• mammamia72

Rönninge?

Hej alla!
    Finns det någon som vet hur det är att ha småbarn i Rönninge? (utanför Södertälje) Vi tycker omgivningarna verkar bra med natur och så, men hur fungerar det praktiska? Dagis till exempel? Var handlar alla? Är pendeln pålitling? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Rönninge?
  • Sandra och Frippe

min kille bodde där när vi träffades,han säger att han tror det finns gott om dagis och att de flesta storhandlar i alby el södertälje. Finns ju ett närcentrum(salemcentrum) med närbutik och hårfrissa typ, inget större utbud med andra ord men det man behöver.
    Pendeln är ju den samma som mot märsta, jag bodde i upplands väsby och min erfarenhet är att den INTE är att lita på=O)

• Ann Lee

I Rönninge finns Konsum, ganska dyrt, rekommenderas inte för veckohandling. Många handlar mat i Södertälje eller Ica Maxi i Alby. I Tumba finns Willys. Rönninge hör till Salems kommun, som är Sveriges barntätaste kommun (var iaf det för några år sedan). Det finns gott om dagis med mera. Pendeln är ju som den är... på hösten är det lövhalka annars en del nedrivna kontaktledningar och övriga förseningar. Från Salem går det en rusningstrafiksbuss till Fridhemsplan på morgnarna ifall man ska in mot stan och vill undvika pendeln. Den åker även tillbaks på kvällen.

• mammamia72
    Svar på #2
    Låter lite som om ni inte rekommenderar Rönninge! :)Sveriges barntätaste kommun, oj det visste jag inte.. Man kan ju hoppas att kommunen har tagit hänsyn till det, så det inte är jättestora barnkullar på dagisen, det är väldigt vanligt överallt, vad jag förstår.
  • Sandra och Frippe

nja det är ju en vanlig förort liksom. Just centrumet är ju ingen man åker till och kan spendera en dag eller ens en eftermiddag=O)och lokaltrafiken är ju som den är...

• AnnaKD

Rönninge är toppen! Jag har bott här hela mitt liv och har valt att stanna nu när jag fått barn. Det finns jättebra naturområden, många dagis och 2 mysiga sjöar. Konsum finns ju nere vid station men det är fruktansvärt dyrt så storhandla gör man på ica maxi i alby eller södertälje, eller willys i tumba eller södertälje! Jag rekomenderar Rönninge varmt för dig med barn. Flera av mammorna i min mammagrupp är nyinflyttade här och stormtrivs!

• SatuSv

Jag tycker att det är bra här! Mycket barn familjer,o just salem är sveriges mest växande kommun,men det negativa är just dagiskön.Jag anmälde min dotter i Januari o hade fått plats nu i augusti.Men tacka vet jag privata daghem,min dotter går på ett sen februari.Så det finns ganska mkt dagis här o privata.

• mammamia72
    Svar på #6
    Vad bra att du trivs! Det blir privat dagis som är aktuellt för oss också, fast tidigast till nästa höst.
  • mammamia72
    Svar på #5
    Så bra att många nyinflyttade också trivs, det kan bli aktuellt för oss att köpa radhus i området nämligen! :) Vad gör man som mammaledig i Rönninge? Är det mest så att man åker in till stan om man vill fika? Eller är man hemma hos varandra? Finns det någon öppen förskola?
    Vi har gått på babysång här i Sumpan, det är jättekul. Vore ju bra om det fanns något sådant också. :)
  • lurksmulan

Vi bor i Salem, vilket "sitter ihop" med Rönninge. Samma kommun.
    Vi trivs superbra, båda barnen går på dagis och det är toppen.
    Jag vet att köerna till dagis är ganska långa däremot, men det är det ju överallt i Sthlm.

Det finns öppna förskolan, babyrytmik, kyrkans barntimmar, babysim etc.

Vi åker och storhandlar på City Gross i Kungens kurva men det finns ICA Maxi, Willys etc på nära avstånd.

Säg till på bvc när ni flyttar, så kanske du kan placeras i en föräldragrupp så att du lär känna lite nya mammor!

Kom hit vettja! Det är superbra!

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Ann Lee
    mammamia72 skrev 2008-08-27 16:39:46 följande:
    Svar på #2Låter lite som om ni inte rekommenderar Rönninge! :)Sveriges barntätaste kommun, oj det visste jag inte.. Man kan ju hoppas att kommunen har tagit hänsyn till det, så det inte är jättestora barnkullar på dagisen, det är väldigt vanligt överallt, vad jag förstår.
    Jo, jag tycker att Rönninge/Salem är bra område att bo i. Däremot så erbjuds inte så mycket i butiksväg med mera. Ville också poängtera att pendeln är som den är överallt. Det är väldigt fin natur och mycket promenadvägar osv. Hur det är med andra mammor vet jag inte riktigt ännu, min son är bara drygt två veckor så än har jag inte träffat nån.
Svar på tråden Rönninge?