Dsk sedan några år, jobbat 1½ år på VC. Jag trivs bra, trevliga jobbarkompisar gör sitt till :)
Jag jobbar på en liten VC i glesbygd, vi har drygt 3000 inv i upptagningsområdet men då har vi ett mkt stort geografiskt område, de som bor längst bort bor 15 mil från VC. Vi är 4 dsk, 3 av oss har BVC och 1 är även diab.sköterska och så har vi en mottagnings-ssk (även astma/allergissk) och två usk varav 1 dsk och 1 usk jobbar på en mindre mottagning några mil från själva VC.
Eftersom vi har över 7 mil till närmsta akutmott från själva VC så har vi en del akutfall. Vi har öppen mottagning för BVC och dsk-besök ett par timmar varje morgon. Då kommer det in allt mellan himmel och jord. Allt från nageltrång till hjärtinfarkt. Barn som ska vägas (inga enorma sociala problem i området men visst finns det). Såromläggningar, blodtryck, psykiska problem, ge mediciner åt psykiskt sjuka, spola port-a-cath:er, lägga om centrala dialyskatetrar, spola olika drän, ge injektioner, linda ben, byta urinkatetrar plus att vi dsk tar emot okomplicerade ögonproblem och eksem och skriver ut mediciner åt dessa. Vi bedömer behov av inkontinensskydd och förskriver. Även vissa hjälpmedel som madrasser och toaförhöjningar/duschstolar. Delar ut diabeteshjälpmedel. Åker sedan ut på hembesök, långa avstånd att köra. Där är det såromläggningar och kateterproblem mest samt en del dosettdelningar. En del injektioner, men vacciner ger vi bara på själva VC så att en läkare finns till hands om det blir en allergisk reaktion. Blodprovstagningar såklart. Delegering till hemtjänstpersonal. En del samarbete med kommunens biståndshandläggare. Försöker hålla lite koll på dem som oss veterligen har mer behov av hjälp än vad de tar emot så de inte blir lämnade åt sitt öde. Jag är intresserad av nutrition och jobbar ganska aktivt med den biten hos "mina" gamla.
Det handlar också mycket om att stötta anhöriga som sköter sina föräldrar eller andra släktingar i hemmet, även yngre människor som har svår cancer som vill vårdas den sista tiden hemma. Har BVC-mott med läkare en dag i månaden. Har man inte många hembesök så kan vi assistera läkarna vid mindre operationer eller annat inne på VC. Hos oss är folk i allmänhet glada om det räcker med att besöka dsk, de flesta vill inte besöka läkare "i onödan" (har många äldre människor i området). Vilket ju kan vara kul men också svårt, vi har ju faktiskt inte tillräcklig medicinsk kompetens för att ersätta ett läkarbesök. Jag har sagt flera gånger att "nu MÅSTE du faktiskt till doktorn för detta kan vara riktigt farligt" - när folk med svåra hjärtproblem eller infektioner propsar på att endast undersökas av mig för att slippa åka till läkaren (för det är ju nog så jobbigt att åka många mil om man är 90+ och riktigt sjuk). Det är ett väldigt brett område tycker jag, och folk förväntar sig verkligen att vi kan jättemycket. Nackdelen är väl stressen, det är inte lätt att få tag i vikarier och vi måste täcka upp för varann alltså. Det är inte alltid lätt att hinna köra till olika byar samma dag.