• chiqita

Moderkaksprov?

Hej,

Gjorde mkp här i Oslo i våras, det gick till så att jag först fick lokalbedövning och därefter togs själva provet genom att sticka ner en ihålig nål som de lokaliserade till moderkakan.. därefter en annan nål i den som drog upp provet.. Tog någonstans mellan 7-15 minuter, minns inte exakt.. Vi behövde en utförlig diagnos, dvs en fullständig kromosomöversikt, då jag har en translokation som kan föras över i obalanserad form. Denna tog ca 2,5 vecka, kan ta upp till 4 veckor...

Jag upplevde provet som obehagligt, men mest för att jag var så rädd, inte direkt ont men det är klart att det kändes lite, fast bara då de stack nålen genom livmodern.. inget när de sög upp vävnad.. Kön fick vi veta när vi fick resultatet.

Har läst en del på nätet och verkar som att moderkaksprov i Sverige görs utan bedövning och på runt en minut. Någon som vet om det är skillnad beroende på om man ska ha en snabbanalys eller en utförlig? Eller gör de helt enkelt annorlunda i Norge?

(¯`°?.¸ ♥♥♥ Hoppas... ♥♥♥ ¸.?°´¯)
  • chiqita

SannaStina: Så intressant... ja då e det nog så enkelt att de har en annan procedur här i Norge här enkelt.. fast för mig så passade det klart bättre att få bedövning innan eftersom jag e så sjukt rädd att det ska göra ont... Nu vet jag i o f sig hur det känns, men väljer nog med bedövning nästa gång med eftersom jag nog skulle känna mig tryggare, och som läkaren uttryckte sig e det större risk för missfall efter mkp om man inte ligger helt still när de sticker in nålen..

Azurblå: Du ska se att det kommer gå helt fint. Håller tummarna för att ni får ett bra resultat sedan med! Ha en fortsatt fin kväll!

(¯`°?.¸ ♥♥♥ Hoppas... ♥♥♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Moderkaksprov?