• elegi

Kräftskiva, vad bjuda på?

Ska ha en liten liten kräftskiva imorgon, totalt blir vi 6 vuxna och 4 barn.

Detta har vi redan tänkt:
    Västerbottenpaj (ena paret tar med)
    Ost och kex sav olika slag
    Baguetter
    Kräftor oskalade (ena paret tar med)

Men jag skulle vilja göra lite smårätter/röror med kräfterna för att vi ska slippa skala kräftor hela natten, ska åka och handla ikväll men detta har jag redan hemma:
    250g frysta skalade kräftstjärtar
    1 kg räkor
    1 kg kräftor oskalade (16-20 kräftor, 26-36 kräftstjärtar)

Funderar på att göra detta av de kräftorna jag har som är oskalade:
    www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=37895

Funderar även på att göra skagenrörarecept?

Så kom igen nu och ge mig era bästa tips på små goda tips/recept till kräftskivan som inte bara är kräftor

Nytt ordspråk -Även apfula tårtor kan smaka gott (snott från mamsingen)
  • Svar på tråden Kräftskiva, vad bjuda på?
  • Krisselina

Jag åt en jättegod röra förrut som innehåller: Strimlad rökt lax, romsås, räkor (eller kräftstjärtar, vad man nu vill), finhackad röd lök och creme fraishe. Det var länge sen jag åt röran men jag tror att det var rätt ingredienser iaf

Lita alltid på din intuition
  • elegi
    Krisselina skrev 2008-08-28 11:23:30 följande:
    Jag åt en jättegod röra förrut som innehåller: Strimlad rökt lax, romsås, räkor (eller kräftstjärtar, vad man nu vill), finhackad röd lök och creme fraishe. Det var länge sen jag åt röran men jag tror att det var rätt ingredienser iaf
    Det lät gott, borde man väl kunna ha på baguetter eller kex
  • Krisselina
    elegi skrev 2008-08-28 11:25:45 följande:
    Det lät gott, borde man väl kunna ha på baguetter eller kex
    Ja, absolut! Godast är nog på baguett
    Lita alltid på din intuition
  • elegi
    Krisselina skrev 2008-08-28 11:27:36 följande:
    Ja, absolut! Godast är nog på baguett
    Tack tack då blir det en sån röra iaf
  • elegi
    Krisselina skrev 2008-08-28 11:23:30 följande:
    googlade på romsås och då fick jag upp recept blir ju lite kaka på kaka om man ska ha romsås samt ingridienserna till romsås igen eller?

Kall romsås Gott till fisk Kall romsås

En röra eller gucka som bara är att röra ihop. Den passar lika bra till fisk och skaldjur som till salta kex. Variera genom att ha i dill och lite philadelphiaost.

Ingredienser (4 portioner) 2 dl creme fraiche1 finhackad röd lök2 msk röd stenbitsromsalt och citronpeppar Instruktioner Rör ner rödlöken i creme fraichen.Tillsätt försiktigt rommen.Smaka av med salt och peppar Tidsåtgång

Cirka 5 minuter.

Serveras till

Fisk, skaldjur eller salta kex.

• Freiya

i senaste allt i hemmet eller om det var drömhem och trädgård, hade de ett recept på en skaldjurstårta som såg grymt god ut. man mixar smör och kavring och har som botten, sen gör man en röra på kräftstjärtar, rom, creme fraiche och lite sånt och gör som en tårta av det. jag kan leta upp receptet om du vill?

• elegi
    Freiya skrev 2008-08-28 11:42:44 följande:
    i senaste allt i hemmet eller om det var drömhem och trädgård, hade de ett recept på en skaldjurstårta som såg grymt god ut. man mixar smör och kavring och har som botten, sen gör man en röra på kräftstjärtar, rom, creme fraiche och lite sånt och gör som en tårta av det. jag kan leta upp receptet om du vill?
    Ja gärna det lät supergott precis såna recept jag är ute efter, tack
  • Freiya

här är det, det var i Drämhem och Trädgård. ser väldigt god ut! På bilden har dom garnerat med dill och klickar med rom.

SKALDJURSTÅRTA
    6-8 port

Fyllning:
    4 gelatinblad
    1 rödlök
    1 knippe dill
    150g kräftstjärtar
    150g räkor
    250g kesella
    3dl creme fraiche
    salt, peppar

Botten:
    75g smör eller margarin
    200g kavring

1.Smält fettet. Riv eller finfördela kavringen i en mixer eller matberedare. Blanda
    brödsmulorna med fettet och tryck ut blandningen i bakform med löstagbar kant (24cm diameter).
    ställ kallt i 15 minuter.
    2. Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten i 5 minuter. Finhacka skaldjur, lök och dill.
    Blanda hacket med creme fraiche och kesella, smaka av med salt och peppar.
    3. Ta upp gelatinbladen och smält dem i en kastrull på svag värme. Låt svalna innan de rörs ner
    i skaldjursblandningen. Bred ut blandningen över kavringsbotten och låt tårtan stelna i kylen
    i 3-4 timmar.

• elegi
    Freiya skrev 2008-08-28 12:03:25 följande:
    här är det, det var i Drämhem och Trädgård. ser väldigt god ut! På bilden har dom garnerat med dill och klickar med rom.SKALDJURSTÅRTA6-8 portFyllning:4 gelatinblad1 rödlök1 knippe dill150g kräftstjärtar150g räkor250g kesella3dl creme fraichesalt, pepparBotten:75g smör eller margarin200g kavring1.Smält fettet. Riv eller finfördela kavringen i en mixer eller matberedare. Blanda brödsmulorna med fettet och tryck ut blandningen i bakform med löstagbar kant (24cm diameter).ställ kallt i 15 minuter.2. Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten i 5 minuter. Finhacka skaldjur, lök och dill.Blanda hacket med creme fraiche och kesella, smaka av med salt och peppar.3. Ta upp gelatinbladen och smält dem i en kastrull på svag värme. Låt svalna innan de rörs neri skaldjursblandningen. Bred ut blandningen över kavringsbotten och låt tårtan stelna i kyleni 3-4 timmar.
    Tack den måste jag nog prova att göra
  • elegi
    elegi skrev 2008-08-28 11:20:36 följande:
    Ingen som har förslag Hittade det här på tastelinewww.tasteline.com/recept/Raktartar_pa_frasig_...
    Det här receptet som jag länkade till i första inlägget, borde man inte kunna ha crostinis? (stavning?) iställer för det rostade brödet?
  • Mammassaga

Den måste jag absolut göra! Å lite rostat bröd med någon stark ost till. mums.

Min sambo tycker dock inte det är tillräckligt utan behöver något mer matigt för att bli mätt, vad kan man göra då? funderar på att ha lite hamburgare till såna som han:)

Freiya skrev 2008-08-28 12:03:25 följande:
    här är det, det var i Drämhem och Trädgård. ser väldigt god ut! På bilden har dom garnerat med dill och klickar med rom.SKALDJURSTÅRTA6-8 portFyllning:4 gelatinblad1 rödlök1 knippe dill150g kräftstjärtar150g räkor250g kesella3dl creme fraichesalt, pepparBotten:75g smör eller margarin200g kavring1.Smält fettet. Riv eller finfördela kavringen i en mixer eller matberedare. Blanda brödsmulorna med fettet och tryck ut blandningen i bakform med löstagbar kant (24cm diameter).ställ kallt i 15 minuter.2. Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten i 5 minuter. Finhacka skaldjur, lök och dill.Blanda hacket med creme fraiche och kesella, smaka av med salt och peppar.3. Ta upp gelatinbladen och smält dem i en kastrull på svag värme. Låt svalna innan de rörs neri skaldjursblandningen. Bred ut blandningen över kavringsbotten och låt tårtan stelna i kyleni 3-4 timmar.
  • Bigge

Såååå GOTT!!!!

Att ha som det är el i smörgåstårta el på bröd kex.......

kräftstjärtar
    rödlök 1
    Kokt ägg 2 i strimlor
    majonäs 1dl
    gräddfil 1dl
    dill efter smak
    vitpeppar
    rör ihop låt stå i kyl en stund å gotta till sig gärna över natten....

• elegi
    Bigge skrev 2008-08-28 15:40:59 följande:
    Såååå GOTT!!!!Att ha som det är el i smörgåstårta el på bröd kex.......kräftstjärtarrödlök 1Kokt ägg 2 i strimlormajonäs 1dlgräddfil 1dldill efter smakvitpeppar rör ihop låt stå i kyl en stund å gotta till sig gärna över natten....
    Tack den blir det absolut att fixa till
Svar på tråden Kräftskiva, vad bjuda på?