• Muslimah

Ramadan-recept! Muslimer, se hit!

Salaam aleikum och hej allesammans. Nu börjar Ramadan närma sig ( ), och jag skulle tycka det vore jättekul om vi kunde dela lite typiska Ramadan-recept, t ex kakor och bakverk.

Det är mest kakor och bakverk som jag syftar på, inte maträtter

Ha det bäst. Kram

Bebis - bebis, bebis, bebis!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 22:19
    HÄR DISKUTERAR VI OCKSÅ ALLT ANNAT SOM RÖR RAMADAN! Det gäller alltså inte bara mat-snack i tråden, utan alla är tillåtna att snacka annat också!

Håll till godo... Ramadan Kareem
  • Svar på tråden Ramadan-recept! Muslimer, se hit!
  • Umkhaled

Idag blir det soppa på kött, gröna linser, persilja, tomat och kryddor. Ska även göra libanesiska kakor som jag vi kallar för makaroni. Sen så klart bli det fattoush(det ska det vara varje dag). Tänkter också fritera potatis och aubergin.

• Muslimah
    Umkhaled skrev 2008-09-13 12:06:00 följande:
    Idag blir det soppa på kött, gröna linser, persilja, tomat och kryddor. Ska även göra libanesiska kakor som jag vi kallar för makaroni. Sen så klart bli det fattoush(det ska det vara varje dag). Tänkter också fritera potatis och aubergin.

Makaroni kakor? hihi... kan du inte slänga in receptet?

Gott med friterad potatis och auberginer!

Bebis - bebis, bebis, bebis!
  • Umkhaled
    Muslimah skrev 2008-09-13 12:09:34 följande:
    Makaroni kakor? hihi... kan du inte slänga in receptet? Gott med friterad potatis och auberginer!
    Här kommer receptet det blir rätt många så man kan minska receptet som man vill;
    1 kg mannagryn
    ½kg mjöl
    2 koppar olja
    3 tsk anis krydda
    1 tsk mahlab krydda(vet faktisk inte vad den heter på svenska)
    1 tsk muskotnöt
    2 tsk jäst

*Blanda samman allt + lite vatten så det blir en deg. Forma dem avlånga eller som bollar
    *Fritera dem sedan

Sen kokar du upp nedanstående och doppar kakorna i detta:
    1 kopp socker
    1 kopp vatten
    1 tsk anis

Hoppas det smakar!!
  • 4ungar

;) tycker "eran" mat är otroligt god, kommer sno några recept här ifrån :)

ramadan är det som är efter fastan va ? :/ har ingen vidare koll... jag har arbetat med flera muslimer och som pixxxy skrev så verkar ni ha väldigt trevligt tillsammans och det bästa är att festandet är utan alkohol, något vi svenskar skulle behöva lära oss av....

• MsBeauty

Ramadan är en månad, så som Januari. Det är månaden då fastan infaller. Dagarna efter fastan heter Eid.

• DOLCE FAR NIENTE

Godmorgon alla muslimer och ickemuslimer.

Är det ngn som gjort kunafa gjord på deg som är som smala trådar.

www.foodtv.ca/DMM/K/U/Kunafa_003.jpg

Varför blir min hård, jag har följt ett recept noga men varje gång blir den hård, den smakar gott men degen blir krispig och det ska den väl inte bli?

• Umkhaled
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-09-14 10:14:37 följande:
    Godmorgon alla muslimer och ickemuslimer.Är det ngn som gjort kunafa gjord på deg som är som smala trådar.www.foodtv.ca/DMM/K/U/Kunafa_003.jpgVarför blir min hård, jag har följt ett recept noga men varje gång blir den hård, den smakar gott men degen blir krispig och det ska den väl inte bli?
    Jag har också gjort Kunafa några ggr men min bli också lite hård vet ej om man kanske tar för mycket av själva trådarna eller man har det inne för länge Glad
  • DOLCE FAR NIENTE
    Umkhaled skrev 2008-09-14 10:19:52 följande:
    Jag har också gjort Kunafa några ggr men min bli också lite hård vet ej om man kanske tar för mycket av själva trådarna eller man har det inne för länge
    Jag ha rgjort den rullvarianten med: i5.photobucket.com/albums/y152/boo_licious/misc4/AvocadoKataifi2.jpg

Men dom blir med hårda. Men när man köper dom i orienthandeln så är dom mjuka och saftiga. Men dom kanske fuskar på ngt vis då hahaha, gräddar inte färdigt dom eller ngt vad vet jag.
  • MrsQuitaz

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-09-14 10:14:37 följande:

Godmorgon alla muslimer och ickemuslimer.Är det ngn som gjort kunafa gjord på deg som är som smala trådar.www.foodtv.ca/DMM/K/U/Kunafa_003.jpgVarför blir min hård, jag har följt ett recept noga men varje gång blir den hård, den smakar gott men degen blir krispig och det ska den väl inte bli?
    god morgon!!

undrar om du kan slänga in receptet på kunafa?

tack =)
  • väntarmajbebis

fred vare med er systrar! vi har suttit och gjort lahme ba3gin....mums blev dem!
    ska göra spenat och fetaost nästa gång och ngra zaatar!

annars blir det vanlig mat här, inget speciellt.....ska göra en persisk maträtt idag, gourme zabsi.....

Svar på tråden Ramadan-recept! Muslimer, se hit!