• jen bossman

Hur skulle ni ha hanterat situationen?

Min sambo har en son (och en dotter) sen ett tidigare förhållande. Sonen som är 15 år snart tycker att skolan är dötrist och skulle mycket hellre vara hemma och spela dataspel hela dagarna. Nu till problemet, sonen säger vääldigt ofta att han har ont i huvudet och ont i magen och inte kan gå till skolan p.g.a. det. De har varit hos läkare osv men hittar inget fel. Sonen bor hos oss varannan vecka, alltså bor han hos sin mamma när han går i skolan. Hans mamma säger ofta att han måste gå till skolan ändå när han säger att han mår dåligt. jag tror inte att hon litar på vad sonen säger längre - jag skulle oxå vara misstänksam så ofta som han säger att han har ont i huvudet och magen. Men istället för att göra som sin mamma säger så ringer han till min sambo som i sin tur alltid ringer till skolan och sjukanmäler honom - fastän han inte är där och kan se hur pojken mår egentligen. detta har ju självklart lett till att mamman har "förbjudit" sin son att ringa till sin pappa när det gäller just detta. Jag försöker förklara för min sambo att kanske pojkens mamma har rätt. men min sambo tycker att han också har rätt och att pojken bara inte kommer överens med sin mamma.

hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Hur skulle ni ha hanterat situationen?
  • Nenne 71

Min första tanke var hur har han det i skolan? Är han mobbad eller känner sig utanför?

• jen bossman

han är en väldigt tyst pojke men han säger att han har kompisar och att han trivs. Fast ibland så upplever jag att han har det svårt då han är överviktig, inte ett dugg social, dyslektiker och väldigt lättpåverkad.

Men han har kompisar - frågan är hur bra kompisar det är?

• Carisma95

Om han har ont i huvudet/magen så ofta, så måste det i ju i vilket fall kollas upp (igen). Antingen om det är fysiska symtpom pga t.ex. stress, eller som sagt ovan, pga psykisk stress som kanske mobbning?

Oavsett vilket, så tycker jag inte att din sambo gör rätt, som "går emot" mamman.
    Det bästa är att de pratar om det med sonen, alt. går och pratar med någon proffesionell (om nu läkarna inte hittar något fel på honom).

A stumble may prevent a fall....
  • Abrakadabra

Det funkar inte att den ena föräldern "tar tillbaka" den andres beslut. Det är ju verkligen en grundläggande grej i uppfostran.

Att sjukskriva pojken när han inte är sjuk är inte till någon hjälp, tvärt om. Det är bättre att ta reda på vad det egentliga problemet är.
    Kanske har han som Nenne 71 skriver problem med de andra eleverna i skolan? Kanske är han bara skoltrött ? hur kan då familjen hjälpa honom att bli mer motiverad? Bör ni diskutera att han tar en studiepaus, för att istället jobba (då bör för pojkens skull jobb vara ett krav, inte "jag hittar inget jobb så jag ligger hemma och spelar dataspel, villkoret kan också vara att han går klart detta läsår med full närvaro)?

• jen bossman

det är precis vad jag försökt förklara för min sambo - men ibland känns det som att vi inte pratar samma språk. jag har också föreslagit att de ska ta honom till en annan läkare som kan ta prover igen och som skulle kunna hjälpa honom med övervikten. den andra läkaren hade bara sagt att han inte skulle spela så mycket dataspel.. hmm... men att han äter som 7 hästar sa han ingenting om.

Pojken går ju bara i 9:an så jag tror att alla är överens om att han ska gå klart det här året iaf så får de se sen.

ibland så tror jag att min sambo har lite dåligt samvete eftersom det var han som "lämnade" deras mamma och alltså flyttade ifrån barnen. han vill ge dom allt men ibland så blir det ju bara fel.

• jen bossman

Ett annat problem är ju också att han verkligen inte kommer överens med sin mamma. han har till och med sagt flera gånger att han inte gillar henne.

• Im Fabulous

Att han skolkar behöver inte ha med att han tycker skolan är tråkig att göra, utan att han kanske blir illa behandlad där. Någon borde prata med honom, barn och tonåringar tror gärna att det är deras eget fel om de blir mobbade eller liknande.

• Bevabus

När jag var skoltrött så gjorde jag samma sak, överdrev alltid minsta lilla känningar i huvudet att jag kanske skulle få ont i huvudet.
    Det låter som att han trivs med livet, men orkar inte med skolan helt enkelt..inte ovanligt alls i 15-års åldern!

Stå på er! Och ni måste se till så att pappan förstår hur viktigt det är att han står på sig också. Hjälp killen med läxorna så gott ni kan och prata gärna med skolan och med killen om det finns nåt sätt ni skulle kunna göra på, för att han lättare ska ta sig igenom den här jobbiga perioden.

• Bevabus

Han är överviktig säger du nu. Inte för att det har något med ämnet att göra, men om han äter som du säger...som 7 hästar, så borde ni verkligen minska ner på portionerna! Det minskar hans matsäck och till slut så kommer hans magsäck att anpassa sig och han kommer bli nöjd med att äta en normalstor portion varje måltid. Håll koll på det han stoppar i sig, hur mycket mängder mat.

• jen bossman

Jo absolut. Han slutade i sin förra skola för att han inte trivdes där och nu har han börjat i en special klass där han kan få extra mycket hjälp eftersom han är dyslektiker. Så hans lärare ser allt och meddelar föräldrarna direkt det händer någonting. De har dessutom möten 1 gång i månaden för att diskutera vad som hänt, det positiva och det negativa. Om han skulle skolka, vilket han gjorde senast i fredags så ringer läraren till mamman.

Svar på tråden Hur skulle ni ha hanterat situationen?