• Saskia

ta bort avgasplåt?

Avgasplåten hänger löst på min bil och skramlar. Fästena har rostat sönder så jag tror inte det går att sätta dit den igen. Kan man ta bort den och köra utan? Vad har den för funktion?

• Svar på tråden ta bort avgasplåt?
  • Saskia
    Majsan70 skrev 2008-08-30 13:13:07 följande:
    Vilken plåt?Är det en värmeplåt så har den en funktion o skall absolut vara kvar eller sättas dit igen.
    jag tror det är värmeplåten. men vad är det för funktion då?
  • Saskia
    Majsan70 skrev 2008-08-30 13:19:40 följande:
    Ja, den skyddar från värmen som bildas Kan bli mycket hett och vissa delar tål ju inte riktigt den hettan. Finns ju lix en anledning till att den sitter där.
    Det va bilmekkillen som og bort den, han sa att den inte behövdes men jag blev lite tveksam, litar inte riktigt på honom så jag skulle vilja veta vad som kan hända om jag inte har den.
  • Saskia
    Majsan70 skrev 2008-08-30 13:25:20 följande:
    Jag är ju ingen mekaniker, men jag jobbar med bland annat att montera allt under bilen och har den vägen lärt mig varför sakerna sitter där de sitter så att säga. Kan vara så att vissa plåtar går bra att köra utan beroende på vart de sitter, men allt har ju sina funktioner annars skulle det inte sitta där.Sorry att jag inte kan hjälpa dig mer utförligt!
    ok, tack. Nån annan som vet? Den sitter under mutorhuven alltså. inte där bak vid avgasröret...
  • Saskia

Jag tror den satt framför katalysatorn. En böjd plåtbit, liksom cylinderformad.

Svar på tråden ta bort avgasplåt?