• Anonym

Har jag rätt till bostadsbidrag? ensamstående, studerande, inväntar skilsmässa... men försäkringskassan ger mig avslag!!!!

har jag rätt till bostadsbidrag? jag får lån från csn (min enda inkomst) ensamstående med ett barn, pappan (min blivande exman) har flyttat, skilsmässan går igenom om 2 månader (pga betänketid) har sökt bostasbidrag men fått avslag?? jag tjänar 11000kr detta år (då de bara räknar med bidragsdelen) men de skriver i beslutet att jag inte kan få bostadsbidrag längre då jag och min blivande exman inte är sammanboende längre??

• Svar på tråden Har jag rätt till bostadsbidrag? ensamstående, studerande, inväntar skilsmässa... men försäkringskassan ger mig avslag!!!!
  • bellanbus

Om uppgifterna du skriver ovan stämmer så tycker jag att det låter mycket märkligt.

Är din man skriven på ny adress?

Annars så överklaga, för detta stämmer inte!

Gå in på försäkringskassans hemsida och beräkna själv där för o se, sedan hade jag överklagat.

Toys and flavours....tjoss
  • Anonym
    bellanbus skrev 2008-08-27 19:13:13 följande:
    Om uppgifterna du skriver ovan stämmer så tycker jag att det låter mycket märkligt.Är din man skriven på ny adress?Annars så överklaga, för detta stämmer inte!Gå in på försäkringskassans hemsida och beräkna själv där för o se, sedan hade jag överklagat.
    ja han bor på en ny adress, folkbokförd och allt.
  • Isorfidien

Så enligt dem så skulle du ha fått bostadsbidrag om du och exet hade bott ihop under betänketiden?? Låter konstigt.

Soc sa dock till mig att jag inte kan få något som helst ekonomiskt stöd från dem så länge vi är gifta för gifta har ekonomiskt ansvar mot varandra - även om papperna skulle vara inskickade till tingsrätten.

Kan det vara det de tänker på?

• bellanbus
    Anonym skrev 2008-08-27 19:15:34 följande:
    ja han bor på en ny adress, folkbokförd och allt.

Överklaga!

Eftersom din man nu har eget boende och egna utgifter så kan det inte anses rimligt att han ska vara försörjningsskyldig dig ännu.

Överklaga har man alltid rätt till, så utnyttja den rätten!

Toys and flavours....tjoss
  • Jasusu

Har du skickat in en ny ansökan där du står som ensam sökande?

• Anonym
    Isorfidien skrev 2008-08-27 19:15:38 följande:
    Så enligt dem så skulle du ha fått bostadsbidrag om du och exet hade bott ihop under betänketiden?? Låter konstigt.Soc sa dock till mig att jag inte kan få något som helst ekonomiskt stöd från dem så länge vi är gifta för gifta har ekonomiskt ansvar mot varandra - även om papperna skulle vara inskickade till tingsrätten. Kan det vara det de tänker på?
    ja det är det jag försökör få fram här, någon som vart i min sits och haft detta problem?? jag kommer ju inte kunna plugga då ju! klarar mig aldrig ekonomisk! någon som fått bostadsbidrag trot att man vart gift (ansökt skillsmässa) och bott isär?
  • modestyonly

Ring och fråga, det kan vara nåt fel som kan rättas till per telefon!

Jasusu skrev 2008-08-27 19:18:42 följande:
    Funderade också på det, det är ju olika blanketter för ensamstående och sammanboende!
    Du har rätt till bostadsbidrag så fort han är folkbokförd på annan adress och skilsmässopapper inskickade!
    Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Anonym
    Jasusu skrev 2008-08-27 19:18:42 följande:
    ja det gjorde jag en vecka sedan, först fick jag avslag men det var ett missförstånd tydligen då de bara fått reda på att vi separerat och flyttat isär genom skattemyndigheten, men se ansökte jag igen och dagen efter hade dom fattat detta beslut, att om vi inte är sammanboende så kan vi inte få bostadsbidrag, min blivande exman hade också fått detta papper idag! förstår inte varför han får det för han har inte änns sökt bostadsbidrag, bara jag!
  • Jasusu

men vilken blankett fyllde du i?
    Är du säker på att det var blanketten för ensamstående?

• Mamsis

Man är försörjningsskyldig gentemot varandra tills den dagen skiljsmässan går igenom.

• Anonym (Hemulen)

Jag fick bostadsbidrag när mitt ex hade skrivit sig på ny adress och papprena till tingsrätten var inne och registrerade. Hur det är med soc vet jag inte men jag skulle överklagat till Länsrätten om jag blev nekad hjälp under betänketiden.

Det kan inte vara rimligt att man ska tvinga folk att vara ekonomiskt ansvariga för varandra för att lagen tvingar människor med barn att vänta 6 månader innan de får sin skilsmässa.

Soc är svåra för de försöker alltid slingra sig och komma undan ekonomiskt ansvar om de kan så de låter mycket gå till Länsrätt även om de förmodligen är fel ute. Många ledsnar på vägen och ger upp och det spar pengar till kommunen.

Till syvende och sist är det de som jobbar på soc tjänstemän som genomför beslut som framför allt bygger på signaler från våra politiker. SOL är en väldigt luddig lag dessutom vars praxis från tid till annan ändras av Regeringsrätten beroende på hur de politiska vindarna blåser.

• studentbruttan29

jag tycker du ska gå dit och prata med dem..papper, mail eller telefon funkar inte med dem. Alla säger olika, svarar inte eller svarar massa BLAJ!

• wildrose1971

Som redan sagt så är gifta försörjningsskyldiga tills skilsmässan går igenom. Detta innebär att man inte får ekonomisk hjälp från Soc. OM man söker hjälp från soc. måste man ha papper och kvitto på att man ansökt om skilsmässa. Soc. tar då kontakt med maken (i detta fall) och informerar honom om försörjningsplikt.

Någon skrev att soc. slingrar sig.....Eh soc. går efter Sveriges Lag och i detta fall Äktenskapsbalken.

• Anonym
    wildrose1971 skrev 2008-08-27 19:53:00 följande:
    Som redan sagt så är gifta försörjningsskyldiga tills skilsmässan går igenom. Detta innebär att man inte får ekonomisk hjälp från Soc. OM man söker hjälp från soc. måste man ha papper och kvitto på att man ansökt om skilsmässa. Soc. tar då kontakt med maken (i detta fall) och informerar honom om försörjningsplikt. Någon skrev att soc. slingrar sig.....Eh soc. går efter Sveriges Lag och i detta fall Äktenskapsbalken.
    men nu frågar jag bar om bostadsbidrag, soc vill jag inte änns ha.
  • modestyonly

När jag skiljde mig och hade betänketid, fick jag bostadsbidrag så fort exmaken skrivit sig på en annan adress!

Något har blivit fel, kontakta försäkringskassan!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Mamsis

Jag tror faktiskt också att bostadsbidrag ska man få iaf, men det kan ju ha blivit något fel, en del handläggare på fsk tar inte huvudet med sig till jobbet direkt...

Tips om du ringer, fråga en extra gång vad personen heter så skärper de sig oftast, för då vet de att du skriver ner det.

• SeTa

Jag hade också bostadsbidrag när vi separerade. Även innan skillsmässoansökan var inskickad. Det var aldrig några problem.
    Ta med dej aktuella papper och gå ner!

Svar på tråden Har jag rätt till bostadsbidrag? ensamstående, studerande, inväntar skilsmässa... men försäkringskassan ger mig avslag!!!!