• Anonym (??)

Tecken på att man blivit utnyttjad som barn?

Kan man ha blivit utnyttjad som barn utan att komma ihåg det?
    Hur kan man få reda på detta?
    Är det någon som varit med om detta? Inte kommit ihåg men kommit ihåg lååångt senare i livet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-28 16:59:56:
    Jag är anonym eftersom det är en känslig fråga sexuellt och jag vill inte att folk ska titta in hos mig och veta detta.

• Svar på tråden Tecken på att man blivit utnyttjad som barn?
  • puss

man kan gå till en kroppsterapeut.
    eller gå i bildterapi, det är verkligen talande.

• Fru Indosaurie

Man kan ha blivit utnyttjad utan att man kommer ihåg det.
    Man kan få bilder av att gå i vanlig terapi också, när man börjar jobba med sig själv kan man komma på saker..
    Men det är även jättemånga som har blivit utnyttjade som aldrig kommer att komma ihåg det.

• Nyfiken gul

en del, inte alla.... men en del KAN få andra synligare problem som långt långt senare kan kopplas ihop med utnyttjande...

tex olika typer av fobier, panikångest.. man kanske är drabbad av anorexia som tonåring, mörkrädd, "oförklarliga" depressioner osv....

inte förrän många år senare när man fått dessa uttalade problem kan nyckeln dyka upp o man kan börja ana o misstänka att man blivit utnyttjad.

• Anonym (??)

Kan det hända att man blir sexuellt avvikande?

Att man älskar sex men samtidigt hatar det tex?

• Malibecka

De lärde tvistar om detta.
    Det har ju dykt upp en del mindre nogräknade "terapeuter" som tjänat multum på att uppfinna övergrepp åt sina klienter - flera uppmärksammade fall har vi läst om nyligen där oskyldiga människor till slut frikänts och där samvetslösa "terapeuter" lurat i vuxna människor att deras naturliga knäppigheter skulle vara resultat av glömda övergrepp i barndomen.
    Det senaste är att minns man inga övergrepp så fanns det inga heller.
    Alla mår pyton då och då men det är inte längre så modernt att
    skylla på incest och pedofiler längre.
    Nu är det frånvarande pappor och sönderstressade mammor som får skulden...

• Fru Indosaurie

jag var tidigare tillsammans med en kille som hade blivit utnyttjad.

Han var beroende av sex..
    Han älskade det men hatade det..

jaa jag vet inte hur jag ska förklara det..

• Fru Indosaurie

Jag kan ju tala för mig själv och säga att min terapeut skulle aldrig någonsin lura i mig något liknande.
    Långt ifrån alla terapeuter är så oseriösa!
    min terapeut berättar ju ALDRIG för mig vad som har hänt, eller kommer med antydningar, det är ju alltid jag som berättar och ju längre man håller på desto mer saker minns man ju.

• Anonym (ej TS)

Jag har själv haft funderingar på om jag har blivit utnyttjad som barn eller inte. Jag har haft en känsla av att jag har blivit utnyttjad men har inte haft några minnen av det. Tidigare funderade jag JÄTTEMYCKET på det och ville nästan få min pappa till att det var han som har gjort något - baserat enbart på en känsla!!!

Efter att ha träffat en terapeut (kognitiv) några gånger tog jag upp detta och hon förklarade att det kunde bero på en annan stark upplevelse - att jag kanske hade sett något som liten och som jag tagit illa vid mig av. Men att det inte nödvändigtvis berodde på att jag hade blivit utnyttjad. Det var alltså upp till mig att bestämma hur mycket det skulle påverka mig.

• Anonym (??)

Malibecka:

Jag är inte ute efter att locka fram något som inte finns där.
    Jag tänker inte ens gå till en teraput.

Det kan vara som "ej ts" skrev... jag kanske bara sett något?
    Det är nåt som känns konstigt inom mig i alla fall. Jag ville bara se om det fanns några tecken.

• Fiaflopp

JAg har varit det i flera år som liten men förträngde det så hårt att det inte kom upp till ytan förräns förövaren dog,då släppte mina spärrar...

Svar på tråden Tecken på att man blivit utnyttjad som barn?