Skillnad
Undrade bara vad som är skillnaden mellan Smör och Margarin?? Vilket är nyttigast? Sen vilket smör till smörgåsen är bäst och nyttigast??? Fett måste man ju alltid ha :)
Undrade bara vad som är skillnaden mellan Smör och Margarin?? Vilket är nyttigast? Sen vilket smör till smörgåsen är bäst och nyttigast??? Fett måste man ju alltid ha :)
smör är gjort på mjölk - margarin är gjort på tex rapsolja
Smör är ju gjort av mjölk och innehåller alltid animaliskt fett med stor andel mättade fettsyror. Fetthalten är ca 80%. Margarin kommer från växtriket, alltså vegetabiliskt fett som innehåller mer omättat fett vilket är nyttigare för kroppen.
Mättat fett kan lede till hjärt- och kärlsjukdomar.
Jag använder Becel smörgåsmargarin till smörgåsen. Det innehåller omättade fetter och har en bra sammansättning.
Använd helst vegetabiliskt fett så ofta som möjligt. En bra tumregel är att mjukt, flytande fett (oljor, flytande margarin) är nyttigare än hårt fett (smör).
Margarin är härdat fett vilket betyder att det innehåller transfetter vilket har stora negativa hälsoeffekter och bör inte användas öht. Det höjder det dåliga kolesterolet och är dåligt för hjärtat. Att margarin skulle vara nyttigt är förlegat - enbart slv hänger fast vid det. Vid jämförelse som chalmers forskare gjorde kom de fram till att bregott var bäst för hjärtat och becel sämst
Däemot när det gäller stekning så är det bättre att välja olja än smör. På macka med, men vem vill ha olja på smörgås? Och med olja menar jag kallpressade, inte raffinerade (som t.ex. matolja)
Transfetter är ju egentligen omättat fett som man genom bearbetning givit egenskaper liknande mättat fett. Det är alltså inte sämre än mättat fett, men sämre än omättat.
Att Bregott är bättre för hjärtat än Becel tvivlar jag på då bregott innehåller ca 80% mättat fett och Becel 40% omättade fetter. Har du någon länk till den undersökningen?
Jag är utbildad inom näringslära och har inte hört talas om någon sådan undersökning eller de rönen, men jag kanske bara är dåligt upplyst...
repris: Det var länge sedan jag läste den, har inte kvar länken. Men du kan ju googla.
Nu har jag inte kollat källan på denna närmare, men det är vad jag läst innan om jag bara skummar. www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/becel.htm