• Lillatroll

Hur ska jag hantera min två-åring som har börjat slå mig?

Kan någon hjälpa mig förstå dessa härliga små två-åringar?

Min son ger mig just nu gråa hår. Han har börjat slå mig. Det började vid vilan på dagen. Rutinen är att jag läser saga, jag sjunger några visor och sen ligger vi tysta tills han somnar. Vi samsover så allt detta sker ju i dubbelsängen. Sam brukar signalera genom att lägga sin hand på min mun ifall han vill att jag ska sjunga. Ibland vill han inte det. För några dagar sen blev han arg när jag slutade sjunga. Jag hade nog sjungt sex eller sju visor, ungefär som jag brukar och när jag slutade sjunga så la han först handen på min mun. När jag sa nej, inga mer sånger, nu ska vi sova så slog han till mig. Hårt, rakt över munnen. Jag tog tag i hans hand för att hindra honom för att slå mig mer och sa typ, inte slåss...(kommer inte ihåg exakt vad jag sa). Jag använde en allvarlig röst och såg sträng ut. Sen släppte jag handen och då slog han till mig igen. Och sen dess har det ökat helt enkelt. Säger jag ifrån skrattar han. Igår fick jag nog och satte på tv:n och ignorerade honom och då somnade han inom fem minuter. Likadant i dag. Men jag har haft som princip inte ha tv:n på när jag nattar honom. Men det känns som enda sättet just nu. Det är svårt att ignorera honom i sängen. Går jag därifrån så hoppar han ju ner och då är det lögn att få honom att sova.

Igår slog han mig också i köket när han försökte dra ner tallrikar på golvet och jag sa nej att han inte fick. Då slog han mig på benet och skrattade när jag sa till. Likadant idag när jag var hos barnmorskan och Sam var med. Han försökte dra ner en sak och jag sa ifrån och han slog mig och skrattade.

Hur gör man? Säger ifrån och sen ignorera honom? Eller? Varför skrattar dom? Vet inte hur jag ska hantera det när han skrattar. Det jag har gjort hittills är att se till att jag är i samma nivå som honom och sen allvarligt förklara att man får inte slåss. Att det gör ont på mamma när man slåss. Sen försöker jag ägna mig åt något annat. Allså säga ifrån och markera att det är fel men inte göra för stor sak av det. Men om det är rätt sätt har jag ingen aning om. Är detta en fas som går över om jag bara är konsekvent och säger ifrån när han slår mig?

Hur gör ni andra? För det är väl inte bara Sam som håller på så här...hoppas jag.

• Svar på tråden Hur ska jag hantera min två-åring som har börjat slå mig?
  • Kajobe

Hej!

Jag har ingen två-åring hemma men jag har jobbat med massor av dom En härlig ålder för övrigt.

Men jag förstår att det där är jättejobbigt. Att ditt barn skrattar åt dig när du säger till skulle jag tolka som osäkerhet. Han tycker att det känns obehagligt att bli tillsagd, och många barn skrattar när så sker.

I övrigt tycker jag att du gör rätt. Du säger till honom bestämt och talar om varför man inte får slåss men gör inte för stor sak av det. Jag tror att man kan se det som en fas, att han testar någonting, och att snart kommer att sluta slåss. Och jag tror att du ska fortsätta som du gör, att säga ifrån. Om ni är fler som vårdar barnet kan ni komma överens om att vara konsekventa under en period. Då ser barnet att det är fler som tycker att han gör fel när han slåss.

• minSaile

Jag tror på ngt sätt att detta är en fas som tvååringar går genom...hoppas jag iallfall.

Har själv en tvååring som också slår mig. Sen i våras/sommaren så drar han mig i håret jättehårt och släpper inte det, han har sen några veckor tillbaka börjar sparka mig när jag ligger ner. Han hoppar på mig precis som jag är en kudde. Det enda han inte gör är att slå mig med sina händer/knytnävar men det kommer säkert. Tyvärr så har jag ingen metod...antingen så säger jag åt honom på skarpen med högre röstvolym eller så försöker jag prata med honom och ibland säger hans pappa åt honom. Men han skrattar bara och det verkar som tillsägningarna triggar grabben och han blir ännu värre. Så det enda jag kan göra är att ställa mig upp så han inte når elle går därifrån men då kommer han ändå bara efter. Så jag har också stora problem här. För detta gör han bara på mig och inte pappan. Hans pappa säger att han bara sitter stilla och ignorerar, därför är det inte lika kul som på mig...

• Lillatroll

Kajobe: jodå, två år är en härlig ålder. Oftast är Sam en mycket glad och uppfinningsrik kille men vi märker att egen vilja och humör börjar komma nu. Känns skönt att höra att du tror att jag gör rätt. Misstänker också att det där med skrattandet är en osäkerhet.

minSaile: ibland känner jag också att tillsäggningarna triggar honom. Därför försöker jag att säga till och sen ignorera. Men det är inte lätt och framförallt i sängen så funkar det där med att ignorera väldigt dåligt. För går jag därifrån så är nattningen förstörd. Här är det också så att det är mest jag som får det. Vilket är lagom roligt .

• trollmor 69

Sak samma med min son (fyller 3 i sep)han slår mej och sina syskon och alla för den delen som står i närheten av honom.Jag höjde rösten och samtidigt försökte jag tala med honom om att man inte får slåss,för det gör ont.Han har nu ist börjat säga emot som typ...håll käften,du är dumm,och såna saker.Det är ord som barn snappar snappt upp bland andra barn.Jag har nu i ca 2 veckors tid varit stenhård och satt han i soffan..utan tv på..han får helt enkelt bara sitta där tills han lugnat sej och själv säger förlåt.Vilket har börjat ge resultat:) INGEN av oss i hushållet pratar med han när han sitter i soffan och skäms.

• Maja21

Har själv en 2 åring en dotter och hon slåss hon med rätt ofta. Och har ett väldigt temprament när hon inte får som hon vill, då slänger hon saker omkring sig.

Jag hoppas det är en fas som snart går över

• minSaile
    trollmor 69 skrev 2008-08-27 11:49:05 följande:
    Sak samma med min son (fyller 3 i sep)han slår mej och sina syskon och alla för den delen som står i närheten av honom.Jag höjde rösten och samtidigt försökte jag tala med honom om att man inte får slåss,för det gör ont.Han har nu ist börjat säga emot som typ...håll käften,du är dumm,och såna saker.Det är ord som barn snappar snappt upp bland andra barn.Jag har nu i ca 2 veckors tid varit stenhård och satt han i soffan..utan tv på..han får helt enkelt bara sitta där tills han lugnat sej och själv säger förlåt.Vilket har börjat ge resultat:) INGEN av oss i hushållet pratar med han när han sitter i soffan och skäms.
    oj, kan han säga håll käften....vi har också börjat med en stol ute i hallen men tyvärr så skrattar han mest och springer därifrån
  • bellanbus

Jag har fått lära mig att när de slår i den åldern så ska man visst säga ifrån och säga att man inte får slåss, men sedan ta deras hand och visa hur man "klappar fint".

Toys and flavours....tjoss
  • minSaile

jag var ute med sonen runt där vi bor så han kunde åka på sin elmotorcykel. Han ville åt ett håll och jag den andra så jag tog cykeln och började gå. Då slänger han sig ner på marken och börjar stortjuta och då kommer en mamma förbi med sin barnvagn, skrattar och frågar "är han två år"...hahahaha..så det är nog en stor fas dom går genom nu

• En Dum En

Min är likadan. Säger jag nej (oavsett vad det gäller) så slänger han sig på marken och gallskriker hysteriskt. Ibland slänger han sig så hårt att han gör illa sig själv. Han lyssnar inte på ett ord jag säger och försöker "örfila" mig. Står jag upp slår han på benen. Han skulle ALDRIG våga göra så mot sin pappa. Mig har han ingen respekt för för jag är den som varit hemma med honom.
    Jag har provat massor av olika sätt. Skarp tillsägelse, tala lugnt, ta tag i hans arm, nonchalera............you name it. Han kunde inte bry sig mindre.

• En Dum En

Glömde säga att även 5 månaders lillebror får sig en känga ibland. Då åker han in på rummet och då brukar han komma ut och smöra efter ett tag.

Svar på tråden Hur ska jag hantera min två-åring som har börjat slå mig?