• Saskia

ta bort avgasplåt?

Avgasplåten hänger löst på min bil och skramlar. Fästena har rostat sönder så jag tror inte det går att sätta dit den igen. Kan man ta bort den och köra utan? Vad har den för funktion?

• Svar på tråden ta bort avgasplåt?
  • Majsan70

Vilken plåt?
    Är det en värmeplåt så har den en funktion o skall absolut vara kvar eller sättas dit igen.

• Saskia
    Majsan70 skrev 2008-08-30 13:13:07 följande:
    Vilken plåt?Är det en värmeplåt så har den en funktion o skall absolut vara kvar eller sättas dit igen.
    jag tror det är värmeplåten. men vad är det för funktion då?
  • Majsan70
    Saskia skrev 2008-08-30 13:16:47 följande:
    jag tror det är värmeplåten. men vad är det för funktion då?
    Ja, den skyddar från värmen som bildas Kan bli mycket hett och vissa delar tål ju inte riktigt den hettan. Finns ju lix en anledning till att den sitter där.
  • Saskia
    Majsan70 skrev 2008-08-30 13:19:40 följande:
    Ja, den skyddar från värmen som bildas Kan bli mycket hett och vissa delar tål ju inte riktigt den hettan. Finns ju lix en anledning till att den sitter där.
    Det va bilmekkillen som og bort den, han sa att den inte behövdes men jag blev lite tveksam, litar inte riktigt på honom så jag skulle vilja veta vad som kan hända om jag inte har den.
  • Majsan70
    Saskia skrev 2008-08-30 13:22:44 följande:
    Det va bilmekkillen som og bort den, han sa att den inte behövdes men jag blev lite tveksam, litar inte riktigt på honom så jag skulle vilja veta vad som kan hända om jag inte har den.
    Jag är ju ingen mekaniker, men jag jobbar med bland annat att montera allt under bilen och har den vägen lärt mig varför sakerna sitter där de sitter så att säga.

Kan vara så att vissa plåtar går bra att köra utan beroende på vart de sitter, men allt har ju sina funktioner annars skulle det inte sitta där.

Sorry att jag inte kan hjälpa dig mer utförligt!
  • Saskia
    Majsan70 skrev 2008-08-30 13:25:20 följande:
    Jag är ju ingen mekaniker, men jag jobbar med bland annat att montera allt under bilen och har den vägen lärt mig varför sakerna sitter där de sitter så att säga. Kan vara så att vissa plåtar går bra att köra utan beroende på vart de sitter, men allt har ju sina funktioner annars skulle det inte sitta där.Sorry att jag inte kan hjälpa dig mer utförligt!
    ok, tack. Nån annan som vet? Den sitter under mutorhuven alltså. inte där bak vid avgasröret...
  • Pilbågen

Den ska väl skydda nåt från den höga värme som bildas. Prova med kemisk metall om det finns några metallfästen av fästa i.

• FolkaFarsan

Är ju lite svårt att veta vad du menar.
    Men eftersom du skriver avgasplåt så antar jag att den sitter nära avgassystemet. Biltillverkare brukar inte ha delar i bilarna som inte har någon funktion.
    Skulle tro att den plåten du skriver om sitter där för att begränsa värmeflöde från avgassystemet. Är det en sån, så, tja, den är ju inte nödvändig. Men, luften runt motorn kommer säkerligen att bli högre, vilket kan göra att motorn går lite sämre. Men det är inte alls säkert att du märker av det alls.

• f1carbon

Dessa plåtar brukar rosta sönder på de flesta bilar.

Då vi har ett kallt klimat spelar det inte så stor roll om dom fattas,värre när det det 40grader varm.

Vissa av plåtarna (den på grenröret) är för att grenröret inte ska kylas ner för mycket av fartvinden och avgasreningen tar längre tid att starta.

• Saskia

Jag tror den satt framför katalysatorn. En böjd plåtbit, liksom cylinderformad.

• Isfjord

Plåten kan vara för att bromsa kylning som f1carbon, eller för att en detalj ska få bättre kylning. Beror på plåtens utformning och placering. I båda fallen kan det öka slitaget på detaljen som blir för varm eller inte blir tillräkligt varm under drift. Det kan som sagt vara så att den är viktigare i andra klimatzoner, men vi har varmt på sommaren och kallt på vintern. Så troligen är den nödvändig här.

Den kan också hindra att varma delar (Grenrör, turbo, avgasrör) tänder eld på brännbart material runt omkring. Tex var det problem med gräsbränder på extraparkeringar kring marknader odyl när första katalysatorbilarna kom. Katalysatorn blir varm, och när ängar och åkrar användes som parkeringar tände katalysatorn eld på gräset. Bränderna minskade efter att tillverkarna började montera kylplåtar under katalysatorerna.

En tredje funktion för värmeplåtar är att skydda temperaturkänslig utrustning mot överhettning. Tex att en bensinslang som går över grenröret blir överhettad och bildar gasbobblor i bensinen, som ger en hackig gång i motorn. Och givetvis att bensinslangen kan ta eld.

Eller den kan styra värmen till en annan detalj som vill ha värme. Tex ta varmluft från grenröret och värma insugsluften. Tar du bort den plåten händer inget alls, förutom att motorn tar längre tid på sig att bli varm vid kallstarter vintertid. Vintertid slits motorn mer och drar mer bränsle första 15-30 minutrarna.

Så utan att veta bilmodell, årsmodell och var plåten sitter tror jag inte att någon här kan uttala sg om vad just din plåt har för funktion och hur viktig den är i vårt klimat.

Svar på tråden ta bort avgasplåt?