Hur skulle ni ha hanterat situationen?
Min sambo har en son (och en dotter) sen ett tidigare förhållande. Sonen som är 15 år snart tycker att skolan är dötrist och skulle mycket hellre vara hemma och spela dataspel hela dagarna. Nu till problemet, sonen säger vääldigt ofta att han har ont i huvudet och ont i magen och inte kan gå till skolan p.g.a. det. De har varit hos läkare osv men hittar inget fel. Sonen bor hos oss varannan vecka, alltså bor han hos sin mamma när han går i skolan. Hans mamma säger ofta att han måste gå till skolan ändå när han säger att han mår dåligt. jag tror inte att hon litar på vad sonen säger längre - jag skulle oxå vara misstänksam så ofta som han säger att han har ont i huvudet och magen. Men istället för att göra som sin mamma säger så ringer han till min sambo som i sin tur alltid ringer till skolan och sjukanmäler honom - fastän han inte är där och kan se hur pojken mår egentligen. detta har ju självklart lett till att mamman har "förbjudit" sin son att ringa till sin pappa när det gäller just detta. Jag försöker förklara för min sambo att kanske pojkens mamma har rätt. men min sambo tycker att han också har rätt och att pojken bara inte kommer överens med sin mamma.
hur skulle ni ha gjort?