• nirakkarlsson

HJLÄP jag måste få bort alla bananflugor,men hur?

Jag har kastat alla sopor,frukt i kylen och nu har dom hittat upp till övervåningen i badrummet,det bara kryllar med flugor överallt,dom är på våra tandborstar allt dom ser...

hur blir jag av med dom? jag har städat ordentligt överallt men ändå är dom kvar

• Svar på tråden HJLÄP jag måste få bort alla bananflugor,men hur?
  • MammasälskadeMinna

har samma problem. Går inte att göra så mycket antar jag. Alltid samma i augusti månad, hoppas dom försvinner snart.

• dixx

blanda ättika vatten å några droppar diskmedel i ett glas å ställ där de e som mest flugor .. har du lyckats med att få en bra blandning så flyger dom ner i glaset å dränker sig själva..

• Kakan Mascha

Ställ fram en skål med söt saft i, lite vatten, lite vinäger och lite diskmedel.
    Eller vin med diskmedel.

De dras till det söta och diskmedlet gör att de drunknar. Finns såkert något bra recept att söka fram på nätet!

• nirakkarlsson

dom är ju så vidriga,nu har jag fått slänga våra tandborstar för hur trevligt är det att använda dom när 20 flugor har suttit där och gottat sig

• Magini

Jag brukar ha Äppelcidervinäger, Sirap och lite diskmedel i en liten kopp.. Gör några sånna och ställ i varje rum.. Efter några dagar borde dom flesta ha drunknat!

• Musetti

Lägg fram några kvistar från kvist-tomater, de hatar den lukten. Min "koloni" försvann på en kväll!

• PVeraB

en gul kopp/skål gör susen om du blandar vinäger och vatten samt diskmedel. de tror väl att det är en banan de dummingarna

• Mysan59
    Magini skrev 2008-08-28 12:31:39 följande:
    Jag brukar ha Äppelcidervinäger, Sirap och lite diskmedel i en liten kopp.. Gör några sånna och ställ i varje rum.. Efter några dagar borde dom flesta ha drunknat!
    Det där kör jag också med, tror att vi har fått tag i hundratals nu, men ändå är dom kvar. Har också hällt kokande vatten i diskhon, som iseika skrev, men ändå....!
  • LaFontaine
    Mysan59 skrev 2008-08-28 20:17:40 följande:
    Det där kör jag också med, tror att vi har fått tag i hundratals nu, men ändå är dom kvar. Har också hällt kokande vatten i diskhon, som iseika skrev, men ändå....!
    Jag brukar hälla vatten i diskhon en gång om dagen i ett par dagar. Det rådet fick jag från anticimex. Jag har dock modifierat det lite genom att spruta ner lite diskmedel i avloppet först. Det kan inte ens en bananfluga överleva
  • nirakkarlsson

ja nu har jag hällt upp äppelcidervinäger å diskmedel..toppenbra...har fått flera hundra redan

• Nåån

provade söt saftglögg och diskmedel. funkar INTE, tre flugor och en geting blev mitt byte.

• namera

Det är inte alltid de lägger ägg i diskhon. Ibland gör de det någon annanstans, men de verkar hålla sig till köksregionen när de letar äggläggningsplats. Kolla så du inte har ett bananflugeparadis i någon köksapparat eller liknande.

Här slåss vi med hjälp av dammsugaren. Går si så där.

• nirakkarlsson

Jag tror jag blir stentokig... Nu har dom förökat sig igen...+ att dom är i badrummen,sovrummen och köket nu...trodde att det skulle hjälpa med vinäger och diskmedel för där flög dom ju i och 100 tals har dött...men det hjälper inte,kan någon saneringsfirma komma och döda dom tror ni?

• Gryntroll

Torka även av eller diska fat o skålar som har haft frukt och grönsaker liggande i sig.

Har märkt att de dessutom drar sig till pet-flaskor och gamla ölburkar i pankt högen... så i väg och panta och torka av där det har legat.

Annars håller jag med övriga, vinäger, vatten och diskmedel i en kopp, funkar perfekt!

Lycka till med utrotningen

• Leija

Jag har samma problem. Känns som jag provat ALLT nu, blir ta mig tusan inte av med de jäklarna. Dom e så störiga!!

• nirakkarlsson
    Svar på #16
    Leija skrev 2008-09-01 14:19:10 följande:
    Jag har samma problem. Känns som jag provat ALLT nu, blir ta mig tusan inte av med de jäklarna. Dom e så störiga!!
    Dom är riktigt vidriga...sen kollar man ner i glaset så ser man alla äckel flugor som har dött...Blä blä blä...

Jag får kalla kårar när jag ser dom
  • Mysan59

Ja dom är verkligen vidriga! Jag har dom fortfarande kvar, men ska göra som iseika skrev, hälla kokande vatten flera ggr/dag samt spruta diskmedel först...

Det vore väl självaste f*n om man inte ska få bort dom nån gång!

• Jeanette1986

kommer de från avloppet i handfat mm så rengör vattenlåsen ordentligt. det tog död på dem hemma hos mig.

Svar på tråden HJLÄP jag måste få bort alla bananflugor,men hur?