Jag har också undrat i många år. Vet nu i efterhand att det inte handlade om mig själv, men har fortfarande svårt att säga helt säkert att det aldrig hänt. När jag gick på mellanstadiet berättade en av mina bästa vänner på väg hem från skolan att hon blivit utnyttjad och våldtagen hos sin dagmamma av dennes då 20-åriga son. Vi kanske var runt elva år när hon i detalj berättade om detta. Jag förstod ju ingenting mer än att det var väldigt fel och att jag bar på en stor hemlighet. Sedan växte vi upp ihop. Jag fanns där för henne när hon skulle springa ut på stora vägen för att ta livet av sig, när hon ville hoppa från balkongen, när hon stortjöt mot min axel på rasterna i skolan. Det höll på tills vi gick i åttan. På högstadiet valde hon att berätta för killen hon var kär i och de populäraste tjejerna som då tog hand om henne och hon fick bli en del av dem. Men i många år fanns jag där så fort hon behövde, hon var med mig överallt och grät alltid hysteriskt. Jag försökte nog berätta för mamma någon gång men tror aldrig hon förstod. Gympaläraren och ssk i skolan fick veta så småningom och ringde hennes föräldrar. De gjorde ingenting! Pappan är advokat?!
Jag undrar än idag om det var dagmmammans son eller någn närmare i hennes familj, han undrat många gånger om det var hennes pappa. Mycket konstig känsla i den familjen. Dagmammans yngre son gick i vår klass, han hörde säöker rykten tills lut. hemskt!
Det jag ska komma fram till är att det här senare blev ett projekt för mig som tog mycket av min tankeverksamhet. Jag skrev flera arbeten i skolan om detta under högstadiet och gymnasiet. Läste böcker och såg filmer. Jag hade full information om sexuella övergrepp redan när jag gick i åttan. Jag hade svårt att se män tillsammans med barn, tanken dök alltid upp. Hur tar han på henne? Så småningom började jag undra om jag själv varit utsatt. Så mycket känslor inombords! Jag gick igenom hela vår släkt, vår bekanstkapskrets och t.o.m min egen pappa dök upp i tanken. Jag hade också nogrann koll på min lillebror så inget hände honom. När jag senare läste till socionom och vi skulle rannsaka oss själva om orsaken kom det upp så mycket ångest i mig att jag fick avbryta mina studier.
Nu i efterhand kan jag nog se att jag bar omkring på min kompis känslor i många år. jag har hört att barn som bär på en sdåan hemlighet behöver lika mycket hjälp som den som varit utsatt. Jag sörjer idag att jag förmodligen inte hade en naturlig närhet till min pappa under flera år. Jag har fått släppa tanken när jag flyttade in hos min man som är en "nakenfis" helt naturligt här hemma och kunde laga gröt naken även om barnen var hemma. Jag har aldrig sett min pappa naken tror jag.
Jag har alltid njutit mycket, mycket av sex. Inga konstigheter där alls. Så summan är väl att jag aldrig varit utsatt. jag var ju dessutom oskuld med en stor bit av mödomshinnan kavr första gången jag hade sex med min dpvarande pojkvän. Men usch vad det är kämpigt att fundera över när man inte har koll på sitt eget psyke!