Fetaost
Kan man äta fetaost, i detta fall ICAs egna, när man är gravid? Ska grilla ikväll och jag älskar fetaost till grillat men vet inte om det är okej att äta...
Råd tack!
Kan man äta fetaost, i detta fall ICAs egna, när man är gravid? Ska grilla ikväll och jag älskar fetaost till grillat men vet inte om det är okej att äta...
Råd tack!
klart du kan! de som finns på ica är pastoriserad så det ska gå'!
om osten är pastorisedad får man äta den.. det står på förpackningen.. de flesta fetaostar är det
Okej tack så mycket!
oh vad bra fråga, jag undrade precis samma sak!!!!
Hej! Nu har jag en liten fråga!
citerar slv´s hemisda:
"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."
fetaost innehåller getost eller fårost (wikipedia:En traditionell fetaost är tillverkad av får- eller getmjölk)
Chevre innehåller också getost.
Man får äta feta (som är gjord på getost), men inte chevre (som är gjord på getost)?
Verkar det inte lite konstigt, eller är det något jag inte fattar?
Apetinas ost är gjord på pastöriserad komjölk om man inte väljer den som heter Apetina grekisk feta... om man vill vara på den säkra sidan
tantbrun: Chevre och fetaost är två helt olika ostar med vitt skilda tillverkningsprocedurer. Bara för att de både är gjorda av get(får)mjölk behöver det inte betyda att de är likvärdiga.
Fetaost är fritt fram att äta så länge den är pastöriserad. Chevre är en mögelost och ska inte ätas. På slv.se finns det jättebra information om man är osäker.
Det är som att säga: Brie är gjord av komjölk och det är hushållsost också, varför får man äta hushållsost med inte Brie.
Fast min bm sa att man skulle undvika ALLA sorters fetaost...
så länge osten är pastöriserad så går det bra =)