• Shagwell

Hjälp, min hund har klåda och vet. går bet

Vår softis har en överkänslighet i såväl hud som mage. Konstaterad allergi mot kvalster bl a.
    Nu hör till saken att hans problem börjar på vårsäsongen och håller i sig till sensommaren, tidig höst.
    Det känns som att vi är hos veterinären en gång i månaden, får en kur som fungerar fint och så snart kuren är avslutad så dröjjer det inte länge förrän hans problem är tillbaka.
    Det sätter sig vanligtvis att han få öroninflammation (vänstra örat) och ögoninflammation, besvär med rinnande, kletiga och svullna ögon. Huden är full med "skorv", sårskorpor eller vad man ska säga. Han har en ofantlig klåda och så fort tratten åker av så slickar, biter och nafsar han där han kommer åt som besatt!
    Är det någon där ute som varit med om samma sak? Som fått någon hjälp och har några tips och råd att dela med er av???
    Jag lider med hunden, det måste vara fruktansvärt. Vi har en tid hos veterinären imorgon igen och på 4 dagar (sedan jag ringde och bokade tid) så har det bara blivit värre.

tacksam för tips, råd!!

• Svar på tråden Hjälp, min hund har klåda och vet. går bet
  • Ailajk

Jag har haft problem med min vovve också. Han hade gegg i öronen som luktade illa, ögonen rann och var fulla av gult klet..han såg knappt. Helt illröd i skrev och om tassar. Fick gula skorvsaker på ryggen som även vart öppna sår ett tag.

Jag bytte foder. Han var känslig mot spannmål. Idag äter han Nordic hundfoder www.nordichundfoder.com/

Inget megafyrt torrfoder utan helt naturligt bestående av allt möjligt äckliga inävlor och blod. Finns allt han behöver i den maten och han är fullkomligt galen i det. Kommer fryst och så tinar jag efter hand. Ett halvt kilo om dagen håller honom i fin fin form. Har inte haft några problem sedan dess, han mår som en kung. På senare tid har han även fått lite vanliga matrester utan att det har påverkat magen.

ögonen var dock något annat. En infektion som satt sig i tårkanalen som tyvärr gör att han inte kan producera tårar själv. Så nu får han ögondroppar morgon och kväll som håller infektionen i schack. Går itne att bota permanent utan det är dropapr som gäller, men ett litet pris att betala för hunden mår toppen.

Lycka till

och mitt råd är att börja reda ut magen...såååå mycket som påverkas av den. Och jag gick till många olika vetrinärer tills en sa en vän sa att prova byta foder istället. Bytte till nordic och allt löste sig =)

• MinaHjältar

Min bästa kompis hade en softis som dog för 1,5 år sedan och hon hade massa problem. Va allergisk mot de mesta, damm, pollen, hästar, kor, hö m.m. Hon fick utslag på hela kroppen så hon åt specialfoder och massa mediciner hela livet och hon fick även massa tumörer (godartade) på hela kroppen som dom fick operera bort, de va de hon dog av sen när hon bara va 7 år gammal för hon hade blivit sövd så många gånger (flera gånger om året) så kroppen klarade inte mera så hon vaknade aldrig upp ur narkosen till slut.
    Vet många som har problem med sina softisar så de verkar vara rätt vanligt att dom har hudproblem och allergi m.m.

Mina små troll
  • Shagwell

Han går på sk allergifoder. Från början har han ätit Nutro Choice Lamm & Ris, alltid varit bra i magen osv men veterinären ville ända sätta honom på allergeifoder och strikt diet dvs inte äta något annat för att se om det hade någon effekt. Det har inte blivit bättre, överhuvudtaget så en gissning är att det inte är fodret..
    Dessvärre kan de tåla ett foder ett tag men sedan utveckla allergi mot det också *suckar*
    Men borde han inte vara dålig i magen om han vart allergisk??

• Mimic

Min tik hade väldiga problem med alleriger som ung. Kvalster och foder. Åt histaminer som byggde upp hennes immunförsvar och peppar så har hon bara haft några allergiattacker de senaste åren. Antar att ni provat histaminer, annars föreslå det till vet. Funkar bra för vår tik och inte lika skadligt för kroppen som ex cortison.

• Pikaur

Kör stenhårt på att ni vill veta om kortison kan hjälpa honom under tiden ni utreder vad det är. Vår har fått det och han har återhämtat sig otroligt bra (men tappat alla muskler pga att han inte kan ut och gå/springa/träna för värkande tassar). Om de tror att det kan underlätta det för hunden så kräv att de skriver ut det.

• Shagwell

Han har fått cortisonsalva men även tabletter med verksamt cortison. Tyvärr hjälper det bara så länge han går på kuren, så snart kuren avslutas så dröjjer det inte länge förrän problemen är tillbaka,'Ska nämna histamin för veterinären, vi ska snart dit.

tack!

• FavvoJonna

Min kompis har en dalmatiner som är allergisk mot det mesta o som har mycket klåda (kliar så det börjar blöda) o får öroninflammationer. Håller på från våren till hösten. Hon fick kortison men det började ju om när kuren var avslutad.

Alltså ger hon kortison varannandag i början o sen minskar till en dag i veckan hela sommaren. Funkar för henne! Och nej., kortison kanske inte är så "nyttigt" för hunden men att hunden aldrig får må bra är värre :/

• Ailajk

Min hund hade samma, under en kortisonkur mådde han toppen men allt började igen när kuren var slut

• Ailajk

min hund var itne dålig i magen alls

• Pikaur
    Shagwell skrev 2008-08-29 09:45:18 följande:
    Han har fått cortisonsalva men även tabletter med verksamt cortison. Tyvärr hjälper det bara så länge han går på kuren, så snart kuren avslutas så dröjjer det inte länge förrän problemen är tillbaka,'Ska nämna histamin för veterinären, vi ska snart dit. tack!
    Det är likadant för vår lill-fis. Tänkte mest att de kanske kan låta er hund få gå på det tills de listat ut vad det är, och sedan trappa ner när annan medicin sätts in för att de inte ska ta ut varann. Det är så vi gör och det är det enda som gör att han mår relativt ok.
  • Shagwell

Han har fått Prednisolon mot klådan och detta ges 1 tablett 2 ggr/om dan i 7 dagar sedan 1 tabl i 7 dagar för att sist ge en tablett varannan dag i 7 dagar. Fick även Kefavec mot infektion i kroppen. Håller tummarna för att det går väck!!!!!!
    Veterin'ren sade att eftersom han inte är purung så skulle han kunna gå på Prednisolon livet ut, med låg dos för att hålla klådan i schack. (har en massa knepiga bieffekter och ges inte till yngre hundar under lång tid)

kram

• Pikaur
    Shagwell skrev 2008-08-30 21:47:32 följande:
    Han har fått Prednisolon mot klådan och detta ges 1 tablett 2 ggr/om dan i 7 dagar sedan 1 tabl i 7 dagar för att sist ge en tablett varannan dag i 7 dagar. Fick även Kefavec mot infektion i kroppen. Håller tummarna för att det går väck!!!!!!Veterin'ren sade att eftersom han inte är purung så skulle han kunna gå på Prednisolon livet ut, med låg dos för att hålla klådan i schack. (har en massa knepiga bieffekter och ges inte till yngre hundar under lång tid)kram
    Vad bra att ni fått hjälp och jag håller tummarna för att klådan försvinner!
    Ola har också Prednisolon och är nere på 1 tabl/varannan dag, men för hans del hjälper de enbart för smärtan i tramdynorna och inte för klådan. Väntar fortfarande på att de ska få klart allergivaccinet
Svar på tråden Hjälp, min hund har klåda och vet. går bet