Någon som har något bra recept på potatissallad???
Ja det skulle vara jättesnällt om ni kunde dela med er av era recept på potatissallad! kram kram
Ja det skulle vara jättesnällt om ni kunde dela med er av era recept på potatissallad! kram kram
Jag brukar göra denna:
Färskpotatis
Färska champinjoner
Rädisor
Ruccola
Fetaost
Körsbärstomater
Vinäger
Olivolja
Skär allt i lagom bitar o blanda, smarr smarr
Vilken typ vill du ha?
På färsk eller gammal potatis?
Vinägrette eller majonässås?
Jsn: både färskpotatis och vanlig, och så med majonässås. =)
Jag glr en med potatis, ruccola, mozzarella och tomater. Till det gör jag en vinägrette med en dl olivolja, 2 msk vinäger, 1 msk dijonsenap.
En hyfsad majonässås görs på creme fraische (valfri fetthalt) eller möjligtvis gräddfil, den smaksätts med majonäs och fransk senap. Gissar 1 msk majonäs och 1 tsk fransk senap till ½-1 dl creme fraishe. Man får smaka sig fram. Krydda med svartpeppar och ev salt. Sen gäller det att lägga i vad man tycker är gott förutom potatis. Tärnat syrligt äpple, purjolök och kapris är gott i potatissallad med majosås gjord på gammal potatis.
Annars är det väldigt gott att blanda fortfarande varm färskpotatis med lite rödlök, fetaost, oliver och en honungs-balsamvinägrette. Låt svalan till ljummen och njut med grillat.
Tack för alla goda recept... MUMS
Det här är hur gott som helst till ungsbakad lax - funkar till annat också dock
Portioner: 10
2 kg färskpotatis
2 små rödlökar
3 dl urkärnade, hackade svarta och gröna oliver
3 msk dijonsenap
2 1/2 dl lätt majonäs
5 dl lättcrème fraiche
salt & peppar
rikligt med rucolasallad till garnering
1. Skrubba potatisen och koka den nätt och jämnt mjuk i saltat vatten. Häll av vattnet, låt potatisen svalna något och dela den därefter.
2. Skiva löken tunt. Hacka oliverna. Blanda senap, majonnäs och crème fraiche. Vänd ner lök och oliver och blanda med potatisen.
3. Smaka av med salt och peppar. Servera med rucolasallad.
Ca 8 potatisar (av en fast sort)
2 dl gräddfil
1,5 dl majonäs
3 cm purjolök, finhackad
2 msk gräslök, finhackad
1 msk kapris, finhackad
1 tsk senap, någon osötad variant (dijonsenap är gott!)
1tsk äppelcidervinäger
salt
peppar
Salladen blir godare om den får stå ett tag.
Om du vill ha den väldigt såsig, ta färre potatisar eller gör mer av geggan, denna variant blir inte så jättesåsig.
(Faktiskt så rekommenderar jag nog tom att du gör lite mer geggamoja)
Förresten ett tips - gör ovanstående sallad kvällen innan och låt den stå och dra över natten - den blir MKT godare!