• MBL

Farligt att dricka vanligt mjölk vid 9½ mån?

Hittar inte en tråd här om barn under 1 år, som har råkat dricka mjölk.

Min son gav muggen med mjölk i till min dotter (hon kan dricka ur mugg) och jag visste att det är inte lämpligt att de småa ska få vanligt mjölk men hur farligt är det på en skala liksom? (jag såg inte det förrän det var gjort, 2½ åringar gör mycket när man inte ser).

Vill kolla om någon vet så jag behöver inte fundera på det.

• Svar på tråden Farligt att dricka vanligt mjölk vid 9½ mån?
  • emmizenma

När jag var på föräldrargruppen hade BVC info möte om mat och då sa de att ända anledningen till att man inte ska ge mjölk är att det ger en falsk mättnadskänsla hos barnet. De sa att vi kan ge tex mjölk till gröt  redan när man inför gröten så då borde det inte vara någon fara om din dotter druckit mjölk.

• MBL

Ah, då var det då inte hela världen. Tack!

• lövet2

Jag har gett alla barnen mjölk från ca 8 månader, och det har aldrig BVC haft några åsikter om ...

• Sajja

Min son dricker mjölk men inte så mycket men nån gång till maten, han är snart 10 månader och han mår då så bra. Så de är ingen fara, de är nog som de skrivs här uppe om en falskmättnads känsla. Men lillen äter då som en häst ändå *skratt*

• tristania

BVC rekommenderar ju inte mjölk under året, men jag har alltid gett mina mjölk och dom har då inte blivit sjuka Mycket snack om gluten och laktos nu, kanske är det därför dom rekommenderar att vänta, jag vet inte.

Du behöver inte vara orolig

• milimina

det handlar mkt om komjölkproteinallergi, men man rekommenderas att introducera mjölkprodukter precis som spannmål i skydd av amning och runt 8 mån. drickmjölk till maten handlar bara om att de inte ska dricka sej mätta på mjölk istället för att äta mat.

"farligt" känns som helt fel ord i sammanhanget. vad skulle barnet ta skada av?

• Chizandra

något jag tycker är konstigt är ju att man ger ersättning från nyfödd...isf ammning.
    det är ju komjölk????
    min dotter fick smaka mjölk när hon var 6 mån...nu smakar hon lite oftare (10 mån)...anledningen till att jag är försiktig är för vi har mycket laktos i famljen.
    om det är rätt el. fel det vet inte jag.
    Men en sak har jag lärt mig med två barn...det är att jag inte lyssnar så mycket på BVC....
    sunt förnuft kommer man långt på.

♥ ~ Prins född -03...nu en liten sessa född 25/10 -07~ ♥
  • frejsan

Jag har uppfattat att det är för att minska risken för järnbrist som man ska vänta med mjölk. Mjölk hämmar ju upptaget av järn och om de får mjölk till maten är risken för järnbrist större. Eftersom de ändå ofta får så mycket mjölk via amning eller välling/grötprodukter så behövs ingen vanlig mjölk i början.

• 700523

På vårat bvc avråder dom att   man ger mjölk före 1 års ålder främst för att det hämmar järnupptaget..
    Vi är väldigt försiktiga med mjölken,dvs ingen alls som dryck men det är ju lite yoghurt i vissa puréer vi köper. För min del känns det viktigt att vara försiktig då jag själv är laktosintollerant. Men jag tror ju inte att det är nån större fara för de allra flesta barn så jag tror inte att ts behöver oroa sig, dessutom va det ju 1 gång - inte dagligen..

• PernillaMacfie

Min dotter har druckit lite mjölk då och då sedan 8 mån ålder!

• MBL

Då är det inte så farligt som jag tänkte från början. Bianca får dock inte mjölk i vanliga fall men nu har det hänt och hon gillar det, och hon regerar ingenting på det. Jag lär ändå vänta tills hon är över 1 år då är det mer, naturligare

• Dianthus

I vårt häfte vi fått från dietisten på BVC så rekommnederar de att man ger smakportioner av mjölk, fil och yoghurt när de är 8-12 månader. Dvs att de kan få några klunkar mjölk då och då för att vänja sig vid smaken. F ö säger de att man ska vänta tills de är ett år eftersom mjölk inte innehåller järn.

• Blomman76

Vårt BVC har sagt att fr om 8 månader så kan man ge röd mjölk om man vet att dem klarar av det.

Svar på tråden Farligt att dricka vanligt mjölk vid 9½ mån?