• sister82

Hur tycker DU det är att jobba på vårdcentral??

Hej :)
    Jag undrar om någon här inne har erfarenhet av att jobba som sjuksköterska på en vårdcentral? Sitter och funderar lite på jobb efter föräldraledigheten. Funderar på att kanske plugga vidare till dsk ssk. Ville bara ha lite åsikter om hur du tycker att det är!
    tack i tack!

// Karoline

• Svar på tråden Hur tycker DU det är att jobba på vårdcentral??
  • Martina 3

Hej!
    kan berätta om ngr veckor, börjar på måndag

• Ulla1974

Jag är distriktssköterska.
    Jag har haft ett nära 2årigt vikariat på en vårdcentral i ett invandrartätt och hårt socialt belastat område. Ett av Sveriges mest kriminella områden och med höga ohälsotal.Befolkningen var ung men mycket sjuklig.Vi var 2 dsk samt 1 diabetessk på 10000 invånare. Vi hade öppen mottagning, telefonrådgivning och egen mottagning med bltr/allergi och inkontinens mm . Jag hade ansvaret för ett LSS boende med delegeringar mm. Det fanns få läkartider att erbjuda då ett läkarbesök med tolk tog 3tider dvs 45min i ett svenskt område tog samma läkarbesök 20-30min.Som dsk var man en medicinsk auktoritet precis som en läkare och de egenvårdsråd man gav ledde till mindre antal läkarbesök. Patienterna återkom till mottagningen och många fick man en mycket god relation till. Jag hade ett distrikt i 2 orter med 20min promenad emellan. Hembesök var ett äventyr från fattigpensionärer, personer från främmande kulturer, stor psykiatisk ohälsa och otrolig social missär. Det kunde hända vad som helst och det gjorde det.Övertid pga akuta utryckningar var inget ovanligt.
    Jag älskade mitt jobb men det var tungt att vara så få och ha en chef som inte stöttade oss, därför slutade jag.

Jag har även arbetat en kortare tid på en vårdcentral i ett helsvenskt område med en ung befolkning. Där var vi 6 distriktssköterskor + 1 uska på ett område med 15000 invånare. Mycket krävande invånare som sökte för mycket som man kunde klara med egenvård råd från dsk betackade man sig för man krävde läkarkontakt. Det kändes som om man i mycket var en läkarassistent och det är inte jag utbildad till - jag är distiktssköterska.

• Nidorina

Dsk sedan några år, jobbat 1½ år på VC. Jag trivs bra, trevliga jobbarkompisar gör sitt till :)
    Jag jobbar på en liten VC i glesbygd, vi har drygt 3000 inv i upptagningsområdet men då har vi ett mkt stort geografiskt område, de som bor längst bort bor 15 mil från VC. Vi är 4 dsk, 3 av oss har BVC och 1 är även diab.sköterska och så har vi en mottagnings-ssk (även astma/allergissk) och två usk varav 1 dsk och 1 usk jobbar på en mindre mottagning några mil från själva VC.
    Eftersom vi har över 7 mil till närmsta akutmott från själva VC så har vi en del akutfall. Vi har öppen mottagning för BVC och dsk-besök ett par timmar varje morgon. Då kommer det in allt mellan himmel och jord. Allt från nageltrång till hjärtinfarkt. Barn som ska vägas (inga enorma sociala problem i området men visst finns det). Såromläggningar, blodtryck, psykiska problem, ge mediciner åt psykiskt sjuka, spola port-a-cath:er, lägga om centrala dialyskatetrar, spola olika drän, ge injektioner, linda ben, byta urinkatetrar plus att vi dsk tar emot okomplicerade ögonproblem och eksem och skriver ut mediciner åt dessa. Vi bedömer behov av inkontinensskydd och förskriver. Även vissa hjälpmedel som madrasser och toaförhöjningar/duschstolar. Delar ut diabeteshjälpmedel. Åker sedan ut på hembesök, långa avstånd att köra. Där är det såromläggningar och kateterproblem mest samt en del dosettdelningar. En del injektioner, men vacciner ger vi bara på själva VC så att en läkare finns till hands om det blir en allergisk reaktion. Blodprovstagningar såklart. Delegering till hemtjänstpersonal. En del samarbete med kommunens biståndshandläggare. Försöker hålla lite koll på dem som oss veterligen har mer behov av hjälp än vad de tar emot så de inte blir lämnade åt sitt öde. Jag är intresserad av nutrition och jobbar ganska aktivt med den biten hos "mina" gamla.
    Det handlar också mycket om att stötta anhöriga som sköter sina föräldrar eller andra släktingar i hemmet, även yngre människor som har svår cancer som vill vårdas den sista tiden hemma. Har BVC-mott med läkare en dag i månaden. Har man inte många hembesök så kan vi assistera läkarna vid mindre operationer eller annat inne på VC. Hos oss är folk i allmänhet glada om det räcker med att besöka dsk, de flesta vill inte besöka läkare "i onödan" (har många äldre människor i området). Vilket ju kan vara kul men också svårt, vi har ju faktiskt inte tillräcklig medicinsk kompetens för att ersätta ett läkarbesök. Jag har sagt flera gånger att "nu MÅSTE du faktiskt till doktorn för detta kan vara riktigt farligt" - när folk med svåra hjärtproblem eller infektioner propsar på att endast undersökas av mig för att slippa åka till läkaren (för det är ju nog så jobbigt att åka många mil om man är 90+ och riktigt sjuk). Det är ett väldigt brett område tycker jag, och folk förväntar sig verkligen att vi kan jättemycket. Nackdelen är väl stressen, det är inte lätt att få tag i vikarier och vi måste täcka upp för varann alltså. Det är inte alltid lätt att hinna köra till olika byar samma dag.

• Martina 3

Oj! var bor ni Dsk? Här i Gbg är HSV och VC olika organisationer, systrarna på Vc åker inte på hembesök (utom i vissa speciella fall) utan de pat som ej kan ta sig till Vc får hemsjukvård och i vissa fall även HSV Dr. Så i HSV har man många Dr som man sammarbetar med, ett gissel att hålla reda på alla. Den Vc jag ska börja på har upptagningsområde på 5000 och jag hoppas att det blir ngt lugnare än HSV, men man vet ju aldrig..

• Ulla1974

Martina 3 skrev 2008-08-31 19:59:40 följande:

Oj! var bor ni Dsk? Här i Gbg är HSV och VC olika organisationer, systrarna på Vc åker inte på hembesök (utom i vissa speciella fall) utan de pat som ej kan ta sig till Vc får hemsjukvård och i vissa fall även HSV Dr. Så i HSV har man många Dr som man sammarbetar med, ett gissel att hålla reda på alla. Den Vc jag ska börja på har upptagningsområde på 5000 och jag hoppas att det blir ngt lugnare än HSV, men man vet ju aldrig..
    Jag har jobbat i Stockholm och krankommuner. Här tillhör basal hemsjukvård ff vårdcentralen och det har förekommit palliativ vård. Det finns även avancerad hemjukvård med palliativ inriktning och hemdialys/drpsättning som tillhör annan organisation
  • Martina 3

Aha, att det kan vara så olika

• Nidorina
    Svar på #5
    Bor långt norrut. Vårt landsting tänkte införa hsv men backade. Vi ger inte dialys (sterilomlägger bara CDK vid behov) men annars gör vi en hel del. En del infusioner blir det, mest "snabba" alltså oftast då folk som ska ha infusion bifosfonater eller järn men detta gör vi ej på hembesök. Nästan alltid via PVK, har bara haft en enda CVK-patient. Har en med PAC som har TPN via den men annars är det bara spolning/heparinisering. Vi har tre läkare att samarbeta med och det funkar bra. Vissa dagar är det bara blodtryck efter blodtryck, andra dagar är det City-akuten :)
  • Nidorina

Puttar lite nu när jag äntligen hinner in på FL igen efter några hyperstressiga veckor på jobbet! Ingen fler här som är på VC?

• Martina 3

Hej igen, jobbat tre veckor nu och trivs! Verkligen(än så länge) mkt mindre stress än HSV

• sister82

Vad härligt att du trivs! Har du jobbat på sjukhus också? Vad tycker du skillnaden är där isåfall?

• Nidorina
    Svar på #10
    Ja (suck) vi har ju HSV inbakat i vårt jobb. Men nu ska vi iallafall införa tidsbokning till dsk-mottagningen, vi har haft öppen mottagning hittills och har kunnat ha 10-15 patienter vardera på de två timmarna som mottagningen varat!
  • Ulla1974
    Nidorina skrev 2008-09-23 07:26:19 följande:
    Svar på #10Ja (suck) vi har ju HSV inbakat i vårt jobb. Men nu ska vi iallafall införa tidsbokning till dsk-mottagningen, vi har haft öppen mottagning hittills och har kunnat ha 10-15 patienter vardera på de två timmarna som mottagningen varat!
    Fram för tidsbokning - öppen mottagning är fruktansvärt!
  • Martina 3

Sister82, nej hoppade över sjukhus då jag har en liten son och är ensamstående, ska nog hinna med det tids nog Vi har ingen öppen mottagning, visst kommer det en del "på dörren" annars är det tidsbeställning som gäller Nu ska jag nog snart lära mig labbets alla rutiner oxå, jag måste säga att det är riktigt trevligt, nu när jag är lite inkörd ska jag göra ngr helger på HSV med så får jag lite av båda världar

Var bor du sister82? Det verkar vara så otroligt olika på VC beroendes var man jobbar.

• Majsan71

Jag jobbar som mottagningssköterska på en vc. Arbetar inte alls inom hemsjukvård (det gör enbart dsk-mott) utan mitt arbete är fast stationerat på vc. Jag är mammaledig nu men har jobbat där sedan -04.

• Nidorina
    Svar på #13
    O ja... man har x antal pat i väntrummet och så säger patienten man har inne på rummet att h*n mår psykiskt dåligt och vill prata! Det krävs en del för att vara närvarande då. Idag har jag tryckt upp infobladen om att vi inför tidsbokning, och börjat dela ut dem.
  • Martina 3

Nidorina, det låter stressig! Hoppas det blir tidsbeställning snart

Svar på tråden Hur tycker DU det är att jobba på vårdcentral??