få en stroke och bli halvsidesförlamad så kommer barnet troligtvis inte att kunna arbeta heltid (och kanske inte med det jobb den vill) och då behövs pengarna. Vår äldsta dotter blev sjuk som bebis och vi hann aldrig teckna försäkring på henne (har diabetes själv så jag får ej teckna vänta barn). Nu står hon här med rörelseinskränkning och ingen ekonomisk ersättning. Vi har dessutom inte fått något vårdbidrag. Mitt råd är att försöka teckna en försäkring så fort som möjligt!
    Hur gammalt är ditt barn? Varför fick ni inget vårdbidrag? Får man även ersättningen som vuxen? Är det hon eller du/ni som egentligen skulle vara i behov av ersättningen? Om hon inte är arbetsför så får hon väl någon form av pension när hon uppnår vuxen ålder? Är fortfarande inte riktigt övertygad! Ge mig mer!
  • susst6

Ni som kunnat utnyttja er försäkring - hur mycket har ni fått? Varför? Engångsbelopp eller månadsbelopp?

• susst6
    ennie skrev 2008-08-27 10:58:30 följande:
    I dag är hon 4 år och kan inte använda ena kroppshalvan normalt. Vi skulle aldrig använda ersättning som hon fått utan vi skulle ha sparat denna/satt in på banken för hennes framtid. Vilken form av pension menar du att hon får som vuxen? Du har väl sett regeringens sjukpensioner och sjukskrivningsregler. .....
    Får man inte pension som funktionshindrad (även om den inte är så hög)? Har jag missat något? Mmmmm, ett litet snäpp av övertygelse har infunnit sig. Behöver dock lite mer. Någon mer med erfarenhet?
Svar på tråden Barnförsäkring. Varför?