• Dignostica

Min hibiskus har löss och fäller sina knoppar

Den är nyinköpt, har ej haft en hibiskus förr. Så den är helt ny för mig. Har aldrig haft lus på mina växter förr.
    Hibiskusen har ej blommat första gången än.

HJÄLP!! Finns det någon kunnig inom området?
    Vad ska jag göra???

• Svar på tråden Min hibiskus har löss och fäller sina knoppar
  • Euforia

Hibiskusar är helt hopplösa - de får nästan alltid löss! Det är så synd, för de är ju superfina. Om du är redo att kämpa för din hibiskus, kan jag tänka mig att utblandad Pyrex (finns hos florist) i en sprejkanna, som sprejas på dagligen, kan hjälpa. Se till så att det inte sprider sig till nån annan växt!

• Lotlas

Prova först med såpvatten! Spreja såpa och vatten på blomman (kan behöva upprepas) och se om det hjälper innan du använder mer kemiska preparat.

Angående att de tappar knopparna så är friska hibiskusar också väldigt känsliga! Man får inte vrida eller flytta dem när de har knoppar eller blommor, för då ramlar de av. Det kan räcka med att man kommer åt den när man vattnar för att de ska ramla av. Låt det inte heller blåsa på den. Om knopparna ramlar av kan man prova att lägga knoppen i en liten vas så händer det att den slår ut ändå.

• Dignostica

Går det med vanlig diskmedel och vatten? och spreja på? FÖr det kunde jag prova nu redan ikväll..

Angående knopparna som ramlat av, jag har ställt den ganska nära ett fönster, och så har jag haft upp fönstret en kväll, så det har fläktat på den, jag visste inte att de var så känsliga.. Ska gå på tå nära den i fortsättningen :-P

• Lotlas
    Dignostica skrev 2008-08-28 17:48:34 följande:
    Går det med vanlig diskmedel och vatten? och spreja på? FÖr det kunde jag prova nu redan ikväll..Angående knopparna som ramlat av, jag har ställt den ganska nära ett fönster, och så har jag haft upp fönstret en kväll, så det har fläktat på den, jag visste inte att de var så känsliga.. Ska gå på tå nära den i fortsättningen :-P
    Prova med diskmedel du! Det är säkert så att den har tappat knopparna p.g.a. att du hade fönstret öppet. Tyvärr är de så känsliga... Men det kommer ofta nya knoppar, så ställ den i ett fönster du inte öppnar och se till att inga barn eller djur kan komma åt den.
  • Dignostica

Tack :)

Lotlas skrev 2008-08-28 17:54:17 följande:
    Prova med diskmedel du! Det är säkert så att den har tappat knopparna p.g.a. att du hade fönstret öppet. Tyvärr är de så känsliga... Men det kommer ofta nya knoppar, så ställ den i ett fönster du inte öppnar och se till att inga barn eller djur kan komma åt den.
  • mlsa

Jag har köpt en trädgårdshibiskus istället. Den ska klara vintern ute är det tänkt...Har aldrig lyckats hålla en "vanlig" hibiskus vid liv särskilt länge.

• Dignostica

Nu har min hibiskus 2 blommor så fiint!! Jag duschade den med kallt vatten den kväll jag lade till denhär frågan, sprejade med diskmedel, o 2 löss har den kvar, men jag tänkte, då vi annars int har några husdjur så får dom väl lov o bo på min hibiskus då, om dom så vill...

• mimmi 1

haha.. men tänk på att dom förökar sej med blixtens hastighet!!
    Du kan knäppa dom med fingrarna.. det är nog så effektivt som sprej..det gör jag med rosorna där ute, om dom får löss...

• Rosi med MoW

När min hibiskus får löss brukar jag ställa ut den, dra en plastpåse över och spraya in antingen såpvatten (funkar ibland..) eller om det är riktigt illa Radar eller ngn annan insektsspray. Låter den stå så en stund och sköljer sen av den. Den växter, blommar och mår bra trots denna något hårdhänta behandling :D

• Stugmamman

Diskmedel fungerar inte. Såpa är basiskt vilket fräter sönder lössen. Växten måste sköljas av ordentligt annars kan bladen brännas av solen.

Svar på tråden Min hibiskus har löss och fäller sina knoppar