• Azurblå

Moderkaksprov?

Ska göra moderkaksprov och undrar lite...dels över vad man får se och veta? Får man veta könet om man vill? Där och då? Eller kommer det sen på svaret?
    Vilken typ av sjukdomar/missbildningar kan man se?
    Och gör det ont?

• Svar på tråden Moderkaksprov?
  • Johannika
    Svar på #2
    Hej,
    Det gjorde inte ont. Könet får man reda på om man vill i samband med besked på analysen. Tog ca en vecka för min del. Det du kan se är antalet kromosomer, dvs ffa DS eller ej i stort sett. De kan oxå se andra mer sällsynta kromosomavvikelser vid en länge analys, men det brukar vara om man letar efter något särkilt (typ någo ärftligt). Lycka till!
  • SannaStina

Gjorde inte ont på mig heller även om det inte är en speciellt lustfylld upplevelse ändå. Det som är lite obehagligt är när du suger ut den lilla bit vävnad de måste ha från moderkakan - då drar det i hela magen på en.

Inga svar på kön eller kromosomfel förrän efter de analyserat provet. Men du får ju se din lill* krabat på ul i alla fall!

Jag är gravid igen och vill göra mkp igen men de har ändrat rutinerna här och "kräver" KUB-test först som får avgöra.

Mamma till Max 061104 + förhoppningsvis ett syskon mars 2009
  • SannaStina

Förresten de "fel" du kommer få reda på beror på om en snabbanalys görs eller en fullständig. Sedan säger inte provet om du trots normala kromosomer på din bebis har organfel eller ej istället/också - de upptäcks istället då vid ul som görs runt v 18.

• anne h

De kollar kromosom 13, 18, 21 vid snabbanalys (tror att könskromosomerna även ingår där, förresten), har man redan kromosomavvikelse inom familjen, framförallt ärftliga sådana, eller eventuella sjukdomar (tex CF) så gör de en fullständig analys av alla kromosomer.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • chiqita

Hej,

Gjorde mkp här i Oslo i våras, det gick till så att jag först fick lokalbedövning och därefter togs själva provet genom att sticka ner en ihålig nål som de lokaliserade till moderkakan.. därefter en annan nål i den som drog upp provet.. Tog någonstans mellan 7-15 minuter, minns inte exakt.. Vi behövde en utförlig diagnos, dvs en fullständig kromosomöversikt, då jag har en translokation som kan föras över i obalanserad form. Denna tog ca 2,5 vecka, kan ta upp till 4 veckor...

Jag upplevde provet som obehagligt, men mest för att jag var så rädd, inte direkt ont men det är klart att det kändes lite, fast bara då de stack nålen genom livmodern.. inget när de sög upp vävnad.. Kön fick vi veta när vi fick resultatet.

Har läst en del på nätet och verkar som att moderkaksprov i Sverige görs utan bedövning och på runt en minut. Någon som vet om det är skillnad beroende på om man ska ha en snabbanalys eller en utförlig? Eller gör de helt enkelt annorlunda i Norge?

(¯`°?.¸ ♥♥♥ Hoppas... ♥♥♥ ¸.?°´¯)
  • Azurblå

Tack för era svar! Vi ska göra mkp eftersom blivande pappan äter cellgifter för sin reumatism, så jag är lite osäker på om de gör utförlig analys då eller inte. Man tittar ju efter kromosomförändringar vad jag förstår, eftersom det är den verkan medicinen kan ha. Men det lär väl visa sig hur det blir...

• SannaStina
    chiqita skrev 2008-08-30 10:17:11 följande:
     Har läst en del på nätet och verkar som att moderkaksprov i Sverige görs utan bedövning och på runt en minut. Någon som vet om det är skillnad beroende på om man ska ha en snabbanalys eller en utförlig? Eller gör de helt enkelt annorlunda i Norge?
    Stämmer för mig som gjorde det i Lund. En bedövning gör mycket mer ont enligt min erfarenhet än mkp-sticket genom huden så det känns onödigt få enligt mig. En bedövning kan man ju bara lägga i huden och inte längre in så den ta rinte bort någon smärta/obehag där. Enda orsaken du skulle behöva bedövning är nog om nålen var grövre än den de använde på mig. Min nål var låååång men tunn men funka bra ändå att få ut vävnad via och som du skrev - det tog nog max 1-2 minuter innan nålen var ute.
    Fast har man "otur" så får de inte ut vävnad och får göra om sticket. De kollade direkt i ett mikroskop de hade på rummet om det var moderkaksvävnad eller ej.
  • SannaStina

Glömde svara på din fundering hormonstinn - kvittar vad gäller lång eller kort analys. I Lund gjorde de bara utförlig analys 2006 och kan de göra utförlig så går det alltid att bara göra en snabbanalys. Vet ej hur det är nu.

• chiqita

SannaStina: Så intressant... ja då e det nog så enkelt att de har en annan procedur här i Norge här enkelt.. fast för mig så passade det klart bättre att få bedövning innan eftersom jag e så sjukt rädd att det ska göra ont... Nu vet jag i o f sig hur det känns, men väljer nog med bedövning nästa gång med eftersom jag nog skulle känna mig tryggare, och som läkaren uttryckte sig e det större risk för missfall efter mkp om man inte ligger helt still när de sticker in nålen..

Azurblå: Du ska se att det kommer gå helt fint. Håller tummarna för att ni får ett bra resultat sedan med! Ha en fortsatt fin kväll!

(¯`°?.¸ ♥♥♥ Hoppas... ♥♥♥ ¸.?°´¯)
  • SannaStina

Azurblå - när skall du göra ditt mkp? Intressant höra hur din upplevelse blev.

• Azurblå

Igår gjorde jag det! .-) Och det var ingen match alls tyckte jag, ett litet stick i magen och så som några skrivit, en lite sugande känsla inuti, men det hela gick väldigt fort och smidigt. Fick ju se bebben också De ska göra fullständiga analysen, så det tar 2,5 v innan svaret kommer. skriftligt hem om det är ok, annars ringer de. Men, man får inte reda på könet om man inte bett om det väl? Vi vill ju inte veta, så man vill ju inte ha det svart på vitt då...hur var det för dig SannaStina?

• SannaStina

Skönt att det kändes ok göra det! Jag fick lite extra sammandragningar samma dag och dagen efter - lugnt för dig?

Min sambo fick svaren och inget sades om kön. Jag fick ringa upp läkaren igen och få mer svar eftersom jag är inom sjukvården (sjuksköterska) och inte var nöjd med det min sambo fick reda på fullt ut + att jag ville absolut ha reda på könet!
    Syrran tog mkp förra året när hon väntade sin son och fick också aktivt söka svaret på vilket kön det var om hon nu velat ha det - vilket hon inte ville.
    Så, nej jag tror du kan vara lugn med att du inte får reda på svaret om kön om du inte ber om det.

Håller tummarna för dig!! Jag skall göra min KUB på tisdag innan jag vet om jag ev kommer kräva mkp eller ej.

• SannaStina

Vi fick alltså inget skriftligt svar först utan telesamtal, eftersom läkaren ville förtydliga att det XXXY de fann med största sannolikhet var vår sons könskromosomer blandade med mina - vilket det också var.

Även om han haft XXXY så hade jag inte gjort abort eftersom det jag kunde läsa mig till inte var speciellt handikappande och något som fler män än man tror tydligen ändå har i samhället och de anses som normala.

• Azurblå

( är också sjuksköterska!) Tack för svaret - vad skönt att inte få veta könet!!!
    Jag mådde rätt illa under dagen igår (vilket jag slutat göra annars vid det här laget), men inga direkta smärtor eller sammandragningar.
    Lycka till med din KUB, och hoppas du får göra mkp om det är det du önskar!

• SannaStina

Hur har det gått? Något svar?

Min KUB gick bra så vi går inte vidare med mkp.

• Azurblå

Grattis!!!! Jo tack, det gick bra för oss också, fostret var normalt kromosommässigt Fick en länk och en kod så man kunde gå in och kolla könet om man ville...vilket vi inte har gjort - än iaf!
    Hursomhelst väldigt skönt att bebisen verkar vara ok så här långt!

• SannaStina

Gratulera och grattis!!
    Jag hade aldrig kunnat hålla mig från att tjuvkika på könet - gillar att öppna någon paket i förväg!

Svar på tråden Moderkaksprov?