• Anonym

Kan man få bolån med en som har heltid och en som har deltid?

Min gubbe jobabr heltid och vi bor tillsammans med 2 barn. jag söker jobb och har nu hittat ett jobb som är på deltid, alltså på 70%.. kräver banken vid bolån att båda skall vara heltidare? Eller kan en vara heltidare och en deltidare?

• Svar på tråden Kan man få bolån med en som har heltid och en som har deltid?
  • Anonym

Alltså tjänsten jag kanske skall söka som är deltid är en tillsvidareanställning och det är ju bra i sig, men det är ju som sagt deltid...och jag vet ju inte hur hårda bankerna är...

• Anonym

Det är inget krav, men ni kan inte räkna med att få samma höga lånelöfte som med två heltidare i familjen. Bankerna har blivit oerhört hårda nu det senaste, så ett välmenande råd, ta inte ut något i förskott.

Lycka till.

• Anonym (L)

Heltid brukar inte vara ett krav, men tillsvidaranställning vet jag flera banker som kräver.

• Anonym
    Anonym (L) skrev 2008-08-29 18:46:17 följande:
    Heltid brukar inte vara ett krav, men tillsvidaranställning vet jag flera banker som kräver.
    Ok, så att så länge det är en tillsvidareanställning oavsett deltid elelr heltid så kan vi få bolån?
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2008-08-29 18:52:59 följande:
    Ok, så att så länge det är en tillsvidareanställning oavsett deltid elelr heltid så kan vi få bolån?
    Det borde vara så, ja. Men det beror ju på summan också + hur mycket ni lägger in kontant. Säger en bank nej, gå vidare till nästa. Alla banker gör olika bedömningar!
  • Anonym
    Anonym (L) skrev 2008-08-29 19:09:40 följande:
    Det borde vara så, ja. Men det beror ju på summan också + hur mycket ni lägger in kontant. Säger en bank nej, gå vidare till nästa. Alla banker gör olika bedömningar!
    Vilken summa? summan på lönen eller summan på huset?
  • Lerkorg
    Anonym skrev 2008-09-01 10:19:36 följande:
    Vilken summa? summan på lönen eller summan på huset?
    Summan som i hur mycket ni ska låna.
  • Anonym
    Lerkorg skrev 2008-09-01 10:22:43 följande:
    Summan som i hur mycket ni ska låna.
    aha, ok. Min gubber får ut ca 16.000:- och detta deltidsjobb kommer jag får ut ca 8,500:- kanske 9,200:-, sen har vi ju barnbidrag på 2,200:-. Vi vill låna ca 1,1 miljon.
Svar på tråden Kan man få bolån med en som har heltid och en som har deltid?