• Miss Cee

Vilken dag äter ni festmat: fre/lör/söndag?

Förr var det ju tradition att man skulle äta söndagsmiddag, som då skulle vara den finaste maten på hela veckan. Ofta också den enda dagen man fick efterrätt.

När jag var liten så åt vi fortfarande söndagsmiddag, men även "Mysmat" på lördagskvällen. Så då blev det finare mat två dagar.

Numera tycker jag att alla pratar om att de ska äta så mysigt på fredagar. "Fredagsmys" är ett etablerat ord.

Så nu undrar jag:
    1. När äter ni finare/festligare mat under helgen?
    Fredag, lördag, söndag eller tom flera dagar?

2. Om ni äter flera dagar, är det någon skillnad på maten mellan dagarna på helgen?

3. Om man äter festmat på fredag, äter ni vardagsmat på söndag då?

4. Ge exempel på er helgmat!

• Svar på tråden Vilken dag äter ni festmat: fre/lör/söndag?
  • Kristin24

vi äter fin mat mitt i veckan ibland.  Planerar inte mat så noga, gör det vi blir sugna på. Allt blir så gott när min kära man lagar.

Go och glad Kexchoklad
  • Fidelis ad urnam
    1. När äter ni finare/festligare mat under helgen?
    När jag orkar laga lite "finare", aka mat som tar längre tid att laga, äter vi den typen av mat.

Fredag, lördag, söndag eller tom flera dagar?

Jag är oftast ganska emot makaroner och korv, försöker laga riktig och god mat varje dag i veckan. Men sådant som tar längre tid blir oftast på lördag eller söndag

2. Om ni äter flera dagar, är det någon skillnad på maten mellan dagarna på helgen?

Skillnaden är just den att maten på helgen kan ta längre tid att laga.

3. Om man äter festmat på fredag, äter ni vardagsmat på söndag då?
    Brukar inte tänka på hur det ser ut på så vis

4. Ge exempel på er helgmat!
    Porterstek, potatis och portersås med grönsaker.Köttgrytor (långkok) av olika slag
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • lövet2

Vi äter oftast något extra gott på fredag och lördag. Söndag är en knepig dag, med maken som ska med flyg till jobbet och stora barn som ska åt olika håll. Därför blir det lättlagat eller till och med rester på söndagarna.
    Helgmaten består för det mesta av kött och potatis i någon form. I dag åt vi t ex älgstek och kokt potatis, och i morgon blir det grillade karrékotletter och potatisgratäng ...

• Majsan70

Vi äter den mat vi vill ha och är sugna på oavsett veckodag. Så det kan vara nån god köttbit på måndagen o pannkakor på söndagen osv. Det spelar lix ingen som helst roll vilken veckdag det är.

• frumosã fata

vi äter finmat när vi vill, oavset dag, Den bästa maten vi gör är rumänska maträtter, chiorba de burta, sarmale, schnitzel de pui...

eu sunt
  • wihoo

Jo visst. Jag skulle aldrig i mitt liv ställa mig o göra makaroner och falukorv på en fredag. NEVER! haha. Frdagsmaten känns som tacos, paj, pizza.. lite sådan mat. Medan lördag kanske består mer av, kött och potatis och den sortens mat. Potatisgratäng, kroketter, pommes. Med gott kött till.
    Söndagen.. ja. Lite likadant, men kanske kyckling i ugnen, kycklingvingar/klubbor. Eller liknande lördagsmaten då.

Men som sagt, även fast helgmaten inte är så "speciell" så skulle jag inte laga eller äta köttbullar, korvstroganoff eller liknande.

• humma

Känner fortfarande ett behov av lite "speciell" helgmat men har fått ge mig lite på den punkten eftersom jag ofta är ensam med tjejerna på helgen.
    Annars är en toppen-lördags-rätt för mig färsk pasta med skaldjur till!
    Fredagskväll är gärna hämtmat.
    Och söndagen får gärna vara Wallenbergare, hel laxsida, majskyckling od!

Åhhh, vad hungrig jag blev nu..!!!!!

• Sannis83

Jag känner igen det där med finmat. Under min uppväxt har min familj alltid ätit lite "finare och festligare" mat på fredagar och lördagar. Då har vi också ätit senare än var vi gör under vardagarna.
    Detta har jag anammat själv i min familj. Så på fredag och lördag är det mer aktuellt med en god köttbit eller liknande med ugnspotatis och lite fetare sås med grädde och ost i! Mums!!
    Jag älskar helgmat och tycker attman ska ha det för då märker man av att det är helg!
    Nu längtar jag!

• piixelslyna

Jag äter "fest"mat även på vardagarna. Det beror på när jag orkar ställa mig i köket helt enkelt. Inte ens alla dagar jag lagar mat.

• MsBeauty

Varför ska man äta festmat på helgen? Det gör vi aldrig. Vi äter alltid god och nyttig mat, sen vid högtider kan det blir mer avancerad mat som tar lång tid.

• Emeraldy

Vi äter alltid lite roligare/finare/godare mat på fredag och lördag. Fredag blir det ofta hämtmat, som tex kinamat. Lördag blir ofta nåt kött med t ex potatisgratäng. Skulle som nån skrev aldrig vilja äta korv och makaroner på en lördag. Däremot kan jag utan problem äta kött och potatisgratäng en tisdag

Söndag är som vilken vardag som helst för oss, matmässigt.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Zimlis

Jodå vi äter helgmat - mest för att man verkligen känner att man är ledig då. Fredagen hos oss är ofta tv-mat som gäller

Ofta blir det grillade revben, tacos, fläskfilé eller nått annat smaskigt.

Svar på tråden Vilken dag äter ni festmat: fre/lör/söndag?