• Muslimah

Ramadan-recept! Muslimer, se hit!

Salaam aleikum och hej allesammans. Nu börjar Ramadan närma sig ( ), och jag skulle tycka det vore jättekul om vi kunde dela lite typiska Ramadan-recept, t ex kakor och bakverk.

Det är mest kakor och bakverk som jag syftar på, inte maträtter

Ha det bäst. Kram

Bebis - bebis, bebis, bebis!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 22:19
    HÄR DISKUTERAR VI OCKSÅ ALLT ANNAT SOM RÖR RAMADAN! Det gäller alltså inte bara mat-snack i tråden, utan alla är tillåtna att snacka annat också!

Håll till godo... Ramadan Kareem
  • Svar på tråden Ramadan-recept! Muslimer, se hit!
  • Muslimah

Någon?

• MrsQuitaz

lägger till i favoriter även om jag inget har att komma med just nu. men det kommer ska jag lova!

• MsBeauty

Wa Alaikum Salam!

Ja, inshaAllah det börjar på måndag. Guud vad jag längtar!

Har också efterlyst recept, men har bara fått recept på Harira soppa än så länge. Hittade ett recept på Daal (linssoppa) också på nätet.

• Muslimah

Aha

Vad roligt gumman! Daal brukar jag göra mycket hemma annars "också", pakistanier äter mycket det. Skulle vilja göra väldigt "speciell" mat till Ramadan, men jag lagar väldigt fin mat varje dag så jag har en känsla av att det inte kommer att bli så mycket nytt... Det är som fest varje gång vi äter mat här hemma, varje dag!

Men tillskillnad från vardagen ska jag baka mer under Ramadan, tänkte mig minst 2-3 gånger i veckan, helst varannan dag Baka småkakor, baklawa och sånt... och ge till grannarna med

Ha det bäst.

• DOLCE FAR NIENTE

Är det ngn som har recpet på en bakelse vi brukar göra i Marocko som vi abryter fastan med. Den och dadlar då

Shabakiya eller zlabiya beroende på vad man kallar den. Den är doppat i Sockerlag eller honung. Ngn som vet vad jag pratar om?

Skickar med en länk...
    www.bigshop.co.il/UploadFiles/41227359.jpg

• Muslimah
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-08-31 12:36:39 följande:
    Är det ngn som har recpet på en bakelse vi brukar göra i Marocko som vi abryter fastan med. Den och dadlar då Shabakiya eller zlabiya beroende på vad man kallar den. Den är doppat i Sockerlag eller honung. Ngn som vet vad jag pratar om?Skickar med en länk...www.bigshop.co.il/UploadFiles/41227359.jpg
    Yummie, låter gott. Vi brukar bryta fastan med vatten/mjölk och dadlar. Sen mat
  • DOLCE FAR NIENTE
    Muslimah skrev 2008-08-31 12:54:31 följande:
    Yummie, låter gott. Vi brukar bryta fastan med vatten/mjölk och dadlar. Sen mat
    Jag med jag älskar dadlar och mjölk, äter det även när det inte är Ramdadan. Och sedan äter vi Harira efter och senare äter man ett riktigt mål mat. Men jag tänkte jag skulle vara duktig detta året och tänka på andra som gillar andra saker än bara dadlar, är sj inte så förtjust i dessa bakelser. Men man får ju besök ibland...
  • Muslimah
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-08-31 12:57:11 följande:
    Jag med jag älskar dadlar och mjölk, äter det även när det inte är Ramdadan. Och sedan äter vi Harira efter och senare äter man ett riktigt mål mat. Men jag tänkte jag skulle vara duktig detta året och tänka på andra som gillar andra saker än bara dadlar, är sj inte så förtjust i dessa bakelser. Men man får ju besök ibland...

Ja, mums... det är verkligen gott! Dadlar och mjölk... yummie.

Precis, det blir en hel del besök under Ramadan så det är bäst att förbereda sig. Men jag vet inte just nu om Ramadan börjar imorgon eller på tisdag? Jag behöver storstäda men har liksom ingen ork Jag var på min systers bröllop igår och kom hem kl. 01.30 och vaknade 11.00 men är ändå supertrött och vill bara slappa hela dagen lång. Men egentligen är det inte så mycket städ, men jag är lite lat hihihi...

• Muslimah

(Ps. Nu har jag hällt upp ett litet glas med mjölk och så har jag en ask med färska dadlar här)

• DOLCE FAR NIENTE

Åh jag ha rinte hunnit handla dadlar ska förbi efter jobbet imorgon.

Men är det inte säkert ännu att imorgon är det Ramadan,? många som sagt så till mig.

Svar på tråden Ramadan-recept! Muslimer, se hit!