Hjälp med bonusbarn...
Jag tror att det säkert bara är något tillfälligt som går över så småningom. Finns biomamman med i bilden? Då kanske det kan vara så att hon fått för sig att hon måste vara lojal mot sina riktiga föräldrar, och för att markera skillnad beter hon sig så.
Min bonusdotter (också 5 år) kan också få konstiga "ryck" ibland men bara tillfälligt. Jag kom in i bilden när hon var så liten att hon inte kommer ihåg annat än att jag alltid funnit, men sedan ca ett år tillbaka har hon funderat en hel del om bonus och biologiska föräldrar. Ibland vill hon liksom markera att jag inte är "riktig" förälder och då känner man sig såklart sårad, men jag försöker tänka att det är mest jobbigt för henne själv om hon måste kämpa med dessa tankar och känslor.
Däremot kan hon inte komma och säga.... "det får inte du bestämma för du är inte min riktiga mammma/förälder".... då säger jag emot och informerar att när hon bor hos hennes pappa och mig (som hon gör vv) bestämmer jag lika mycket som hennes pappa (och det fungerar så pass bra att det har hon bara försökt med ett par fåtal gånger).
Lycka till och försök att inte ta åt dig och bli sårad!