• Fru Wirenborg

Hur lång avbetalningstid har ni på era billån?

Jag är bara nyfiken på att se vad för avbet.tid som är vanligast...
    Eller beror det mest på vilken ekonomi man har?

Har nämligen själv funderingar på att låna en summa för att kunna köpa bil men min man vill bara ha avbet.tid på som längst två år och då verkar de flesta lån-summor omöjliga....

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur lång avbetalningstid har ni på era billån?
  • Stormorsan

Jag jobbar på bilfirma. 5 år är det absolut mest vanliga, men det förekommer både 1, 3 och 7 år också.

• Carisma95

Jag anser att det beror delvis på ekonomin, men framför allt på hur gammal bilen är, samt hur länge man tänkt ha kvar den.
    Det är ju mindre roligt att ha kvar lån på bilar man inte lägger äger...

Köper man en helt ny bil, eller kanske 1-2 år gammal kan man ju lägga den på lite längre avbetalningstid, kanske 6-8 år.
    Däremot om man köper t.ex. en -02 så bör man lägga den på kortare avbetalningstid!

A stumble may prevent a fall....
  • MoonFlight

Vi tog på 7 år när vi köpte senaste bilen och hamnade på ca 2200 kr/mån och då kostar bilen 130-140.000 någonstans.

• Lyckoprinsessan

Vi valde hur mycket vi ville betala av per månad och sedan blir det ju den tid det blir...
    Vi avbetalar 2000 kronor per månad men har även gjort ett par klumpinbetalningar på 10 000 kr

• Tecken

Vi hade tre år och en slutlikvid på 50kkr.

• Mia med 4 pojkar

5 år och då var lånet på 170 000. Bilen en 08:a

• SophiaG

Köpte ny bil 07 för 170000 kr, avbetalningstid 7 år. Tror det kostar oss runt 3500 kr per månad

• Virriga Vera

Vi brukar betala den kontant, har nog aldrig haft ett billån/Mclån/husvagnslån. Skulle vi behöva låna så tar vi nog ett lån på huset för att finansiera.

• Catti41

Vi har bilfirmans billån på 3 år, sen byter vi bil och löser ut slutlikviden med inbytet. (Vi köper alltså helt ny bil var tredje år.)
    Dock har vi lagt betydligt mer än 20% i handpenning så vi betalar runt tusenlappen per månad.

• Kjell2

En minisumma att amortera är lika med värdeminskningen på bilen tycker jag.

Trist att behöva sälja bilen och få mindre tillbaka än det finns lån kvar.

/Kjell

• Catti41
    Kjell2 skrev 2008-08-28 11:54:36 följande:
    En minisumma att amortera är lika med värdeminskningen på bilen tycker jag.Trist att behöva sälja bilen och få mindre tillbaka än det finns lån kvar./Kjell
    Exakt. Vi har alltid sett till att när vi säljer bilen får vi betydligt mer för den än vad vi har lån kvar just därför. Så surt att betala lån för något man inte äger.
  • kramdjur

3-år, Bilen kostade 100.000:- och jag tog 80.000:- i lån, men nu är det bara en månad kvar sedan är lånet betalt!

• Fiona02

Vi betalade var bil kontant.

Ar det vanligast att man koper bil pa lan eller betalar kontant?

• Fru Wirenborg

oj,vad många svar!
    Tack! :)

Det är ju verkligen en djungel det där med lån..eftersom vi ska köpa en begagnad som antagligen kommer vara äldre än 5 år så är det nog inte rimligt att betala av i mer än 2 år med tanke på värdeminskningen.

Svar på tråden Hur lång avbetalningstid har ni på era billån?