• Elisabet

Ny tand innanför mjölktand?

Min dotter som är snart sex har fått sin första lösa tand. Den sitter där fram i underkäken. Nu upptäckte jag att det är en ny tand på väg innanför den gamla, dvs den sitter in mot munnen. Brukar det vara så? Jag trodde den nya tanden kom under den gamla. Bör man kanske ringa tandläkaren?

• Svar på tråden Ny tand innanför mjölktand?
  • Fry

Har en 5 åring som tappar sin 4 tand när som helst,framför den växer den nya tandem.ser konstigt ut men inget o oroa sig över tror jag..den gamla lossar väldigt snart..

• sol1

det är ganska vanligt att det blir så. avvakta mjölktanden kan fortfarande ramla ut av sig själv annars pratar ni med tandläkaren när hon blir kallad dit om hur man ska göra båda mina stora barn har haft det så, och nästan alla mjölktänder har ramlat ut av sig själva.

• J W

Så blev det för mig, jag fick åka till tandläkaren och dra ut tanden...
    Sedan fick jag en speciell grej jag skulle bita på varje kväll för att den nya tanden skulle växa rakt. Den blir ju sned när den växer upp bakom en annan tand.

• Suskiv

Ta kontakt med tandläkaren. Oftast måste man ta bort mjölktanden för att den nya tanden ska kunna växa rakt.

• Pappatilltwins

Min dotter har precis varit med om samma sak.
    En tand växte ut innanför mjölktanden.
    Vi var och visade upp den och det enda de sa var "vicka, vicka vicka"!!!
    De ville inte dra ut den i första hand eftersom det är ganska dramatiskt för barnen.
    Så vicka och hjälp till att vicka på mjölktanden. Det tog ca 6-7 veckor för vår dotters tand att lossna.

Tandläkaren sa att den bör lossna inom 3månader.
    Nu har den permanenta tanden flyttat sig och satt sig på rätt plats. Även nästa nya tand kom innanför och det var samma visa, vicka vicka vicka.

• Borchmo

Jag ringde också till tandläkaren när jag såg att min som hade en väl utvuxen tand bakom en mjölktand. Tanden framför var inte ens lös. Tandläkaren svarade. Vicka på den så blir den lös. Skynda på tanden att ramla ut! Min son som gärna ville tappa sin första tand tog detta högst allvarligt och hade fingrarna konstant i munnen i två dagar. Sedan var tanden ute...... Den nya sitter nu (efter två år) på riktig plats.

• Ullis 10
    Elisabet skrev 2008-08-30 09:06:32 följande:
    Min dotter som är snart sex har fått sin första lösa tand. Den sitter där fram i underkäken. Nu upptäckte jag att det är en ny tand på väg innanför den gamla, dvs den sitter in mot munnen. Brukar det vara så? Jag trodde den nya tanden kom under den gamla. Bör man kanske ringa tandläkaren?
    Du kanske har fått svaret, men vi fick det likadant så min kille fick dra ut i tisdags.
  • Josefin02

Vi ringde tandläkaren o hon sa att det var ingen fara o det var bara att vicka vicka vicka. Fick ingen tidsgräns men om det absolut inte går får vi åka in. Men den är väldigt lös nu så det åker nog ut vilken dag som helst..

Svar på tråden Ny tand innanför mjölktand?